אחרי יממה של ציפייה לרגע שבו תצא לדרך העסקה לשחרור החטופים, הבהיר מעט לפני חצות ראש המל"ל צחי הנגבי כי שחרורם לא יקרה היום (חמישי). לדבריו, "המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת. תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי".
דבריו הדרמטיים של הנגבי עוררו תהייה, בין היתר משום שמידע זה עמד בניגוד לתדרוכים שהעבירו גורמים בישראל, שדיברו גם על חמישי בבוקר ואישרו את ההערכה כי העסקה תצא לפועל בשעה 10:00. מידע זה לא נמסר במהלך מסיבת העיתונאים שכינסו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים יואב גלנט ובני גנץ - פחות מ-24 שעות לאחר שהעסקה אושרה בממשלה.
2 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
נתניהו במסיבת העיתונאים, אמש. גורם בלשכת רה"מ: "מי שהעריך שזה יתחיל ביום חמישי היה חמאס"
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
לפי גורם בלשכת ראש הממשלה, האחראי לדיווחים שעסקת החטופים תצא לפועל היום בבוקר הוא בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק. הגורם הסביר כי "כרגע אין הפסקת אש. מי שהעריך שזה יתחיל ביום חמישי היה אבו מרזוק, אבל רשימת החטופים לא נמסרה וגם ההסכם לא נחתם". בנוסף, גורם מדיני אמר כי העיכוב בשחרור החטופים נובע מכך שישראל טרם קיבלה את שמותיהם של אלו שאמורים היו להשתחרר היום. לדבריו, מדובר ב"עיכובים של הרגע האחרון". הוא ציין עוד כי טרם נקבע גם מנגנון השחרור מול חמאס באופן סופי.
ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דיווח הלילה כי בעוד שחמאס סיפק שם, מגדר ולאום לרוב החטופים שהוא אמור לשחרר, הוא החסיר במידע על חלקם. בנוסף, חמאס לא חתם באופן רשמי על המנגנון שיאפשר את שחרור בני הערובה. עוד דווח כי גורמים מצרים, שהיו אחראים על התקשורת עם הנהגת חמאס בעזה, אמרו כי הודיעו לקטאר על העיכוב כבר אמש, לפי גורמים המעורים בפרטים.
ב-CNN צוטט גורם ישראלי שאמר כי ישנה אי-ודאות לגבי הסיבות שהובילו לעיכוב, אך אותו גורם שמעורה בפרטים לא ייחס לכך חשיבות גדולה. לדבריו, העיכוב חל בשל "פרטים שוליים למדי" ביישום ההסכם. גורם זה ציין כי חלק מהעיכוב נבע מכך שישראל טרם קיבלה את רשימת שמות החטופים המיועדים לשחרור.
"העסקה סוכמה ונשארת מוסכמת. הצדדים עובדים על פרטים לוגיסטיים סופיים, במיוחד עבור היום הראשון ליישום", אמרה בהצהרה אדריאן ווטסון, דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב. היא הוסיפה: "השקפתנו היא שאין להשאיר שום דבר ליד המקרה כשבני הערובה ישובו הביתה. המטרה העיקרית שלנו היא להבטיח שהם יובאו הביתה בשלום. זה בדרך, ואנחנו מקווים שהיישום יתחיל ביום שישי בבוקר".
הבוקר אמר דובר משרד החוץ הקטארי אמר כי השיחות בנוגע לתוכנית עדיין מתקיימות - ומתקדמות "בצורה חיובית", כלשונו. "ההודעה על מועד כניסת הפסקת האש לתוקף תהיה בשעות הקרובות", אמר. "העבודה נמשכת עם שני הצדדים ושותפינו בקהיר ובוושינגטון כדי להבטיח את זירוז התחלת ההסכם".
דבריו של הגורם בלשכת ראש הממשלה נאמרו לאחר שכבר דווח כי ראש המוסד דדי ברנע שב מביקורו מקטאר עם רשימת שמות המשוחררים הראשונים בעסקה. בנוסף, ברשת CNN דווח כי גם האמריקנים קיבלו לידם רשימה, שכללה עשרה שמות. יתר על כן, גורמים רשמיים בישראל תדרכו לאורך היום כי העסקה תחל ביום חמישי, כלומר היום בבוקר.
הטענות שמעלים הגורמים תמוהות במיוחד גם בשל העובדה שבמטה המשפחות עדכנו ששמעו רק מהתקשורת על כך שעסקת החטופים לא תתבצע לפני שישי. אם אכן ההסכם לא היה סופי, מדוע איש מטעם המדינה לא טרח לעדכן את בני המשפחות שממתינים בקוצר רוח לשובם של יקיריהם שהעסקה לא בהכרח תחל הבוקר, ושהדיווחים אינם נכונים? וזאת, נדגיש, על אף שהממשלה מינתה מתאם שבויים ונעדרים שאחראי גם על הקשר עם המשפחות - גל הירש.
2 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
משפחות החטופים עודכנו באמצעי התקשורת. מחאה בעד שחרור חטופים בתל אביב
(צילום: שאול גולן)

חן אביגדורי, שבתו ואשתו חטופות בעזה, הביע כעס בציוץ ברשת X על ההודעה: "אחרי יום מורט עצבים במיוחד - קיבלנו את ההודעה דרך התקשורת. שוב. לא מבין מה הבעיה לעדכן קודם את המשפחות? גם ככה לא כיף לנו. דברו איתנו".
סיבה נוספת לתהיות שעולות מההודעות על העיכוב בהסכם היא שנתניהו שוחח אמש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והודה לו על הסיוע בהגעה למתווה לשחרור החטופים. במקביל, הבית הלבן הודיע כי ביידן שוחח עם אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בנוגע לעסקה.
בניגוד לרוח הדברים במסיבת העיתונאים של נתניהו, גלנט וגנץ, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשמע אתמול פחות בטוח באשר למועד יישום של העסקה. "ההסכם עוד לא מומש ועוד לא נחתם. עד שזה לא קורה זה לא קורה. זה יכול להיות מחר, מחרתיים, ויכול להיות שזה ייקח עוד הרבה זמן", אמר אתמול הגרי בהצהרה לתקשורת, לפני מסיבת העיתונאים של השלושה. לדבריו, "מדובר בתהליך מורכב, שעדיין אינו סגור ויכול לקחת זמן ולהימשך בכמה שלבים".