אחרי שלא נמצאו תקלות: הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח ככל הנראה ב-18 באוגוסט. זאת לאחר שבשבוע שעבר קיבלה נת"ע את המכתב שמאשר את הפתיחה מבחינת חברת פיזה הגרמנית, שבו נכתב כי אם עד היום (שני) לא יהיו תקלות תוכל ועדת ההיגוי להתכנס ולהתכונן לפתיחה.
1 צפייה בגלריה
תחנת איסקוב, תל אביב
תחנת איסקוב, תל אביב
תחנת איסקוב, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הבוקר כאמור ראו בפיזה כי אין תקלות עם הבלמים של הרכבת הקלה, ולכן מחר תתכנס ועדת ההיגוי. עם זאת, נת"ע ומשרד התחבורה ממתינים כעת לאישור נוסף מהחברה הגרמנית סיזה, שצפוי להתקבל ללא התניות עד יום חמישי בערב. לפי הערכות האישור אף צפוי להתקבל עוד הערב.
התאריך המועדף לפתיחת הקו הוא ה-18 באוגוסט, שכן רוצים לפתוח את הקו ביום שישי. כמו כן, פתיחת הקו ב-4 באוגוסט תהיה מעט מוקדמת מדי, ב-11 באוגוסט נת"ע צפויה לעשות עבודות על הקו הירוק, ולכן הכיוון הוא כאמור 18 באוגוסט.
יחד עם זאת, גורמים בנת"ע ובמשרד התחבורה אמרו ל-ynet כי ייתכן שהתאריך כן יוקדם ל-11 באוגוסט, אך סייגו זאת בכך שהפתיחה צריכה להיות מתואמת מול מספר לא מבוטל של גורמים, וביניהם משרד ראש הממשלה. זאת משום שראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה להיות נוכח באירוע, ולכן חייבים להתחשב בלוח הזמנים שלו. גורם במשרד התחבורה מסר כי "אני יכול להבטיח - הפתיחה לא תהיה אחרי 18 בחודש".
ביום חמישי התקבל האישור הבינלאומי הסופי והאחרון לפתיחת הקו, כך שכאמור ועדת ההיגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ומנכ"ל נת"ע חיים גליק תוכל להתכנס אחרי אינספור דחיות.
מחיר הנסיעה יעמוד על חמישה שקלים וחצי, ובינואר 2025 הוא עלול לעלות ל-8 שקלים - כשבבני ברק בלבד ייהנו התושבים ממחיר נמוך יותר, בשל רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית. במשרד האוצר ובמשרד התחבורה דנים באפשרות לתת נסיעות חינם בחודשים הראשונים, כאשר המחלוקת היא על התקופה: באוצר מכוונים לשלושה חודשים, ובמשרד לחצי שנה. עם זאת, גורמים במשרד התחבורה טענו כי ייתכן שלא תינתן נסיעה חינם כלל, בשל חשש מעומסים בקו והעובדה שלא צריך לתמרץ אנשים להשתמש בו.

"המחיר של התחבורה הציבורית הוא לא הסיפור המרכזי"

בינתיים, סיוון שמואלביץ', מנהלת קשרי ממשל בארגון "15 דקות", התייחסה בריאיון ל-ynet Live לסבסוד הנסיעות בתחבורה הציבורית לתושבי הפריפריה, תושבי היישובים החרדיים והערביים ואף למתנחלים ביהודה ושומרון. לדבריה, "במקום לשפר את השירות של התחבורה הציבורית לוקחים את הכסף עבור סבסודים, כשגם ככה המחירים של התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם. לדעתי, לא ככה משפרים את התחבורה הציבורית".
שמואלוביץ' הוסיפה כי "המחירים של התחבורה הציבורית הם לא הסיפור המרכזי פה. אנשים צריכים נגישות לתחבורה הציבורית באופן שווה, התחבורה הציבורית צריכה להשתפר בעשרות מונים. הסיפור פה הוא לא כמה אנחנו משלמים. גם האיש בבאר שבע או בבני ברק שיבוא לתחנה והאוטובוס שלו לא יגיע - זה לא משנה כשהוא יעלה אחרי 45 דקות הוא ישלם שני שקלים פחות. עדיין, אחרי איחור או אי הגעה של אוטובוס הוא לא ימשיך להשתמש בתחבורה הציבורית".
גם עמירם סטרולוב, מומחה לניהול אסטרטגי של מערכות תחבורה ציבורית, התייחס לסבסוד בריאיון ל-ynet Live. לדבריו, "סדר העדיפויות צריך להיות מערכות האוטובוסים ומערכת הרכבת הבין-עירונית. על המטרו ועל הרכבת הקלה כבר דיברתי מזמן, זה לא מה שיפתור לנו את הבעיה כרגע בטווח של שני העשורים הקרובים".