מנסים לצמצם פערים, בצל הפסימיות הגדולה אחרי תשובת חמאס: אחרי המפגשים היום (ד') שערך ראש ה-CIA ביל ברנס בביקורו בארץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דדי ברנע, עדכן גורם מדיני בכיר כי המשלחת הישראלית של דרגי עבודה מקצועיים נותרה בקהיר - כדי לנסות "למצות", כלשונו, את המשא ומתן מול חמאס על עסקת חטופים והפסקת אש.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, ביל ברנס, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, ביל ברנס, בנימין נתניהו
סינוואר, ברנס ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP, רויטרס)
3 צפייה בגלריה
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב
משפחות חטופים חוסמות את דרך בגין בתל אביב לאחר שחמאס "הסכים" להצעה
(צילום: טל שחר)
"ההצעה שהתקבלה על ידי חמאס אינה מקובלת. היא חוצה את כל הקווים האדומים ולא מאפשרת התקדמות. למרות זאת, צוות המו"מ ימשיך ויפעל בקהיר כדי לנסות ולצמצם את הפערים, תוך מאמץ עילאי לנסות ולקדם עסקה", אמר. לדבריו, אף שהמשלחת לא קיבלה מנדט חדש - לא מדובר במכשול כלשהו במגעים.
"אין שום בעיית מנדט. הצוות קיבל מנדט מלא לניהול המו"מ. יש לו חבל ארוך לפעולה מול תנאים בלתי אפשריים מכל זווית שהיא - זה לא רק הסעיף של הפסקת מלחמה אלא זה בכל הפרמטרים: במפתחות, באסירים, בווטו (על זהות המחבלים שישוחררו - א"א), בעובדה שרוצים לקבוע שהם יכולים להחליט באמצע העסקה לשחרר גופות ולא אנשים שחיים בקטגוריה", אמר הבכיר.
הוא הוסיף כי בהצעה שהגיש חמאס ישנם "דברים מזעזעים מבחינת מדינת ישראל" - כאלו שהיא לא יכולה לקבל ולא תסכים לקבל. "ישראל ממשיכה לפעול לנסות ולקדם עסקה למרות התנאים הקשים והמשלחת לעת עתה נשארת במצרים", אמר.
מהבית הלבן נמסר לאחר ביקורו של ברנס בקהיר, בדוחא ובישראל כי "השיחות נמשכות. ישראל וחמאס קרובים להסכם". בנוסף, בהודעה נטען כי "ניתן לגשר על הפערים הקיימים בין שני הצדדים. הנשיא ביידן סומך על מאמצי המתווכים מטעמו".
במקביל, גורמים אמריקניים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מאז הודעת חמאס ביום שני על "הסכמתו" להצעה לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש - ששונה מזו שישראל הסכימה עליה - ארגון הטרור הציע "כמה תיקונים", והמשא ומתן הפך לאינטנסיבי יותר.
לצד זאת, ברשת "אל-ערביה" הסעודית נטען היום כי סבב המשא ומתן הנוכחי בקהיר - אליו הגיעה גם משלחת של חמאס - הסתיים לכאורה. הטענה הזו אינה מוכרת בישראל, והמשלחת כאמור נשארה בקהיר לפי הבכיר הישראלי. מקורות שצוטטו בדיווח טענו כי המתווכים מחכים כעת "לתשובות של חמאס וישראל". המקורות טענו גם כי במסגרת המגעים ישראל ביקשה "למסור את מעבר רפיח לצד שלישי וחמאס מסרב". לא ברור מה אמינות הטענה הזו.
בדיווח נוסף, שהתפרסם בערוץ הסעודי "אל-חדת'", נטען: "חמאס ביקש ערבויות שישראל לא תמשיך לשלוט במעבר רפיח בעתיד. משלחת חמאס תעזוב בערב את קהיר להתייעצות עם ההנהגה. ישראל וחמאס ביקשו שינויים חדשים בהצעה המצרית. נקודות המחלוקת גברו אחרי שישראל נכנסה לרפיח והשתלטה על המעבר. ישראל דבקה בנוכחות של פיקוח בינלאומי בתוך עזה וחמאס מסרב".
מנגד, הערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" דיווח מפי מקור בכיר, כך לטענתם, כי השיחות נמשכות. עוד דווח בערוץ כי המשלחת האמריקנית, נציגי קטאר והמשלחת של חמאס נותרו בקהיר. המקור הוסיף כי "המשלחת הביטחונית המצרית הדגישה לכל הגורמים את הסכנה שבהסלמה ובחוסר מחויבות למו"מ. מצרים עושה מאמצים לשמור על מסלול המשא ומתן".