2 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
גורמים אמריקנים וסעודים דנו בברית הגנה הדומה להסכמי הביטחון שיש בין ארצות הברית לבין בנות בריתה יפן ודרום קוריאה, כחלק מהניסיון האמריקני להוביל להסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל. כך אמרו גורמים אמריקנים ל"ניו יורק טיימס".
בהסכם שכזה, ארצות הברית וסעודיה יתחייבו לספק סיוע צבאי אם המדינה האחרת מותקפת באזור או בטריטוריה סעודית. זו הפעם הראשונה שפורסם כי המודל לברית הגנה שבה דנות המדינות הוא ההסכמים במזרח אסיה, שנחשבים לחזקים ביותר שיש לארצות הברית מחוץ לבריתות עם מדינות אירופה.
בתחילת השבוע דווקא דיווח העיתון הסעודי "אילאף" כי ארצות הברית עדכנה את ישראל שסעודיה החליטה לעצור את השיחות עם האמריקנים בעניין הנורמליזציה ולא לבצע אף צעד לקראתה של ישראל. לאחר מכן הכחישו האמריקנים את הידיעה, ואמרו כי השיחות נמשכות.

גורמי ממשל אמריקנים בהווה ובעבר אמרו כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן, המנהיג בפועל של סעודיה, מגדיר הסכם ברית הגנה עם ארצות הברית כאלמנט החשוב ביותר בשיחות עם ממשל ביידן בנוגע לישראל. גורמים סעודים אמרו כי ברית הגנה חזקה תסייע בהרתעה אל מול מתקפות פוטנציאליות של איראן - אף ששתי המדינות חידשו לאחרונה את היחסים הדיפלומטיים ביניהן.
יורש העצר בן סלמאן ביקש מממשל ביידן גם סיוע בפיתוח תוכנית גרעין אזרחית, אבל גורמים אמריקנים חוששים שמדובר יהיה בכסות לפיתוח תוכנית נשק גרעיני.
בכל מקרה, אם אכן האמריקנים יגיעו להסכם עם סעודיה על ברית הגנה הדומה לזו עם בעלות הברית במזרח אסיה, הדבר יוביל ככל הנראה להתנגדות כזה בקונגרס. חברי קונגרס בכירים, ובהם גם מהמפלגה הדמוקרטית, מגדירים את ממשלת סעודיה ואת בן סלמאן כשותפים שלא ניתן לסמוך עליהם, שהאינטרסים האמריקנים וגם זכויות האדם אינם מעניינים אותם כלל.
הפרסום על ברית הגנה לפי המודל האסיאתי דווח בזמן כינוס עצרת האו"ם בניו יורק, וזמן קצר לאחר נאומו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהתייחס במהלכו לניסיונות להגעה לנורמליזציה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה וראש המוסד בפגישה עם קנצלר גרמניה שולץ
ראש הממשלה וראש המוסד בפגישה עם קנצלר גרמניה שולץ
נתניהו ושולץ בפגישה. גם ראש המוסד ברנע נכח בה
אמש נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ואמר לו כי "אין להשלים עם הודעתה של איראן בדבר סילוק חלק מן הפקחים של סבא"א ממתקני הגרעין של איראן". ראש המוסד דדי ברנע הצטרף לביקור נתניהו בארצות הברית, נכח בפגישה עם שולץ וצפוי להתלוות לנתניהו גם בפגישותיו הבאות, היום.
בהודעת משרד ראש הממשלה נאמר כי פגישות אלו סובבות ב"סוגיות המשמעותיות האסטרטגיות אשר נוגעות לביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, ובראשן המאבק בחתירת איראן לפתח נשק גרעיני, הרחבת ניסיונותיה להפיץ טרור בעולם, וכן המשא ומתן להסכם עם סעודיה".
בחודש הבא צפוי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן להגיע לישראל ולרשות הפלסטינית. על ביקורו הצפוי הודיעה היועצת שלו למזרח תיכון, ברברה ליף, בפגישותיה בישראל בשבוע שעבר. ליף נשלחה למעשה להכין את הביקור של בלינקן.
פורסם לראשונה: 20:35, 19.09.23