ברקע הביקורת בממשלה, דובר צה"ל פרסם אחר הצהריים (שני) את רשימת 50 המינויים שאישר הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי - בדרגי קצונת הביניים, ובתפקידי מטה ועורפיים או סגנים.
בין המינויים: מפקד צאלים הקודם, תת-אלוף רומן גופמן, שנפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים כשקפץ מביתו באשדוד לעוטף עזה ב-7 באוקטובר ימונה לראש חטיבת פיתוח שיטות לחימה וחדשנות באגף התכנון; מפקד חטיבת המילואים הנגב (12), אלוף-משנה עברי אלבז, שלחם בצפון הרצועה בתמרון, יהיה סגן מפקד אוגדת איו"ש ואלוף-משנה ר', שכיהן כקצין המודיעין של אוגדת עזה, יחליף בימים הקרובים את אלוף-משנה א', שהתפטר מתפקידו כקמ"ן פיקוד דרום בעקבות רומן שניהל עם קצינה במהלך המלחמה.
2 צפייה בגלריה
תא"ל רומן גופמן שנפצע קשה בקרבות ב מלחמה
תא"ל רומן גופמן שנפצע קשה בקרבות ב מלחמה
תא"ל גופמן שנפצע קשה בקרב ב-7.10. ימונה לראש חטיבת פיתוח שיטות לחימה
(צילום: דובר צה"ל)
כמו כן, מפקדי היחידות של חטיבת הקומנדו שלחמו לאורך כל חודשי המלחמה בעזה, וחלקם עדיין בחאן יונס, קודמו לפקד כאלופי-משנה על חטיבות מילואים. סא"ל ד', שאיבד את עינו בקרב בעזה בצוק איתן, ופיקד במלחמה על יחידת דובדבן, יהיה המפקד הבא של חטיבה 2. במקביל, סא"ל א' ממגלן יפקד על חטיבה 226, ומפקד אגוז סא"ל מ', שנפצע אף הוא בתחילת המלחמה ושב לאחרונה ליחידה המובחרת, יפקד על חטיבה 3; מפקד גדוד 12 בלחימה בעזה, סא"ל שחר ברקאי, יפקד על חטיבת חברון.
חלק גדול ממינויים אלו היו צריכים להתבצע בחודשים האחרונים אך עוכבו בשל שיא התמרון ברצועה וכעת עם המעבר ללחימה בעצימות נמוכה יותר, התאפשר למטכ"ל להחליף קצינים בתום כהונתם ולא להשאיר יחידות עם ממלאי מקום או בלי סגנים.
אישור המינויים מגיע בעיתוי רגיש, בצל הביקורת החריפה מצד חלקים בממשלה על כך שהצבא קובע מינויים בזמן המלחמה. אתמול, לפני ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לישיבה החלטה לעצירת סבב המינויים. בדיון עצמו, דרש סמוטריץ' להעביר את ההחלטות על מינויי הבכירים לרמטכ"ל הבא, "מאחר שצה"ל והרמטכ"ל נכשלו לא רק טקטית ואופרטיבית, אלא גם מחשבתית. לרמטכ"ל יש גיבוי רק להפעלת הכוח, ולא לבחירת הדור הבא של המפקדים".
בתגובה, שר הביטחון יואב גלנט והשרים בני גנץ ואבי דיכטר תקפו בחריפות את סמוטריץ', בשל התערבותו במינויים בצה"ל. גלנט פנה לשר האוצר: "למה אתה לא מתייחס למציאות שבה צה"ל שנכשל ב-7 באוקטובר התאושש מהמקום הכי קשה ומתנהל למופת. צה"ל זה מי שמביא את ההישגים שאנחנו כל כך גאים בהם". הוא הטיח בסמוטריץ': "אתה פוגע בביטחון ישראל וחותר תחת מערכת הביטחון מסיבות פוליטיות בלבד. זה חמור תמיד ובפרט במלחמה. לא אאפשר לאף אחד להפוך את צה"ל למיליציה בשירות גורם כזה או אחר".

2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, ביקר היום במכינת ״בני דוד״ בעלי
נשיא המדינה יצחק הרצוג, ביקר היום במכינת ״בני דוד״ בעלי
"סומך על צה"ל ומפקדיו". הנשיא גיבה את הרמטכ"ל
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)
שורה של שרים הצטרפו להתקפה נגד שר האוצר וגיבו את גלנט. "פגעת בתשתית החשובה ביותר לצה"ל - הליך מינוי המפקדים", אמר השר אבי דיכטר. השר בני גנץ אמר לו: "אתה עושה דה-לגיטימציה לצבא". גם השרה יפעת שאשא-ביטון גיבתה את גלנט. גם השר חילי טרופר תקף אתמול את סמוטריץ', כשאמר כי "יש משהו חצוף במהות ובדרך שבה הוא תוקף את צה"ל באשר למינויים של מפקדים. סמוטריץ' מדבר על הצורך באמון כלפי ראשי הצבא וטוען שהאמון אבד - אך על פי כל הבדיקות, הצבא דווקא נהנה מהאמון הגבוה ביותר בחברה הישראלית", כתב. לדבריו, "על פי התיאוריה של שר האוצר בנוגע לאמון - מוטב שדווקא הוא ושרים אחרים יימנעו ממינויים וישלימו עם כך שיגיע הזמן שבו הם יצטרכו להחזיר את המנדט לבוחרים כי האמון בהם התרסק".
מוקדם יותר היום, הנשיא יצחק הרצוג נתן גיבוי למפקדי הצבא בתקופה הרגישה. הנשיא ביקר במכינת "בני דוד" ביישוב עלי ואמר: "אני סומך על צה"ל ומפקדיו, מאחרון החיילים ועד ראש המטה הכללי של צה"ל. אני מאמין שהם מקבלים החלטות שקולות, אחראיות ומקצועיות".
על רקע הביקורת הרבה סביב נושא המינויים, והסערה שהתעוררה עוד בטרם אושרו, הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא אתמול נאום שבו הגיב לביקורת: "כמפקד הצבא יש לי את כל הסמכות והאחריות לשלוח היום, ובכל יום, אנשים לשדה הקרב - וכמובן גם למנות אנשים. חשוב לי לומר, צה"ל הוא הארגון הגדול במדינה, הוא נמצא במלחמה, ואת הרצף צריך להמשיך. יש לנו אנשים שנפגעו - ואנו נדרשים להחליף אותם".