2 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן ועבדאללה, בשנה שעברה
(צילום: AFP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להיפגש בהמשך השבוע עם מלך ירדן עבדאללה. כך אמר אמש (שני) גורם אמריקני בכיר. הגורם הוסיף כי הפגישה תתמקד בנושאים אזוריים במזרח התיכון.
מלך ירדן נמצא בביקור בארה"ב בימים האחרונים ביחד עם המלכה ראניה. הוא נפגש אתמול עם "מנהיגים נוצרים" בניו יורק ושוחח איתם על הנוכחות הנוצרית בירושלים. על רקע הטענות שישראל מפרה את הסטטוס-קוו בהר הבית, עבדאללה טען בפני המנהיגים הנוצרים שישנו איום גם על "הקיום הנוצרי בירושלים".
2 צפייה בגלריה
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית ירושלים צעירים ערבים מתגוננים מאחורי מחסה מאולתר
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית ירושלים צעירים ערבים מתגוננים מאחורי מחסה מאולתר
"פגיעה במעמד ההיסטורי של אל-אקצה". התפרעויות בהר הבית, בחודש שעבר
(צילום: AFP )
מוקדם יותר אמר שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, בריאיון לסקיי ניוז בערבית כי סוגיית ירושלים והמתיחות ברחבת הר הבית יהיו במוקד השיחות של המלך בארה"ב. לדבריו, "הביקור של המלך בארה"ב חשוב לסוגיות האזוריות. לארה"ב יש תפקיד מרכזי בקידום תהליך השלום. המלך הוביל את המאמצים להשגת רגיעה בירושלים".
א-ספדי הוסיף: "אנו מסרבים לפגיעה במעמד ההיסטורי של מסגד אל-אקצא. ישראל צריכה לשמור על הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים".

על רקע המשך גל הטרור, עם פיגוע דקירה שלשום בשער שכם שבו נפצע בינוני לוחם מג"ב ובמקביל ניסיון חדירה שסוכל ביישוב תקוע שבגוש עציון, בצה"ל העריכו בימים האחרונים בפני הדרג המדיני כי חמאס ומנהיגו בעזה יחיא סינוואר רוכבים על גל הטרור - אך לא מובילים אותו.
המחבלים שביצעו את טבח הגרזנים באלעד - פחות משבוע לאחר נאום ההסתה של סינוואר שבו קרא לפלסטינים לבצע פיגועים באמצעות סכינים או גרזנים - אמרו בחקירתם הראשונית כי אינם חברי חמאס ושלא הוכוונו על ידי הארגון. בצבא אמרו לדרג המדיני כי אסור לתאר את סינוואר כמי שמוביל את גל הטרור, כיוון שהדבר רק יחזק את מעמדו. בצבא רואים את גל הטרור כגל של מפגעים בודדים, גם על רקע דתי, שמושפעים מהמצב בהר הבית.
בצבא הבהירו לדרג המדיני כי בפיגועים האחרונים, מבחינה מודיעינית, לא היו עקבות לחמאס - שעדיין מורתע מאוד. כך או כך, בצבא לוקחים אחריות: הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר בדיון הערכת מצב השבוע שכל ישראלי שנהרג בפיגועים הוא כישלון מבצעי, לנוכח השקעת הכוחות הרבים בבלימת גל הטרור.
פורסם לראשונה: 22:46, 09.05.22