הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה הערב (יום שבת) הודעה חריגה ולפיה איראן החליטה לאסור על פעילותם במדינה של קרוב לשליש מפקחי הגרעין המנוסים ביותר של הסוכנות, כאלו שלדבריה יש להם מומחיות רבה בתחום העשרת אורניום. ראש סבא"א רפאל גרוסי הזהיר כי המהלך יפגע ביכולתה של סבא"א לפקח על תוכנית הגרעין של איראן, ואמר כי הוא מהווה "מכה" ליחסים בין הארגון שלו לבין טהרן - יחסים שהיו מתוחים ממילא בשל ההגבלות שהטילה בשנים האחרונות על פעילות המעקב של הפקחים.
3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז, רפאל גרוסי ראש סבא"א, נשיא איראן איברהים ראיסי
המתקן בנתנז, רפאל גרוסי ראש סבא"א, נשיא איראן איברהים ראיסי
ראש סבא"א רפאל גרוסי, נשיא איראן ראיסי והצנטריפוגות להעשרת אורניום. "מהלך חסר תקדים"
(צילום: EPA, AP, AFP)
גרוסי ציין כי המהלך האיראני מתאפשר אמנם על בסיס אמנת הפיקוח שעליה חתמה איראן לצד הסכם הגרעין מול המעצמות ב-2015, אבל לדבריו "אופן היישום" של הצעד החדש "ישפיע בצורה ישירה וחמורה על היכולת של סבא"א לבצע את פעולות הפיקוח שלה באיראן". גרוסי הוסיף כי הוא "מגנה באופן נחרץ את המהלך החד-צדדי, הלא-פרופורציונלי וחסר התקדים הזה, שמשפיע על התכנון וההוצאה לפועל של המעקב השגרתי של הסוכנות וסותר בצורה ברורה את שיתוף הפעולה שאמור להתקיים בין הסוכנות לבין איראן".
הוא הדגיש כי "ללא שיתוף פעולה אפקטיבי" הסוכנות תתקשה להעניק ערבויות לעולם לכך שתוכנית הגרעין האיראנית נעשית אך ורק לצורכי שלום, כפי שטהרן טוענת שוב ושוב. "אני קורא לממשלת איראן לשקול מחדש את ההחלטה שלה ולחזור לדרך של שיתוף פעולה עם הסוכנות", הוסיף גרוסי - וביקש גם מ"הגורמים הבכירים ביותר באיראן ליצור עמי קשר בהקדם האפשרי".
גורם דיפלומטי שפועל בווינה, שם שוכן מטה סבא"א, אמר הערב לסוכנות הידיעות רויטרס כי איראן החליטה להסיר את ההרשאה שהעניקה לכל הפקחים הצרפתים והגרמנים בצוות של סבא"א באיראן. ברויטרס מציינים כי כבר כעת לא נכללים בצוות הזה פקחים אמריקנים או בריטים.
3 צפייה בגלריה
פקח של סבא"א במתקן הגרעין בנתנז, ארכיון. "כל הצרפתים והגרמנים סולקו"
פקח של סבא"א במתקן הגרעין בנתנז, ארכיון. "כל הצרפתים והגרמנים סולקו"
פקח של סבא"א במתקן הגרעין בנתנז, ארכיון. "כל הצרפתים והגרמנים סולקו"
(צילום: AP)
כשעתיים לאחר פרסום ההודעה החריגה של סבא"א פרסמה הערב לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה משלה, בעיצומו של חג ראש השנה, ומסרה: "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני. ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".
המהלך האיראני מגיע יממה לאחר שצרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו על הארכת האמברגו על נשק וטילים בליסטיים שהטילה מועצת הביטחון על איראן, אמברגו שאמור לפוג בעוד חודש, ב-18 באוקטובר. המועד הזה נקבע עוד בהסכם הגרעין מ-2015 - שאותו איראן מפרה בבוטות מאז שארה"ב פרשה ממנו ב-2018. סין ורוסיה, יצוין, לא הודיעו על המשך האמברגו - ובכל הנוגע לרוסיה החשש הוא שהסרתו תאפשר לה לקדם עוד יותר את שיתוף הפעולה בינה לבין טהרן, ברית שמעוררת דאגה רבה בישראל ובמערב.
במה שנראה כמו קישור בין המהלך האירופי אתמול לבין סילוק הפקחים, משרד החוץ האיראני האשים הערב - אחרי ההודעה שפרסמה סבא"א - כי צרפת, גרמניה ובריטניה החדירו פוליטיקה למועצת הנגידים של סבא"א על מנת "לקדם את האינטרסים שלהן". המשרד טען כי טהרן מתכוונת להמשיך לשתף פעולה עם סבא"א.

למרות העסקה עם ארה"ב, המצב עדיין נפיץ

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, מציין כי המהלך האיראני מגיע לא רק בעקבות ההארכה האירופית של אמברגו הנשק, אלא גם אחרי החלטה חריפה יחסית של מועצת הנגידים של סבא"א, שאומנם לא גינתה את איראן אך הדגישה את המשך חוסר שיתוף הפעולה מצדה.

"זה ממחיש שחרף ההבנות עם ארה"ב המצב עדיין נפיץ, בעיקר בערוץ איראן-סבא"א שטרם הוסדר", הוסיף צימט, בהתייחסות לעסקת השבויים שגובשה בין טהרן לוושינגטון, ושאמורה לפי הדיווחים לצאת לפועל בימים הקרובים. איראן דרשה לפני שתאפשר שחרור חמישה אסירים אמריקנים לקבל שישה מיליארד דולר מרווחי הנפט שלה שהוקפאו בדרום קוריאה, והעברת הכסף לבנק בקטאר אמורה לפי הדיווחים להסתיים בקרוב.
לצד עסקת השבויים מול ארה"ב, בשבועות האחרונים דווח גם על מגעים חשאיים שנועדו להפחית את המתיחות בכל הנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, והמהלך כעת של טהרן עשוי לפגוע מאוד במאמצים הללו. במסגרת המגעים דווח שאיראן האטה באופן משמעותי את הקצב שבו היא מעשירה אורניום לרמה של 60% - רמה קרובה מאוד לרמה של 90% הדרושה לנשק גרעיני.
בדו"ח הרבעוני האחרון של סבא"א שפורסם בשבוע שעבר אושרו הדיווחים הללו, אך הודגשה שוב העובדה ששיתוף הפעולה של איראן עם הסוכנות אינו מספק. כך למשל, בסבא"א ציינו כי איראן טרם סיפקה תשובות למקורם של שרידי האורניום שהתגלו בשני אתרי גרעין לא מוכרזים, אחרי שמוקדם יותר השנה נסגרה חקירה סביב אתר שלישי.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא איראן ראיסי. "בלי פתרון ארוך טווח, הסלמה זה עניין של זמן"
(צילום: AFP, AP)
דני (דניס) סיטרינוביץ, חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, ציין: "היום קיבלנו תזכורת נוספת לשבריריות המצב בכל בנוגע לתוכניתה הגרעינית של איראן". לדבריו, "כעת המערב יצטרך להגיב בצורה כלשהי. תגובה רפה מדי תהווה מסר לטהרן שהיא יכולה לעשות ככל העולה על רוחה ומנגד תגובה חזקה עלולה להוביל לרצף תגובות איראניות בתחום הגרעין". הוא הדגיש כי "אין מקום להיסטריה" וכי מדובר בצעד הפיך, אך הוסיף: "זה מזכיר לנו שללא פתרון ארוך טווח לסוגיית הגרעין באיראן, הסלמה היא רק עניין של זמן".