2 צפייה בגלריה
תחנת איסקוב, תל אביב
תחנת איסקוב, תל אביב
תחנת איסקוב, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
האישור הבינלאומי הסופי והאחרון לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן התקבל היום (חמישי), וביום שלישי תתכנס ועדת ההיגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ומנכ"ל נת"ע חיים גליק כדי לקבוע תאריך רשמי לפתיחת הקו - אחרי אינספור דחיות. ההערכה היא שהקו ייפתח ב-18 באוגוסט, יום שישי.
נדגיש כי לאישור הזה, האחרון שהייתה צריכה הרכבת הקלה, צורפה הסתייגות אחת - שלפיה הוא ניתן אחרי שבימים האחרונים כמעט ולא היו בלימות פתע, ואם המגמה תימשך עד יום שני בבוקר ועדת ההיגוי תוכל להתכנס.
מחיר הנסיעה יעמוד על חמישה שקלים וחצי, ובינואר 2025 הוא עלול לעלות ל-8 שקלים - כשבבני ברק בלבד ייהנו התושבים ממחיר נמוך יותר, בשל רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית. במשרד האוצר ובמשרד התחבורה דנים באפשרות לתת נסיעות חינם בחודשים האחרונים, כאשר המחלוקת היא על התקופה: באוצר מכוונים לשלושה חודשים, ובמשרד לחצי שנה. עם זאת, גורמים במשרד התחבורה טענו כי ייתכן שלא תינתן נסיעה חינם כלל, בשל חשש מעומסים בקו והעובדה שלא צריך לתמרץ אנשים להשתמש בו.
בכיר בנת״ע אמר בשיחה עם ynet כי "זו התרגשות עצומה. אחרי השקעה גדולה של המון גורמים בארץ ובעולם, הבאנו לאזרחי ישראל את אחת הרכבות הכי משוכללות ובטוחות שיש".
הקו האדום למעשה צריך שישה אישורים מגופים שונים בעולם בכדי להיפתח, החשוב מביניהם - זה שניתן כעת - הוא של חברת פיזה הגרמנית שבודקת את מוכנות הרכבת עצמה מבחינת תקלות והיערכות המפעיל (חברת תב"ל). מדובר במסמך עקרוני שנשלח לנת"ע על ידי צמד החברות הגרמניות שהיו אמונות על מתן אישור הבטיחות להפעלת קו. המסמך הגיע לידי נת"ע כבר ביולי והועבר למשרדי האוצר והתחבורה - והיום כאמור אושר באופן סופי.
2 צפייה בגלריה
תחנת הבעש"ט, תל אביב
תחנת הבעש"ט, תל אביב
הרכבת הקלה. הצפי - תיפתח תוך שלושה שבועות
(צילום: מוטי קמחי )
ההערכות כעת מדברות כאמור על כך שתוך שלושה שבועות יוכלו הנוסעים לעלות לרכבת הקלה, שבחודשים האחרונים עוברת נסיעות מבחן לאורך הקו האדום. בנת"ע אומרים כי הכול כבר מוכן לקראת פתיחה, כולל כוח אדם.
מנת"ע נמסר לאחר קבלת האישור: "המעריך הגרמני (פיזה) קובע כי חל שיפור ברמת בלימות הבטיחות ושניתן לפתוח את הרכבת הקלה לנסיעה מסחרית, ובתנאי שבימים הקרובים תימשך המגמה החיובית. נתוני הימים האחרונים מצוינים, רמת הבלימות ירדה דרסטית והרכבת מוכנה לפתיחה".
הקו האדום, המשתרע לאורך 24 ק"מ וחולף על פני 33 תחנות בפתח תקווה, רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים, היה אמור להיפתח כבר באוקטובר 2021, אך נדחה לנובמבר 2022. לאחר הדחייה הראשונה הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי היא מצפה שהקו יחל את פעילותו אחרי יום העצמאות השנה, ומאוחר יותר דובר על אמצע חודש יוני - אז הובטח כי בתום 45 ימי הרצה ללא תקלות תגיש חברת "תבל", שתפעיל את הקו, פנייה רשמית למשרד התחבורה ותבקש אישור לפתיחתו - אולם התקלות שהיו נותרו, ובקשת האישור לא נשלחה.

הבעיה המרכזית שזוהתה היא תקלה במערכת האיתות שאינה פועלת כצפוי, ויוצרת בלימות פתאומיות. נוסף לכך התריעו צמד החברות הגרמניות שנבחרו לבחון את הקו טרם מתן היתר הפעילות על תקלה שנייה במערכת. לדבריהן, רכבות שעוצרות בתחנות מתגלגלות לאחור בחלק מהמקרים לאחר העצירה. בנת"ע טענו אז כי הדבר לא משפיע על תפעול הרכבת וכי אינם מייחסים לתקלה חשיבות.
כבר ב-1973 הורתה ראש הממשלה דאז גולדה מאיר לבדוק הקמת רכבת תחתית בתל אביב. ב-1996 הוקמה חברת נת"ע, ובנובמבר 2003, לפני כמעט 20 שנה, פורסם המכרז הראשון לאחד מהקווים.