5 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
יימצא פתרון? משלחת ישראלית לפולין
(צילום: גיורא סמולנסקי )
על רקע חילוקי הדעות בין משרד החינוך לממשלת פולין בנוגע לאבטחת המשלחות הישראליות, שבעקבותיו בוטלו המסעות למדינה בקיץ - סגן שר החוץ הפולני פאבל יבלונסקי, שמופקד על סוגיית משלחות הנוער מישראל, אמר בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי ארצו לא דרשה להטיל וטו על התכנים במסעות הנוער.
יבלונסקי, שבעבר אמר כי ביקורי משלחות הנוער הישראלי בפולין לא מתקיימים באופן ראוי מאחר ש"מחדירים שנאה ואנטי פולניות לראשיהם של הצעירים הישראלים", הבהיר כי הוא לא מעוניין להיכנס לפרטי המשא ומתן עם הישראלים. "אנחנו נושאים ונותנים איתם, ורוצים לעשות את זה על בסיס אמון", הוא אמר. "אנו מבינים שיש פוליטיקאים בשתי המדינות שהיו רוצים לנצל את זה למטרות פוליטיות פנימיות, אבל העמדה שלנו שונה. אנו רוצים לבנות יחסים חיוביים בין ישראל לפולין".
5 צפייה בגלריה
פאבל יאבלונסקי סגן שר החוץ של פולין
פאבל יאבלונסקי סגן שר החוץ של פולין
"יש פוליטיקאים בשתי המדינות שרוצים לנצל את המשבר למטרות פוליטיות פנימיות". יבלונסקי
(צילום: משרד החוץ הפולני)
לאחר שנתיים של קורונה, שבמהלכן בוטלו מסעות השורשים של בני הנוער לפולין, המשלחות חודשו וקבוצות ראשונות יצאו בתחילת חודש אפריל. עם זאת, בשבוע שעבר הודיע משרד החינוך כי משלחות הקיץ בוטלו פעם נוספת, וציין כי ההורים יחויבו לשלם דמי ביטול, שעשויים להגיע גם עד אלף שקלים לתלמיד.
יבלונסקי כאמור הכחיש את הטענות של בכירים בישראל, שלפיהן פולין דורשת להתערב בתכנים של ביקורי משלחות הנוער. "אין שום דבר על וטו או להיות אחד נגד השני, אנחנו רוצים למצוא קונצנזוס", הוא אמר. "זה לא משבר בכלל. למעשה אנחנו מדברים ונושאים ונותנים. כבר בדצמבר העברנו לצד הישראלי באמצעות השגרירות שלנו טיוטה, ואמרנו שאנו רוצים לדון בנהלים ובצורת המסעות האלה בגלל כמה סיבות".
5 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
"יש תחושה שפולין מסוכנת - וזה רחוק מהמציאות וחסר בסיס". מצעד החיים באושוויץ
(צילום: AP)
סגן שר החוץ הפולני התעכב על נושא האבטחה החמושה של שב"כ, שמלווה את משלחות הנוער הישראלי. "היו הרבה תלונות ממבקרים אחרים באתרי שואה בפולין, שאמרו שהם הרגישו מוטרדים על ידי אותם מאבטחים חמושים", הוא אמר. "ובכנות, יש אפקט פסיכולוגי שאם אתה נוסע תחת פיקוח של מאבטחים חמושים - אז התחושה היא שפולין מסוכנת באיזו צורה ושזה לא בטוח לבקר בה, דבר שרחוק מהמציאות וחסר בסיס. פולין היא מדינה מאוד בטוחה".
יבלונסקי הדגיש כי לא רק שפולין לא רוצה להפסיק את ביקורם של בני הנוער הישראלים בשטחה, אלא ההפך - שכמה שיותר משלחות מישראל יגיעו אליה. "אבל באותה צורה אנחנו רוצים שהסיורים יחזקו את היחסים בין המדינות", הוא הוסיף. "אנו מאמינים שיש לנו הרבה דברים במשותף, יש פוטנציאל לבניית שותפות וידידות ארוכת טווח ולעבודה ביחד על המסעות האלה. להפגיש קבוצות נוער של ישראלים ופולנים זה אחד האלמנטים שנרצה לכלול במתכונת רחבה מאוד. אנו מאמינים שזאת הדרך - וזה מה שהצענו".
5 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
נשיא פולין אנדז'יי דודה
(צילום: EPA)
"קיבלנו באמצע מאי הצעה נגדית מישראל בתגובה להצעה שלנו", המשיך יבלונסקי. "עכשיו אנחנו מתייעצים עם עוד משרדי ממשלה בפולין, ואולי בימים הקרובים נשב ונישא וניתן. אנחנו לא רואים את זה כמשבר, אלא כהזדמנות לנהל נושא חשוב וגדול בצורה מוסכמת, כך שיש סיכוי לבנות משהו לטווח ארוך".
בישראל טוענים כי בטיוטה שלהם, הפולנים דרשו למעשה לשלוט על התכנים במסעות תמורת הדרישה הישראלית לאבטחה חמושה של שב"כ. לפי משרד החינוך, פולין דרשה שבפני הנערים הישראלים יופיעו מדריכים פולנים ושבני הנוער יבקרו במוסדות נוספים ולא רק במחנות השמדה, כדי להרחיב את הידע של משתתפי המסעות על השואה ועל פשעים אחרים שנעשו במלחמת העולם השנייה. עוד נטען על ידי ישראל כי פולין דרשה גם לשנות את תוכנית המסעות, על מנת להבטיח שלא תהיה התחזקות של הסטריאוטיפים השליליים כלפי הפולנים.
5 צפייה בגלריה
גדרות מחנה ההשמדה מיידנק. "התלמידים שצריכים ללמוד על השואה הם אלה שייפגעו"
גדרות מחנה ההשמדה מיידנק. "התלמידים שצריכים ללמוד על השואה הם אלה שייפגעו"
גדרות מחנה ההשמדה מיידנק. "התלמידים שצריכים ללמוד על השואה הם אלה שייפגעו"
(צילום: AP)
גורמים בפולין הדגישו כי הממשלה המקומית רוצה להבטיח שבני הנוער מישראל לא יחזרו לארץ כשהם טעונים ברגשות אנטי פולניים מובהקים. "לא יתכן שהנוער הישראלי יכיר את פולין רק דרך הפריזמה של מחנות הריכוז ולא ייחשף להיסטוריה העשירה של פולין, ולמכלול חיי היהודים בפולין במשך יותר מ-1,000 שנה", אמרו. ישראל השיבה לפולנים טיוטה נגדית, אך הפולנים לא הגיבו עליה וכעת שתי המדינות נמצאות בסוג של מבוי סתום. הפערים בין הטיוטות גדולים מאוד, ובכל מקרה צפוי משא ומתן מאוד מורכב.
"נכון להיום אין שיחות עם הפולנים, אבל יש שיח", אמר גורם ישראלי שמעורה בנושא. "לישראל יש שגריר בוורשה, אך לפולנים אין שגריר בישראל. וגם השגריר הישראלי למרבה הצער לא פוגש דרגים בכירים, כנראה משום שמישהו בוורשה רוצה להעביר מסר לירושלים. בשורה התחתונה לפולנים יש מנוף לחץ על ישראל בדמות ההתנגדות להגעת מאבטחי שב"כ החמושים. בלי אבטחת שב"כ אין משלחות. עד כמה שזה נשמע עצוב, הפולנים תפסו את משלחות הנוער הישראלי כבנות ערובה לסיום המשבר ביחסים בין המדינות. בסופו של דבר זה פוגע בנו יותר מאשר שזה פוגע בהם. הפולנים יודעים שאי אפשר לשלוח את הנוער הישראלי למקום אחר. מי שייפגע מזה הם התלמידים שצריכים ללמוד על השואה, כי הביקורים בפולין הם חוויה מאוד משמעותית".