בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכו היום (ב') הדיונים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל דוכן העדים עלה פעם נוספת ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם, ששימש כראש צוות החקירה המשטרתי בתיק 1000 (פרשת המתנות) ובתיק 2000 (שיחות מוזס-נתניהו). משולם נחקר נגדית על ידי איריס ניב-סבאג, שיחד עם נוית נגב מייצגת את נוני מוזס, שנאשם גם הוא בתיק 2000. נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים, ומוזס נאשם בהצעת שוחד והבטחת שוחד.
3 צפייה בגלריה
שלמה משולם
שלמה משולם
ניצב-משנה שלמה משולם, הבוקר בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
במהלך החקירה הנגדית טענה עו"ד ניב-סבאג שהחוקרים לא בדקו ולא שאלו בחקירה על משפטים מהשיחות בין נתניהו למוזס שהיו מאירים לדבריה אור שונה מסברת החוקרים – סברה שלפיה מדובר בשיחות עם משמעות פלילית. משולם טען מצדו שוב ושוב שהחוקרים בדקו את מה שנראה להם "רלוונטי", בכלל זאת אמירות בעייתיות לדבריו בשיחות בין השניים. בין היתר טען ראש צוות החקירה כי טענתו של נתניהו על כך שהשיחות בינו לבין מוזס היו "מהלך סרק" הייתה שקר, וכי נתניהו סיפק לחוקרים חמש גרסאות שונות על הסיבה מדוע הקליט את השיחות.
כשנשאל בפתח החקירה על ידי ניב-סבאג אם החוקרים בדקו את "כל האמירות" שהוקלטו, השיב משולם: "אלו שחשבנו שדורשות בירור. מה שמצאנו לנכון". בין היתר תהתה הסנגורית האם החוקרים בדקו אמירה של נתניהו בשיחות ולפיה "אני מחפש תרבות תקשורת סבירה", ומשולם השיב לה: "מה אני אמור לעשות עם האמירה הזאת? נתניהו מדגיש שנוני לקח אותו לאורך השנים כפרויקט אישי. נתניהו דאג לחפש רוכשים שירכשו את העיתון. וזה בדקנו".
3 צפייה בגלריה
ורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
ורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, שמייצגות את נוני מוזס
(צילום: ישראל סאן, עמית מגל)
לטענת משולם, ראש הממשלה שכיהן באותה עת (ב-2014) כשר התקשורת, חיפש רוכשים לעיתון: "ראש הממשלה עשה פעולות בשיחות שאותן בדקנו – לחפש רוכשים, לקדם את חוק ישראל היום, להיפגש עם יריב לוין ואלקין. הטענה ש'שיחקנו זה בזה' קצת לא עומדת מול פעולות חיצוניות שנעשו. אז אמירה של 'תקשורת היא לא סבירה'. אוקיי, אז מה?".
השופט משה בר-עם העיר לסנגורית: "שעלו מהשיחות פעולות אופרטיביות זה נבדק. שיש אמירות הצהרתיות לא נעשה דבר זה עולה מהחקירה". ניב-סבאג: "אבל זה תיק הצהרתי, זה תיק של מילים". התובע בתיק אלון גילדין: "בהמשך השיחה דובר לא רק על הורדת רף העוינות אלא על האמירה 'ברור צריך שתהיה ראש ממשלה' של מוזס". ניב-סבאג: "יש קטעים שסותרים את ההבנה בדבר סיקור אוהד". משולם: "מה שמצאנו לנכון – חקרנו".
בהמשך שאלה הסנגורית את חוקר המשטרה: "בשיחה השנייה (שהוקלטה) נתניהו תוקף את נוני ואומר 'הכול מוטה', 'פתחת עליי מלחמה גם בעיתון וגם ב-ynet. אם זה סימן לבאות אתה פועל נגדי באופן לא מידתי לא הגון ומאוזן. אתה מכריח אותי להילחם בך'. זה רלוונטי לפרשנות שלכם?".
משולם השיב לה: "מה שרלוונטי חקרתי. נתניהו עבר תדריך יפה מאוד – שלוש פגישות עם עו"ד דוד שמרון – איך להציג את הדברים באותה שיחה שנייה. לכן אני אומר, אמירה פה, אמירה שם – מה שמצאנו לנכון בדקנו".
3 צפייה בגלריה
משולם, נתניהו ומוזס
משולם, נתניהו ומוזס
משולם, נתניהו ומוזס
(צילום: שלו שלום, יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי)
ניב-סבאג הקשתה ושאלה אם כשנתניהו אומר "יחסים מאוזנים והוגנים" הוא לא מתכוון לכך, ומשולם ענה: "לא יודע. הוא אמר עוד אמירות למשל אמר בשיחה השנייה, 'אני בכל מקרה בעד חוק ישראל היום'. גם העדות של ארי הרו ודוד שמרון שהוא עבר תדריך לומר דברים בדרך מסוימת ולא להתנות אותם". הוא הוסיף: "בסוף אנחנו אומרים את האמת. מה לעשות שיש אמירות מפלילות של שני הצדדים והן מוקלטות".
כשהשופטים ביקשו מניב-סבאג להתקדם עם השאלות, היא ענתה: "יש פה התעלמות גסה מדברים שנאמרו על ידי הנחקרים, מציגים הפוך, לא נותנים לו את הקטעים הרלוונטיים". בהמשך הציגה אמירות נוספות מהשיחות, בהן בין היתר נתניהו מבקש "איזון" ואומר למוזס ש"הכול מוטה" ומוזס משיב לו "ביבי זה לא ישראל היום. התרגלת למשהו אחר. תביא מישהו שיתחיל לכתוב מאמרים בדעות", וכן "זה לא ישראל היום יהיו כותרות שתתעצבן". לדבריה נתניהו אמר עוד בשיחות כי "אני לא מחפש לצפות לעיתונות אוהדת, זה ימות המשיח". אחר כך שאלה: "מדוע האמירות לא הוצגו בחקירה?".
משולם התעקש שוב: "מה שנמצא רלוונטי, חקרנו. ראש הממשלה בחקירותיו נתן לנו הצהרות שלמות בעניין הזה, הסביר כמה שנוני תוקף אותו באופן אישי ולא מאוזן. מה לזה לבין העסקה שהשניים רוקמים שעל כך היו החשדות?".
ניב-סבאג: "טענה שנוני אמר 'אדאג שתהיה כאן כמה שאת רוצה', אתה הולך לבדוק?" משולם: "נתניהו חיפש רוכשים להזיז את נוני, כי זה נוגע לאינטרס האישי שלו". ניב-סבאג: "אותו מוזס שהוא רוצה להזיז דן איתו על 'הצעת שוחד'? (שואלת בציניות)". משולם: "נתניהו בדק כמה אפיקים".
בהמשך טענה הסנגורית כי נתניהו היה "בהלם" מהקו של החוקרים, ולדבריה "הטעתם אותו כאילו נוני אמר בגרסה שלו שנתניהו ביקש מנוני עיתונות אוהדת". משולם הגיב: "הטענה שמוזס ונתניהו היתלו זה בזה (היא) טענה הזויה. בסוף אם זה שיח שאחד משקר לשני, למה יש פעולות אופרטיביות מחוץ לשיח? ולמה מלכתחילה לנהל את השיח? לכן שאלנו את השאלות שעולות".
הסנגורית ציטטה אמירות של נתניהו מהחקירה שלו במשטרה, ולדבריה אמר בין היתר "אתם לא מבינים את השיחות. אתם שומעים סינית, שומעים כמה מילים, אין לזה שום משמעות". עוד אמר נתניהו לדבריה: "אני אאמין למוזס שייתן לי להיות ראש ממשלה ואתן לו את ישראל היום? זה מהלך סרק". היא שאלה אחרי שהציג את האמירות הללו: "איך אתם מתמודדים עם גרסאותיו, היה לכם דיון על כך?".
משולם: "הוא (נתניהו) ביצע פעולות סרק? הוא הלך והקליט את השיחות. הוא שיקר ואמר שלא הקליט את שיחות הסרק לטענתו. הוא נתן 5 גרסאות שונות למה הקליט. הטיעון של שיחות סרק מאוד בעייתי".
הוא אמר עוד: "גם לטענת חוסר האמון ביניהם שאלנו את כל השאלות הרלוונטיות. הצעת השוחד המוקלטת לעובד ציבור היא בעייתית בפני עצמה. כל האמירות המחשידות נבדקו. עצם ההצעה שאתה שם פיתוי בפני עובד ציבור בעייתית. מה גם שנעשו פעולות על ידי ראש הממשלה". ניב-סבאג שאלה: "יש פה לשיטתך עסקה של תן וקח?". משולם: "חשד כן".
ניב-סבאג פירטה שורת נושאים שעלו בשיחות עם נתניהו, בין היתר בסוגיית פרשנים בכירים בידיעות אחרונות. "גם בהקשר הזה נוני אומר 'דיברנו על זה כבר שנתיים'. דבריו לא הפריכו את הטענה שלכם?", שאלה. משולם השיב כי "מה שהוא אמר וענה - ענה". הסנגורית המשיכה כי "מוזס אמר כבר בתחילת החקירה שלו שהשיח עם נתניהו הוא על רקע חרם של נתניהו כלפי העיתון וחוסר שיתוף פעולה עם ידיעות אחרונות". משולם ענה: "הוא דיבר על נרמול היחסים", והדגיש שוב כי "מה שמצאנו לנכון לשאול, שאלנו".

מה נטען בכתב האישום?

לפי כתב האישום בתיק 2000, לאורך השנים התקיימו בין נתניהו ומוזס יחסי יריבות עמוקה. עם זאת, קיימו השניים במהלך השנים שלוש סדרות של פגישות: בשנים 2009-2008, ב-2013 וב-2014. בפגישות נטען כי נתניהו ומוזס קיימו שיח על קידום האינטרסים ההדדיים שלהם: שיפור אופן סיקורו של נתניהו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" והטלת מגבלות על העיתון "ישראל היום", דבר שהיה בעל משמעות כלכלית עבור מוזס וקבוצת "ידיעות אחרונות".
באישום נטען כי באחת הפגישות שהתקיימה בדצמבר 2014, לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-20, מוזס הציע לנתניהו להביא לשינוי ניכר לטובה בקו ובאופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים, עד כדי "רעידת אדמה" ו"סיבוב הספינה", כאמור בשיחתם. מוזס הציע כי יעשה כן באופן שיבטיח את המשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה לאורך זמן.
זאת, כך נטען, בתמורה לכך שנתניהו ינצל את השפעתו כראש ממשלה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות משמעותיות למוזס ולעסקיו. נתניהו לא סירב להצעת השוחד ולא הפסיק בעטיה את השיחה עם מוזס, ואף שלפי האישום לא התכוון לקדם את הצעת החוק, הוא המשיך לנהל עם מוזס שיחה ארוכה ומפורטת על מרכיבי ההצעה והציג בפניו מצג לפיו יש אפשרות של ממש שיעשה שימוש בכוחו השלטוני על מנת לקדם חקיקה המיטיבה עם מוזס.
בתיק 2000 נתניהו נאשם בעבירה של מרמה והפרת אמונים, כמו גם בתיק 1000 (פרשת המתנות). בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) הוא מואשם בשוחד לצד מרמה והפרת אמונים. שלב ההוכחות במשפט נתניהו החל באפריל 2021 ומאז נערכו דיונים רבים, בהם העידו רק חלק קטן מהעדים. לאחרונה דווח כי עלתה אפשרות להליך גישור בין הצדדים.