חמאס הודיע היום (ראשון) על שחרור חטוף בעל אזרחות רוסית, זאת בתגובה למאמצים של נשיא רוסיה פוטין ומתוך הערכה לעמדה הרוסית של תמיכה בעניין הפלסטיני. החטוף השתחרר לפני הפעימה השלישית של שחרור החטופים הישראלים. גורם ישראלי מסר כי שחרור האזרח הרוסי-ישראלי מידי החמאס הוא חלק מהסכם בין הרוסים לחמאס, ישראל לא נדרשה לשלם כלום.
2 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום ובו חטופים ישראלים מגיע למעבר רפיח, אמש
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
עוד במהלך הביקור של משלחת חמאס במוסקבה, התחייבו אנשי ארגון הטרור לשחרר את כל הרוסים המוחזקים בידיהם בעזה. מוקדם יותר דווח ברשת "אל-ערביה" הסעודית שחמאס עשוי לשחרר היום חטוף בעל אזרחות רוסית, לבקשתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
לפני כחודש, משלחת של חמאס ביקרה במוסקבה ופוטין ביקש מארגון הטרור לשחרר אזרחים שחטף בעלי אזרחות רוסית. בתקשורת הרוסית דווח אז כי בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק, שנמנה עם חברי המשלחת, אמר שארגונו קיבל מידי מוסקבה רשימה של שמונה אזרחים ישראלים בעלי אזרחות רוסית שייתכן כי הוא מחזיק בהם. אבו מרזוק אמר עוד שחמאס "מחפש את השמונה" כדי לשחררם.
"אנחנו מחפשים את האנשים שעליהם דיווח לנו הצד הרוסי", אמר אבו מרזוק לפי הדיווחים ברוסיה. "זה קשה אבל אנחנו מחפשים, וברגע שנמצא אותם נשחרר אותם". לפי סוכנות הידיעות "ריה", אבו מרזוק אמר שאת הרשימה העביר לארגון משרד החוץ הרוסי, ושחמאס יטפל בה בקפידה מפני שהוא רואה ברוסיה חברה קרובה. לצד זה ציין כי הדבר כרוך ב"קשיים" בשל "המצב הנוכחי".
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ביקש לשחרר חטופים בעלי אזרחות רוסית. פוטין
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
בינתיים, בישראל נערכים ליישום הפעימה השלישית שבמסגרתה אמורים להשתחרר היום 13 חטופים ישראלים נוספים. לאחר המשבר אתמול, שהוביל לשעות ארוכות של עיכוב בהעברת החטופים מידי חמאס לידי הצלב האדום, גורמים בישראל אמרו היום כי "מנסים מראש לנטרל את המוקשים שעשויים להקשות או לעכב את המשך השחרור - אם זה בנוגע לרשימת האסירים ואם זה לגבי הכנסת הסיוע ההומניטרי".
גורם בכיר בצלב האדום אמר הבוקר לרשת "סקיי ניוז" כי "לא בטוח שחטופים נוספים ישוחררו היום, כמו גם אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל". בהמשך הבהיר הוועד הבינלאומי של הצלב האדום כי דבריו של בכיר הארגון "לא היו בשום אופן אינדיקציה לכך שפעולות השחרור שתוכננו ליום ראשון לא יתקיימו. כל ההכנות לקראת הפעימה הבאה ממשיכות להתקדם. הפעולות עדינות ומסובכות, ולעולם אי אפשר להיות בטוח לחלוטין שהן יתבצעו לאור כל המורכבות".
פורסם לראשונה: 15:37, 26.11.23