ארגון "זכויות האדם באיראן", שמושבו באוסלו, דיווח אמש (שני) כי לפחות 76 בני אדם נהרגו באיראן מאז תחילת "מהומות החיג'אב" בשבוע שעבר. לפי הארגון, בין ההרוגים שש נשים וארבעה ילדים. בארגון הוסיפו כי יש בידיהם סרטונים ומסמכים שמאשרים כי אש חיה נורתה לעבר המפגינים. המהומות החלו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני במהלך מעצרה על ידי משטרת המוסר בגלל שעטתה את החיג'אב באופן שנוגד את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית.
10 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
המשטר טוען ש"ארגוני טרור" אחראים להרג המפגינים. אמיני והמהומות באיראן
(צילום: רויטרס)
אמיני בת ה-22, נזכיר, נעצרה בטהרן על-ידי משטרת המוסר ביום שלישי לפני שבועיים, כשבאה לביקור בבירה עם בני משפחתה. עדי ראייה סיפרו לאביה שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת, והעילה למעצרה הייתה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה. במהלך המעצר איבדה אמיני את הכרתה, וביום שישי לפני שבוע וחצי נקבע מותה בבית חולים בטהרן. משפחתה טוענת שהוכתה במהלך מעצרה, אך משטרת טהרן מכחישה זאת ומתעקשת שהצעירה עברה אירוע רפואי כלשהו – אולי התקף לב – בזמן המעצר. כדי לאשש זאת פרסמה בסוף השבוע שעבר צילומי אבטחה שבהם נראית אישה שזוהתה כאמיני מתמוטטת. אביה של אמיני טען כי בתו הייתה בריאה וכי אחרי מותה הבחין בחבלות על גופתה. לדבריו גם פינויה לבית החולים התעכב מאוד.
מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה ב-14 מחוזות וביותר מ-80 ערים באיראן, והן מתמקדות בדיכוי חירויות הפרט במדינה, במיוחד זכויות הנשים הקשורות לקוד הלבוש. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – ואף גוזרות את שיערן. חלקן נראו מעיזות להתייצב בשיער חשוף מול אנשי כוחות הביטחון האיראניים. ברשתות החברתיות אף הופץ אתמול תיעוד של אישה גוזרת את שיערה מעל קבר אחיה, שנהרג במהומות.
בימים האחרונים הגיעו דיווחים על עוד ועוד הרוגים בהפגנות, אך איראן טענה כי ברבים מהמקרים הקורבנות נהרגו שלא בידי כוחותיה: גורמים מטעם המשטר טענו שהם נורו מנשק מסוג שאינו משמש את כוחות הביטחון האיראניים, תוך רמיזה ש"ארגוני טרור" אחראים למעשה. לפי השלטונות האיראניים, מספר ההרוגים נמוך מהמספר שמפרסם ארגון "זכויות האדם באיראן" - ועומד על 41.

10 צפייה בגלריה
הפגנה בלונדון
הפגנה בלונדון
מפגינים בלונדון מול שגרירות איראן. 12 נעצרו
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
הפגנה בלונדון
הפגנה בלונדון
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
הפגנה בלונדון
הפגנה בלונדון
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
הפגנה בלונדון
הפגנה בלונדון
(צילום: רויטרס)
אתמול בבוקר תקפו משמרות המהפכה מעוזים של הבדלנים הכורדים בצפון עיראק באמצעות מל"טים וארטילריה. זו הייתה התקיפה השנייה שביצעה איראן מעבר לגבול ביומיים האחרונים, אחרי שביום שבת תקפה בסיסים ומחנות אימונים של ארגונים כורדיים בדלניים באותו אזור. בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דווח כי התקיפה אתמול הייתה תגובה לתמיכה שהבדלנים סיפקו לכאורה למפגינים באיראן, כמו גם לניסיונותיהם להבריח לתוכה נשק.
בעקבות המחאה, איגוד מורים מרכזי באיראן קרא למורים ולתלמידים לקיים שביתה לאומית אתמול וברביעי. לפי משטר האייתוללות, מאות "מתפרעים" נעצרו עד כה במהומות. בכל מקרה, מדובר במהומות הגדולות ביותר שהיו באיראן מאז ההתקוממות העממית בשנת 2019, שבהן דווח על כ-1,500 הרוגים. המחאה הנוכחית זכתה גם להפגנות תמיכה והזדהות בכמה מדינות במערב, ונשים כורדיות נצפו גוזרות את שיערן גם בצפון-מזרח סוריה.
בלונדון התקיימה שלשום הפגנת מחאה מול השגרירות האיראנית - אשר התפתחה להפרת סדר אלימה שבמהלכה הותקפו שוטרים. על פי המשטרה, רוב המפגינים שמרו על החוק, אך קבוצה של פעילים המחזיקה בעמדות שונות - ככל הנראה תומכי המשטר האיראני - הסתננה להפגנה והתעמתה במכוון עם המפגינים והשוטרים. 12 בני אדם נעצרו וחמישה שוטרים נפצעו באורח חמור.

10 צפייה בגלריה
הפגנה בסידני
הפגנה בסידני
הפגנה בסידני נגד איראן
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
מחאה בסוריה
מחאה בסוריה
כורדיות בסוריה מפגינות בעקבות מותה של אמיני
(צילום: רויטרס)
על רקע כל אלה, איראן האשימה אתמול את ארצות הברית ב"שימוש בהפגנות" לצורך ערעור היציבות במדינה, והזהירה כי הדבר לא יעבור ללא תגובה מצדה. דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני טען: "וושינגטון תמיד מנסה להחליש את היציבות והביטחון באיראן, למרות שהיא לא מצליחה. מנהיגי ארה"ב וכמה מדינות באירופה ניצלו תקרית טרגית לתמיכה במתפרעים, תוך שהם מתעלמים מהפגנות התמיכה של מיליוני אנשים שיצאו לרחובות ולכיכרות כדי לתמוך במערכת".
בימים האחרונים הטילה איראן הגבלות קשות על הגלישה באינטרנט ועל השימוש באפליקציות ווטסאפ ואינסטגרם, בניסיון למנוע מהמפגינים לתאם את מהלכיהם ולמנוע הפצה של תמונות בעייתיות מבחינתה לעולם. על רקע זה הודיעה בסוף השבוע ארה"ב כי החליטה להסיר סנקציות מסוימות על הייצוא לאיראן של מוצרים הקשורים לשירותי אינטרנט, בתקווה לעזור לאיראנים לעקוף את ההגבלות והצנזורה שמטיל עליהם המשטר.
בעקבות ההודעה הכריז אילון מאסק, הבעלים של SpaceX, על רצונו להפעיל באיראן את שירות Starlink של החברה שלו, וכך להקל על האיראנים להתחבר לרשת באופן חופשי. Starlink הוא מיזם שמטרתו לספק גישה לאינטרנט לווייני לרוב כדור הארץ. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הסביר שעל-ידי הסרת הסנקציות האמורות תוכל ארה"ב לפגוע בניסיונות המשטר לעקוב אחרי אזרחיו ולהטיל עליהם צנזורה: "אין ספק שהמשטר האיראני חושש מעמו שלו", הצהיר.
בימים האחרונים סופג המשטר האיראני גם מתקפות סייבר רבות, והאקרים הצליחו להשבית לזמן קצר רבים מאתריו. בסוף השבוע שיבשו האקרים כאלה את שידורי ערוץ 3 האיראני בשירות סטרימינג איראני פופולרי, ושידרו במקומו סרטונים עם מסרי תמיכה למפגינים. אחרי כמה דקות הוחזר השידור הרגיל.
למרות המהומות, ההערכות במערב הן שהמשטר האיראני יצליח לגבור גם על גל המחאה הזה, ולא מתמודד כעת עם איום ממשי על קיומו.
פורסם לראשונה: 23:08, 26.09.22