3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
משרד החוץ האמריקני פרסם היום (שני) הכחשה לדיווח בעיתון הסעודי "אילאף", לפיו הושעו השיחות לקידום נורמליזציה בין סעודיה וישראל. "ארצות הברית נותרה מחויבת לקידום האינטגרציה האזורית של ישראל, לרבות באמצעות דיפלומטיה פעילה שמטרתה נורמליזציה ישראלית-סעודית. השיחות נמשכות, ואנו מצפים לשיחות נוספות עם שני הצדדים", נמסר.
שלשום, כאמור, התפרסם דיווח ב"אילאף", שמתבסס על גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורות אמריקניים, ובו נטען כי סעודיה "הודיעה לממשל האמריקני על הפסקת השיחות שנוגעות לנורמליזציה עם ישראל". הסיבה, לפי הדיווח, היא ההתנגדות בממשלת נתניהו לכל מחווה לפלסטינים כחלק מההסכם.
ביום רביעי הקרוב צפוי ראש הממשלה נתניהו, שנחת היום בקליפורניה, לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק, יומיים לפני הנאום שהוא אמור לשאת באו"ם. אחת הסוגיות שבטח יעלו בפגישה, אף שלא הוזכרה בהודעת הבית הלבן, היא הנורמליזציה עם סעודיה. למרות הדיווחים לפיהם זה נראה קרוב, בארה"ב ניסו שוב לצנן את ההתלהבות ביום שישי האחרון. "התהליך עדיין מלא בפרטים ספציפיים - בעיקר הפלסטינים", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "גם כשאנחנו עובדים על זה, זה עדיין קשה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לא יאפשרו ויתורים לפלסטינים. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הגורם מלשכת ראש הממשלה שצוטט ב"אילאף" טען כי היענותו של נתניהו לדרישות השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' פירושה טרפוד כל אפשרות של התקרבות לפלסטינים - ולכן גם לסעודים. לדבריו, ארה"ב עדכנה את ישראל בהחלטת הסעודים להפסיק את השיחות הנוגעות לנורמליזציה, והוסיף שהסעודים טענו כי ההנהגה הישראלית מבולבלת.
בשבוע שעבר, אישר שר האוצר סמוטריץ' כי הוא וחברו לממשלה השר לביטחון לאומי בן גביר לא יאפשרו ויתורים לפלסטינים כחלק מהסכם עם סעודיה. "אנחנו בעד הסכם עם סעודיה. זה משרת אינטרסים של כל הצדדים - אמריקני, סעודי וישראלי", הוא אמר, אך הבהיר בניגוד לדיווחים כי "הממשלה שלנו לא תפגע בהתיישבות - אלא רק תחזק אותה".
3 צפייה בגלריה
ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'נין
ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'נין
"הפלסטינים הציגו רשימת דרישות לא ריאלית". יו"ר הרש"פ אבו-מאזן
(צילום: AFP, Jaafar ASHTIYEH)
עורכת ה"וול סטריט ג'ורנל בעבר", קארן אליוט האוס, טענה בפרשנות שפרסמה בשבוע שעבר בעיתון האמריקני כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נפגשו פעמיים בחשאי מאז נובמבר 2020 - אז פורסם כי ראש הממשלה נפגש עם בן סלמאן.
"מקורות בכל מדינה (סעודיה, ארה"ב וישראל) בטוחים ביכולות של הדיפלומטים שלהם לפצח את הקוד", כתבה האוס. "המטרה המשותפת שלהם היא להגיע להסכם עד ינואר, לפני שהליך הבחירות לנשיאות ארה"ב מתחיל, או שטרוריסטים ינסו לחבל בשיחות". ההנהגה הפלסטינית, כך היא טענה, הציגה רשימת דרישות "לא ריאלית", כלשון הישראלים והסעודים. בין היתר, לפי רשת BBC, דרשו הפלסטינים העברת חלקים בגדה המערבית שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה (שטחי C) לידי הרשות הפלסטינית וכן "הפסקה מוחלטת" של הרחבת ההתנחלויות.
בן סלמאן, מצידו, לפי מקור בממלכה שצוטט בידיעה, הזמין סקר בקרב הפלסטינים - שממנו עלה כי רק 16% מהפלסטינים תומכים ברשות ובהנהגתה, שנתפסת בקרבם כמושחתת.