ראש ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברייסוס קרא הערב (יום ד') למדינות העולם להימנע מלתת לאזרחיהן מנת חיסון שלישית נגד קורונה – כדי שאפשר יהיה לנתב מנות רבות יותר למדינות שבהן הרוב המוחלט של התושבים לא קיבלו אפילו מנת חיסון ראשונה. נדגיש כי בקריאתו להימנע ממתן מנת הדחף ("בוסטר") לא ערער ראש ארגון הבריאות על יעילות המנה הזו או על בטיחותה – אלא טען רק כי אין זה הוגן לתת אותה למי שכבר חוסנו בשתי מנות, בשעה שרבים בעולם עודם מחכים למנה הראשונה.
8 צפייה בגלריה
טדרוס אדהנום
טדרוס אדהנום
מזכ"ל ארגון הבריאות טדרוס. המטרה: קודם לחסן 10% בכל מדינה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מלווה את הוריו לקבלת חיסון השלישי בקופת מאוחדת בתל אביב
ניצן הורוביץ מלווה את הוריו לקבלת חיסון השלישי בקופת מאוחדת בתל אביב
שר הבריאות ניצן הורוביץ מלווה את הוריו לחיסון השלישי שלהם
(צילום: מוטי קמחי)
קריאתו של טדרוס מופנית בראש ובראשונה למדינות העשירות והמפותחות, בהן ישראל, שהפער בין שיעור המחוסנים בהן לבין שיעור המחוסנים במדינות דלות האמצעים הוא פשוט אדיר: בעוד במדינות המפותחות ניתנו עד כה בממוצע כ-100 מנות חיסון על כל 100 בני אדם, במדינות העניות, המתמודדות עם אספקה דלה מאוד של מנות חיסון, ניתנו עד כה רק כ-1.5 מנות חיסון לכל 100 איש. מלבד ישראל, גם צרפת, גרמניה ומדינות נוספות במזרח התיכון החלו לתת מנות דחף של החיסון, ומדינות נוספות, בהן ארה"ב ובריטניה, שוקלות לעשות זאת אף הן בשל התפשטות זן הדלתא.
ארגון הבריאות העולמי, שהוא סוכנות של האו"ם, קרא בחודשים האחרונים שוב ושוב למדינות העשירות לפעול ביתר שאת כדי לסייע למדינות עניות ומתפתחות להשיג די חיסונים עבור תושביהן. הארגון הדגיש כי איש לא יוכל להיות בטוח לפני שהעולם כולו יהיה בטוח – משום שככל שהתפשטות נגיף הקורונה גדולה יותר, כך גדלים הסיכויים שיצוצו וריאנטים חדשים ומסוכנים יותר שלו, שיעכבו עוד יותר את מיגור המגפה ברחבי העולם. כך למשל זן דלתא, שגורם כעת לעלייה חדה בתחלואה בכל רחבי תבל, זוהה תחילה בהודו, שקצב ההתחסנות בה נמוך למדי, וכעת אפשר למצוא אותו כבר ביותר מ-130 מדינות.
8 צפייה בגלריה
קורונה גאנה התחלת מבצע חיסונים אסטרה הזניקה
קורונה גאנה התחלת מבצע חיסונים אסטרה הזניקה
מחכים בתור לחיסון בגאנה. "רק יחד ניחלץ מהמגפה"
(צילום: AFP)
יצוין כי לארגון הבריאות העולמי אין סמכות לאלץ מדינות להימנע ממתן זריקת דחף של החיסון לקורונה. גם קריאותיו בעבר לתרום מנות חיסון למדינות עניות, להגביל תנועה בגבולות בין מדינות ולהגביר את הייצור של חיסונים במדינות המתפתחות עצמן – נתקלו בהתעלמות מצד המדינות שאליהן כיוון את הקריאות הללו.
בדבריו הערב קרא מזכ"ל הארגון טדרוס להימנע ממתן זריקת דחף לפחות עד סוף ספטמבר, כדי לאפשר הגעה למצב שבו לפחות 10% מהתושבים בכל מדינה בעולם יהיו מחוסנים. ארגון הבריאות העולמי שואף שהמתחסנים האלה יהיו בראש ובראשונה עובדי מערכות הבריאות של המדינות השונות ואוכלוסיות בסיכון.
8 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה מגיעים ל סומליה קורונה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה מגיעים ל סומליה קורונה
חיסוני "אסטרה-זניקה" מגיעים לסומליה הענייה במסגרת תוכנית החיסונים של האו"ם COVAX
(צילום: AP)
יועצו המיוחד של מזכ"ל הארגון טדרוס, ד"ר ברוס איילווארד, אמר שבקריאתו הערב מבקש המזכ"ל מהמדינות העשירות השוקלות לתת מנת דחף להשעות את ההחלטה "עד ששאר העולם ידביק את הקצב" במאבק נגד המגפה: "כפי שנוכחנו לראות כשעוד וריאנט צץ ועוד וריאנט צץ, לא נוכל להיחלץ מהמגפה אלא אם כל העולם ייצא ממנה יחד. בהתחשב בחוסר השוויון הגדול בתפוצת החיסונים, אנחנו פשוט לא בדרך להשיג את זה".

יום הולדת לאובמה: הסלבס לא יבואו

רק אתמול דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי האיחוד האירופי הספיק לחסן באורח מלא כבר יותר מחצי מתושביו. ב-27 מדינות האיחוד יש כמעט 450 מיליון תושבים, ובחודשים הראשונים, בצל עיכובים באספקת החיסונים מחברות התרופות וקשיים לוגיסטיים שפקדו אותו, התנהל מבצע החיסונים של האיחוד בעצלתיים. בשלושת החודשים האחרונים, לעומת זאת, צבר המבצע תאוצה, וכעת שיעור המחוסנים באיחוד גבוה יותר אפילו מאשר בארה"ב, שבה הוא עומד על 49.7%. מבין מדינות האיחוד, שיעור המחוסנים הגבוה ביותר נמצא בספרד (58.3%) ואחר כך באיטליה (54.4%), צרפת (52.9%) וגרמניה (52.2%).
8 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה מסעדה ב עיר ניו יורק בדרך ל תו ירוק
ארה"ב קורונה מסעדה ב עיר ניו יורק בדרך ל תו ירוק
במסעדה בעיר ניו יורק. ייכנס רק מי שיש לו "מפתח"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה בדיקת קורונה פלורידה מיאמי
ארה"ב קורונה בדיקת קורונה פלורידה מיאמי
בדיקת קורונה בחניון "היבדק וסע" במיאמי, פלורידה
(צילום: AFP)
כמו מדינות אחרות בעולם, ארה"ב מתמודדת בימים אלה עם שיעורי תחלואה הולכים וגדלים בעקבות התפשטות זן הדלתא, ואתמול הכריזה העיר ניו יורק, העיר הגדולה בארה"ב, כי מעתה כדי להיכנס למקומות סגורים בתחומיה כמו מסעדות, מכוני כושר ואולמות מופעים יידרשו הבאים להציג הוכחה שהם מחוסנים. "אם התחסנת – יש לך מפתח, אתה יכול לפתוח את הדלת", הכריז ראש העיר ביל דה בלזיו, "אבל אם אתה לא מחוסן, למרבה הצער יש הרבה דברים שלא תוכל להשתתף בהם". "התו הירוק" הניו יורקי, ששמו המקומי יהיה "המפתח ל-NYC", ייכנס לתוקף ב-16 באוגוסט, ואכיפתו המלאה תחל חודש אחר כך. "הגיע הזמן שאנשים יראו בחיסון דבר שהוא באמת נחוץ כדי לחיות חיים טובים, מלאים ובריאים", אמר דה בלזיו.
התפרצות מדאיגה במיוחד של זן הדלתא מתחוללת כעת בפלורידה. אתמול דיווחה המדינה על לא פחות מ-11,515 מאושפזים הנושאים את הנגיף – היום השלישי ברציפות שבו נשבר השיא. לשם השוואה, באמצע יוני עמד המספר על כ-1,000 בלבד. זן הדלתא משבש גם את תוכניותיו של הנשיא ה-44 של ארה"ב ברק אובמה: אובמה התכוון לחגוג בסוף השבוע הקרוב את יום הולדתו ה-60, שחל היום, אבל לשכתו הודיעה כי החגיגות צומצמו מאוד בשל התפשטות הנגיף. כעת ישתתפו באירוע רק בני משפחתו של אובמה וחבריו הקרובים ביותר. לפי התוכנית המקורית היו אמורים להשתתף באירוע מאות בני אדם, בהם סלבריטאים ופוליטיקאים.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה אמבולנסים פלורידה
ארה"ב קורונה אמבולנסים פלורידה
מספר המאושפזים גדל פי עשרה מאז אמצע יוני. פלורידה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ברק אובמה מישל אובמה
ברק אובמה מישל אובמה
אובמה. "אם הוא לא יבטל, גם אתם אל תסגרו"
(צילום: AFP)
שמרנים בארה"ב מתחו בימים האחרונים ביקורת על כוונתו של אובמה לערוך חגיגת יום הולדת גדולה. "אם ה-CDC ('המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן', הגוף הממשלתי האחראי על בריאות הציבור בארה"ב) לא ימליץ לאובמה לבטל את מסיבת יום ההולדת שלו, אל תקשיבו ל-CDC כשהוא ימליץ לכם לסגור את העסק שלכם", צייץ השבוע הפעיל השמרן צ'רלי קירק.