בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע אתמול (שלישי) במסגרת עסקת טיעון את לאית סלאמה (25) מקלנסווה, הנאשם המרכזי בפרשת ההתעללות בחוסים במעון בני ציון שבראש העין, במקרי התעללות רבים בחוסים בעלי מוגבלויות. הוא הורשע ב-17 סעיפים, מתוכם 13 המתארים עבירות התעללות. הפרקליטות תבקש לגזור עליו 15 שנות מאסר, ואילו סנגורו יוכל לטעון לעונש קל יותר.

סלאמה עבד כמטפל במעון שהופעל על ידי עמותת "אל אור" בפיקוח משרד העבודה והרווחה. הוא הועסק כשש שנים ביחידת דיור שבה 17 דיירים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים בני 50-20. המטופלים מאופיינים במוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד. מתוקף תפקידו כמטפל במעון היה עליו לדאוג לצרכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה.
בכתב האישום המקורי פורטו 17 אישומים, ולפיהם במאות הזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון, התעלל סלאמה פיזית ונפשית בחוסים, באופן יומיומי ולאורך כל שעות היממה. בין היתר, לפי האישום, הוא הכה את החוסים נמרצות בראשיהם ובגופיהם, הטיח אותם בחוזקה במיטות וספות, סטר בפניהם, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם והכה אותם באמצעות מוט של מגב.
אתמול הודיעה נציגת פרקליטות מחוז מרכז, עו"ד מיטל אילן, לבית המשפט שהגיעה להסדר טיעון עם סנגורו של הנאשם. בעקבותיו, הוגש כתב אישום מתוקן, ללא הסכמה על עונש, והוא הודה והורשע ב-17 סעיפי אישום חמורים של התעללות ותקיפת חסרי ישע הגורמת חבלה, שמפרטים אין ספור מקרי פגיעה.
1 צפייה בגלריה
המעון שבו התרחשו ההתעללויות. ההורים זועמים: "כל המערכת רקובה"
המעון שבו התרחשו ההתעללויות. ההורים זועמים: "כל המערכת רקובה"
המעון שבו התרחשו ההתעללויות. ההורים זועמים: "כל המערכת רקובה"
כאמור, הפרקליטות תבקש לגזור עליו 15 שנות מאסר, ואילו סנגורו יוכל לטעון לעונש קל יותר. עוד הוסכם בהסדר שסלאמה יפצה את החוסים ב-150 אלף שקלים. בדיון, שבו נכחו משפחות הקורבנות, הוא ביקש להתנצל בפניהן. בני המשפחות השיבו לו: "הסליחה לא יכולה להתקבל. אפילו אלוהים לא סולח על דבר כזה". לאחר מכן השופטת דבורה עטר הרשיעה אותו בכל הסעיפים, ובהמשך תקבע את העונש.
לילך רון לוי, אמא של דייר במעון, סיפרה: "אנחנו כמובן רוצים כמה שיותר שנות מאסר, לגזור עונש מרתיע. אנחנו כבר שנתיים בסיפור הזה והוא שתק עד עכשיו. אתמול הוא ביקש סליחה אבל כמובן סליחתו לא התקבלה. הסיפור הוא מורכב, המערכת של משרד הרווחה והטיפול באנשים עם מוגבלויות הוא בעייתי, יש המון מה לשפר והמצב לא טוב".
לדבריה, "הוא הש.ג. הוא יקבל את עונשו, אבל מי שהעסיק אותו בשכר רעב ולא פיקח במשרד הרווחה, העמותה, כל המערכת רקובה. הבן שלי עדיין באותו מקום, תחת הנהלה חדשה, והם מאוד משתדלים. הבן שלי עבר טראומה, זה לא משהו שעובר ביום. כל המערכת של הרווחה צריכה לעבור שינוי, היום אני לא סומכת על המערכת".
אמא נוספת סיפרה: "ילדנו חווה התעללות קשה, נתנו בהם אמון עד הדקה האחרונה וצריך להתעורר. אתם לא יודעים מה הולך".
עורך הדין אמיר חצרוני, שייצג את המשפחות, הוסיף: "הסליחה שביקש מן המשפחות היא בושה, המשפחות מבקשות שירצה את עונשו. הן סובלות עד היום ונקווה לעונש מרתיע".