2 צפייה בגלריה
שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, הר הבית
שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, הר הבית
א-ספדי ופעילים יהודים בהר הבית
(צילום: מוטי קמחי,טלי בר, רויטרס)
שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, אמר אמש (יום שלישי) בריאיון לערוץ "אל-ממלכה" כי לישראל אין ריבונות על המקומות הקדושים בירושלים - "שכן מדובר באדמה פלסטינית כבושה, ולישראל אין ריבונות מכוח כיבושה". לדבריו, "כל ניסיון לשנות את הסטטוס-קוו ההיסטורי והחוקי במקומות הקדושים הוא בגדר משחק באש".
א-ספדי הוסיף שירדן מעוניינת בכך שהמצב המתוח יתקדם לעבר רגיעה, על רקע פיגועי הטרור האחרונים והמהומות שהתרחשו בחודשיים האחרונים בהר הבית. לדבריו, "המשך המצב הנוכחי, של היעדר אופק מדיני או שלום, לא יכול להימשך".
2 צפייה בגלריה
דגלי ישראל בחצי התורן בירושלים
דגלי ישראל בחצי התורן בירושלים
"לישראל אין ריבונות מכוח כיבושה". דגל ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
בהמשך השבוע צפוי להיפגש מלך ירדן, עבדאללה, עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - ולדבר עימו גם על המתיחות בירושלים. מלך ירדן נמצא בביקור בארה"ב בימים האחרונים ביחד עם המלכה ראניה. הוא נפגש עם "מנהיגים נוצרים" בניו יורק ושוחח איתם על הנוכחות הנוצרית בירושלים. על רקע הטענות שישראל מפרה את הסטטוס-קוו בהר הבית, עבדאללה טען בפני המנהיגים הנוצרים שישנו איום גם על "הקיום הנוצרי בירושלים".
א-ספדי אמר בריאיון לסקיי ניוז בערבית כי סוגיית ירושלים והמתיחות ברחבת הר הבית יהיו במוקד השיחות של המלך בארה"ב. לדבריו, "הביקור של המלך בארה"ב חשוב לסוגיות האזוריות. לארה"ב יש תפקיד מרכזי בקידום תהליך השלום. המלך הוביל את המאמצים להשגת רגיעה בירושלים". א-ספדי הוסיף: "אנו מסרבים לפגיעה במעמד ההיסטורי של מסגד אל-אקצא. ישראל צריכה לשמור על הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים".
זוהי אינה הפעם הראשונה בה א-ספדי מביע את מורת רוחו בנוגע להתנהלות הישראלית בהר הבית. כך למשל, לפני כחודש, הוא זימן את הממונה על השגרירות הישראלית בירדן, סמי אבו ג'נב, לשיחה שבה נמסרה לו איגרת מחאה על "צעדיה האחרונים של ישראל בהר הבית".
מהצד השני, העמדה הירדנית בסוגיית הר הבית כבר עוררה כעס בישראל כמה פעמים, בין היתר אחרי שראש הממשלה הירדני טען כי "הציונים מטמאים את אל-אקצא" והוסיף כי הוא "מברך את משליכי האבנים". ירדן, נציין, מקפידה לגנות בלשון תקיפה את ישראל אחרי כל תקרית בהר הבית, כשמנגד ישראל מבהירה כי היא שומרת על חופש הפולחן למוסלמים ושומרת על הסטטוס-קוו.
פורסם לראשונה: 23:28, 10.05.22