יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הודיע הבוקר (שני) על השבתה כללית של המשק בעקבות בעקבות פיטורי שר הביטחון יואב גלנט והמשך חקיקת המהפכה המשפטית, וגם מרכזי ביג נסגרו ב-12:00 כחלק מהעיצומים. בהמשך הצטרפו אליהם עוד ועוד חברות וארגונים, במטרה להפעיל לחץ על הממשלה ולהביא לעצירת החקיקה - מה שמסתמן שיקרה.
"אנחנו צריכים לעבוד ולהתפרנס, שבממשלה ישברו את הראש", אמר בעל חנות במתחם בבאר שבע. אחת מהקונות במתחם הסכימה לצעד, על אף הפגיעה: "הייתי בהפגנות, זה מה שצריך". במקביל הוחלט על עוצר המראות בנתב"ג, והנוסעים מתוסכלים: "אם זה המחיר שנצטרך לשלם, אז אין ברירה". בהמשך שוחררו חלק מהטיסות כדי להקל על העומסים.
5 צפייה בגלריה
ביג קריית שמונה סגור בעקבות השביתה
ביג קריית שמונה סגור בעקבות השביתה
מתחם ריק מקונים בביג קריית שמונה. "זה יום כיפור למדינת ישראל"
5 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בביג ב"ש בעקבות השביתה
חנויות סגורות בביג ב"ש בעקבות השביתה
סוגרים את דלתות החנויות בביג באר שבע. "מקווים שיהיה פתרון לכל התוהו ובוהו הזה"
קצת אחרי 12:00 סגרו בעלי העסקים את החנויות במתחם ביג בפרדס חנה, הרימו את הכיסאות על השולחנות והתנצלו בפני הלקוחות. אזרחים שהגיעו למתחם הופתעו לפגוש שער חסום, ומאבטח שביקש מהם לעזוב את המתחם. "נסגר גברת, לא שמעת חדשות היום?", הסביר המאבטח לאחת הקונות שהגיעה. "אי אפשר לעשות קניות ולהגיד שהכול כרגיל, כשהמדינה נמצאת בקטסטרופה. חייבים עצירה במיידי", אמרה עירית הרבסט-ניסים מבנימינה, שהגיעה לעשות קניות עם בתה יעל. "עצוב מה שקורה כאן, הכול נסגר. חייבים להגיע להסכמה. ערב החג ותראו מה שקורה כאן, זה ממש עצוב".
"עצוב לראות מתחם ריק וסגור, אבל עוד יותר עצוב לראות את מה שקורה במדינה. אי אפשר להאמין שהגענו למצב הזה. המדינה יותר חשובה מהקניות, עד שנעשה סדר בין המחנות", אמרה שרון וול מאור מעקיבא. "אני בלחץ ממה שקרה כאן היום. זה פגע לי ולעובדים שלי בהכנסות. מי יודע עד מתי זה ימשיך? המצב לא נורמלי כאן", אמרה אינה, בעלת חנות במתחם.
גם במרכז ביג בבאר שבע נסגרו רוב החנויות במתחם, אך חלקן נותרו פתוחות. "אנחנו צריכים לעבוד ולהתפרנס, שבממשלה יריבו אחד עם השני וישברו את הראש", אמר בעל חנות בגדים במתחם. בעל של רשת חנויות גדולה אחרת אמר כי הוא מחכה להנחיה מהרשת, אבל הוא סבור כי "אנחנו לא צריכים להיות לא כאן ולא שם". זיו אייזן, בעלים של חנות הגבינות בשאר, אמר כי "אני חושב שסגירת המשק היא צעד קיצוני מדי. בסופו של דבר אנחנו גם צריכים להתפרנס. אנחנו פסע ממלחמת אחים, אנחנו כבר שם, אבל חייבים להיות אופטימיים. אנחנו תומכים ברעיון של ההפגנות, אבל אנחנו עדיין עובדים".
"אני בעד ההשבתה, אפילו שזה תוקע אותי. הייתי בהפגנות בבאר שבע, זה מה שצריך", אמרה אחת מהקונות. איתי דוחן, שעובד בסניף "פסטה בסטה" במתחם, אמר כי "התוצאה כרגע מאוד מאכזבת אותי. כופים עליי לעבוד. אני בעד המחאה, אבל לא בכוח. אני מתפרנס ומרוויח מפה כסף". דין דהן, שעובד בחנות אופטיקה סמוכה, אמר כי הוא לא בוחר צד בעניין הזה. לדבריו, "המצב שלנו במדינה עצוב, אבל קשה לאדם שכופים עליו אבטלה, במיוחד כשלא יודעים כמה זמן זה ייקח. אנחנו מקווים שיהיה פתרון לכל התוהו ובוהו הזה".
במתחם ביג באזור התעשייה בקריית שמונה המשיכו העסקים לפעול כרגיל, גם אם לא נצפו לקוחות במתחם. "אני מתכוון להישאר ולעבוד, הם מטורפים", אמר לנו אחד מבעלי החנויות. "סגרו לנו עכשיו את השערים לחניה ולא מאפשרים לרכבים להגיע לכאן אבל אני עדיין פתוח. איך אתמודד עם ההחלטה הזאת כלכלית? למה לערב פוליטיקה בפרנסה שלנו, ערב החג" הוא שאל.
5 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בביג בכרכור
חנויות סגורות בביג בכרכור
הכיסאות על השולחנות בביג בפרדס חנה. "עצוב מה שקורה כאן"
(צילום: איתן גליקמן )
39 חנויות פועלות ברחבת המתחם המסחרי שבכניסה לעיר. הנהלת המתחם הורתה לכל החנויות ליישר קו עם החלטת הרשת ולסגור את החנויות, למעט חנות הפארם והסופר מרקט שאמורים להמשיך ולתת שירות. בעל עסק אחר, שחשש גם הוא מלהיחשף בשמו, הודה כי הוא אובד עצות לנוכח החלטת המשק לסגור במיידית את כל מתחמי הקניות והכלכלה. "זה יום כיפור למדינת ישראל. אין כאן אף לקוח והכל ריק. המדינה בהלם", הוא שיתף. לדבריו, התלבט מאוד אם לקחת חלק ולהביע עמדה בסוגיה הרגישה סביב השינויים שמובילה הממשלה במערכת המשפט. "אני רוצה לשתף פעולה עם המחאה והדאגה העצומה לעתיד המדינה אבל לא רוצה לפגוע בעסק, וממילא נראה שלאנשים אין חשק לצאת לקניות בכלל ביום כזה".
מחוץ למתחם הביג הפגינו כ-20 תושבי האזור, המתנגדים למהפכה המשפטית. "זה מטורף מה שקורה כאן, אני מתרגש כל כך", סיפר לנו ירון פרטוק, תושב קריית שמונה וממנהיגי המחאה בגליל העליון. הוא וחברו לעיר, רון הוד - פעיל חברתי חובש כיפה שחורה, מאמינים כי היום נפל דבר בישראל: "לא היינו יכולים לדמיין הזדהות אבסולוטית כזאת עם המאבק בהפיכה המשטרית. העם כולו מבין היום שלא מדובר ברפורמה אלא בהפיכה שתמליך את נתניהו בתור דיקטטור ולזה העם כבר לא יסכים".
פרטוק מודע לזה שרוב תושבי עירו לא תומכים במחאתו, ובעיקר אנשי הקיבוצים מהסביבה הם אלו שלוקחים בה חלק: "גם אם אנחנו מעטים, אלו שמוכנים לשאת דגל וקול, רבים מהתושבים תומכים בנו ומעודדים אותנו בפרטי. אנחנו כאן נושאים את דגלי הכחול לבן ופועלים להגן על המדינה".

עוצר המראות בנתב"ג, הנוסעים מתוסכלים: "חיכינו חצי שנה לטיול הזה"

במקביל להכרזה של יו"ר ההסתדרות, גם יו"ר ועדת רשות שדות התעופה, פנחס עידן, הודיע על עצירת ההמראות מנמל התעופה בן גוריון, כחלק מהשבתת המשק. נוסעים רבים שכבר תכננו את חופשת הפסח שלהם והגיעו לנתב"ג, נאלצו להמתין בסבלנות לצד המזוודות ולקוות שההחלטה תשתנה עוד היום. דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר אמר כי הוחלט על עצירת הצ'ק-אין בשדה והפסקת ההמראות: "מקווה שנשמע בקרוב עד מתי יימשך המצב הזה. בעולם יש שביתות של ימים, ואצלנו זה רק התחיל. אין לדעת מתי זה יסתיים". בהמשך נפתחו עמדות הצ'ק-אין, לקולות שמחת הנוסעים.
במקביל, לאור עוצר ההמראות, חברות תעופת זרות ביטלו חלק מהטיסות שלהן לישראל. הביטול נובע מהחשש שהמטוסים לא יוכלו להמריא בחזרה למדינה שממנה יצאו. בין החברות שביטלו חלקו מהטיסות ניתן למצוא את אייר קנדה, טורקיש אירליינס, פינאייר, ויז אייר, איתיחאד ואמירייטס.
אייל ומיתר שנתקעו בשדה התעופה, סיפרו כי היו צריכים לטוס היום לתאילנד. "35 אנשים, משפחות וילדים, שכולנו באנו ליהנות מחופשת הפסח שלנו, ובמקום נקלענו למצב הזה שאין מנוס ממנו. אבל אנחנו לא מוותרים, נחכה שיפתחו את השמיים ויגיעו להחלטה הנכונה עוד היום", אמרו. "אבל אנחנו חיים בתוך עמנו, ונלחמים על המדינה. חשוב לנו מאוד המצב כאן, ולא חשבנו שזה יגיע עד לעצירת שדה התעופה. זה שלב קריטי מאוד במאבק. אנחנו מקווים שיבטלו את הרפורמה עוד היום, וששדה התעופה ייפתח", אמר אייל. "עד שרצינו לצאת מהמצב הפוליטי הזה, זה הגיע גם לפה. מבאס, חיכינו יותר מחצי שנה לטיול הזה", הוסיף מיתר.
5 צפייה בגלריה
לוח טיסות נתב"ג
לוח טיסות נתב"ג
לוח הטיסות, והעיכובים
5 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בעקבות השביתה
עומסים בנתב"ג בעקבות השביתה
"בלגן, אנחנו מחכים". נוסים לצד המזוודות בנתב"ג
(צילום: שאול גולן )

דוינה ליפמן הייתה בדרכה לטיסה לדובאי יחד עם משפחתה כששמעה על ההודעה על עצירת ההמראות. "אנחנו עכשיו לא יודעים אם נוכל לצאת, יש בלגן בשדה התעופה. אנחנו מחכים", אמרה לצד ילדיה. "זה מאוד מעצבן, אין מילים לגבי מה שקורה פה. אנחנו עולים חדשים שנמצאים פה כבר שמונה שנים, הכלכלה בסדר, הכול נהדר, אבל מרגיש כאילו נתניהו בעצמו הורס את המדינה. זה נורא".
גבי ברנשטיין מרעננה תכנן לטוס למדריד עם משפחתו: "אנחנו פה כבר שעה. הסיטואציה לא פשוטה, אבל אם זה המחיר שאנחנו צריכים לשלם אז אין ברירה, זה חלק מהמאבק. אני מקווה שזה יסתיים מהר, שהכול ייעצר ויטפלו בעניין הזה".