4 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
הגעת החטופים למעבר רפיח אמש, לאחר שעות של עיכוב
(צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa)
לאחר משבר הפעימה השנייה בהחזרת החטופים אמש (שבת), שהוביל לשעות ארוכות של עיכוב בהעברתם מידי חמאס לידי הצלב האדום, גורמים בישראל אמרו היום כי "מנסים מראש לנטרל את המוקשים שעשויים להקשות או לעכב את המשך השחרור - אם זה בנוגע לרשימת האסירים ואם זה לגבי הכנסת הסיוע ההומניטרי".
לדברי הגורמים, "אנחנו מדברים על ארגון טרור רצחני, וחשוב לתאם ציפיות. נכונו לנו ימים קשים ומורכבים". הגורמים הוסיפו כי "יש מאמץ משותף של ישראל, ארצות הברית, קטאר ומצרים כדי שזה יצליח". אמש אכן נפתר המשבר בזכות בזכות לחץ חסר תקדים על חמאס מצד קטאר, מצרים וארה"ב, ששכנעו את הנהגת הארגון לא לשבור את הכלים ברקע טענתה שישראל לא עמדה בתנאי ההסכם.
גורם נוסף אמר כי "יש מו"מ אינטנסיבי כדי שהיום ישתחררו האנשים בפעימה. יש רשימה מאוד מרגשת עם משפחות גרעיניות, אימהות וילדים, תשעה ילדים. אם זה יקרה, זה יהיה מדהים. הבעיות לא נפתרו וצריך לקחת בחשבון שיהיה לנו שוב לילה מורט עצבים אבל עושים הכול כדי שזה יקרה".
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
4 צפייה בגלריה
רעיה רותם
רעיה רותם
רעיה רותם. ראש המוסד לחץ על קטאר להוסיפה לרשימה, אך ללא הצלחה
4 צפייה בגלריה
איתי רגב
איתי רגב
איתי ומיה רגב. האחות שוחררה, והאח הקטן נשאר בשבי
בינתיים, גורם בכיר בצלב האדום אמר לרשת "סקיי ניוז" כי "לא בטוח שחטופים נוספים ישוחררו היום, כמו גם אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל". לדבריו, גם אתמול לא הייתה ודאות שהחטופים יחזרו בעקבות העיכוב, אך בכל זאת לצלב האדום היה צוות בכוננות. עוד הוא הוסיף כי "חשוב לחטופים הישראלים ולאסירים הפלסטינים להתאחד עם משפחותיהם. המצב בעזה כל כך נואש שההפוגה צריכה להימשך".
בהמשך הוועד הבינלאומי של הצלב האדום הבהיר כי דבריו של בכיר הארגון "לא היו בשום אופן אינדיקציה לכך שפעולות השחרור שתוכננו ליום ראשון לא יתקיימו. כל ההכנות לקראת הפעימה הבאה ממשיכות להתקדם. הפעולות עדינות ומסובכות ולעולם אי אפשר להיות בטוח לחלוטין שהן יתבצעו, לאור כל המורכבות".
כבר בלילה שבין שישי לשבת הבינו בישראל שחמאס מערים קשיים. הוא האשים את ישראל בהפרה של ההסכם הן מבחינת זהות האסירים ששוחררו והן מבחינת מספר משאיות הסיוע שנכנסו לצפון הרצועה. ישראל מנגד טענה שחמאס הפר את הבטחתו להימנע מפירוק משפחות בשחרור.
ראש המוסד דדי ברנע הפעיל לחצים כבדים על הקטארים לשפר את הרשימה, ולשחרר את רעיה, אימה של הילה רותם בת ה-12, אך ללא הצלחה. הדרישה לשינוי הרשימה נבעה גם מהעובדה שאיתי, אחיה של מיה רגב ששוחררה אמש, נותר אף הוא בידי המחבלים.
תיעוד שהפיץ חמאס משחרור החטופים אמש

החטופים ששוחררו אמש מגיעים לבית החולים שיבא
(צילום: ירון ברנר)

עם זאת, לפי ההסכם כלשונו לא היתה התחייבות מפורשת שלא לפרק משפחות אלא התחייבות חמאסית לעשות מאמץ שלא לפרק משפחות. מנגד, ישראל לא התחייבה לשחרר את האסירים "מהכבד לקל" אלא גם כן - לעשות מאמץ שזה יקרה.
בנוגע לפעימה השלישית של שחרור החטופים, גורמים ישראליים שמעורים בפרטים מסרו הבוקר כי הרשימה שחמאס העביר לישראל במהלך הלילה כוללת 13 חטופים, מתוכם 9 ילדים. לפי הגורמים, הפעם ארגון הטרור לא הפריד בין בני משפחה. רוב המשוחררים מגיעים מאותו ישוב ויש ציפייה שברשימה הנוכחית יהיו גם אזרחים אמריקנים.
4 צפייה בגלריה
חטופים תאילנדים תאילנד ששוחררו משבי ב עזה על ידי חמאס בסרטון תעמולה שפרסם הארגון
חטופים תאילנדים תאילנד ששוחררו משבי ב עזה על ידי חמאס בסרטון תעמולה שפרסם הארגון
תאילנדים ששוחררו משבי החמאס. ממשלת תאילנד: 5 מאזרחינו ששוחררו לא היו ברשימות עליהן דיווחה ישראל
(צילום: AFP PHOTO / HO / HAMAS MEDIA OFFICE)
ביומיים האחרונים, מאז יצאה לדרך עסקת החטופים, שוחררו 26 אזרחים, בהם 12 ילדים, ו-15 אזרחים זרים מתאילנד והפיליפינים. לפני תחילת העסקה דווח בישראל כי 236 בני אדם מוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה. לכן, לאחר שחרור שתי הפעימות הראשונות אמור היה המספר לעמוד על 195 חטופים שעדיין בשבי.
עם זאת, ממשלת תאילנד הודיעה כי חמישה מאזרחיה ששוחררו כלל לא היו ברשימות עליהן דיווחה ישראל. הסיבה לכך היא מכיוון שאותם חמישה היו שוהים בלתי חוקיים בישראל, ולכן הם לא נכללו כלל ברשימות שניהלה המדינה, כיוון שלא ידעה על נוכחותם בארץ במהלך מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. בעקבות הודעת ממשלת תאילנד והבדיקה שנעשתה בישראל, גורמים מדיניים טוענים כעת כי על-פי ההערכות עדיין מוחזקים ברצועה יותר מ-200 חטופים.
פורסם לראשונה: 11:41, 26.11.23