2 צפייה בגלריה
זלנסקי נואם בפני המחוקקים בקונגרס
זלנסקי נואם בפני המחוקקים בקונגרס
זלנסקי נואם בפני הקונגרס האמריקני
(צילום: AP)
אחרי שנאם בפני הקונגרס האמריקני והפרלמנט הקנדי, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ינאם ביום ראשון גם בפני חברי הכנסת בישראל. הנאום יתקיים באמצעות שיחה זום שתיערך בשעה 18:00, ואליה יוכלו כל חברי הכנסת להתחבר באופן אישי. השיחה תשודר בשידור חי באמצעי התקשורת השונים, כך שהציבור הישראלי גם יוכל להיחשף אליה.
בשבוע האחרון נוצרה מתיחות בין שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק והאוקראינים, לבין לשכת יו"ר הכנסת מיקי לוי סביב ארגון השיחה. השגריר האוקראיני שיגר מכתב ללוי שבו ביקש לארגן נאום של זלנסקי בפני חברי הכנסת. האוקראינים רצו מושב מיוחד של הכנסת ושדבריו של זלנסקי ישודרו על מסך גדול. לוי השיב לשגריר שהכנסת יוצאת מחר לפגרה והבניין יהיה בשיפוצים. הוא הציע לשגריר לקיים שיחת זום שאליה יוכלו כל חברי הכנסת לעלות.

אמנם ניתן היה לכנס את הח"כים באודיטוריום במקום באולם המליאה, כפי שנעשה מעת לעת כשהכנסת מתכנסת לישיבות מיוחדות בזמן פגרה. אך בכנסת חששו מנוכחות דלילה של של חברי הכנסת, מאחר שרבים מהם מנצלים את הפגרה כדי להשתתף במשלחות לחו"ל, ואז תהיה מבוכה רבה כשזלנסקי ינאם בפני אולם חצי ריק. בכנסת העלו את רעיון הנאום הזום כפתרון לכך.
גורמים בכנסת זועמים על מה שהגדירו "התנהגותו הלא דיפלומטית" של השגריר האוקראיני, שהדליף דיווחים שלדבריהם שיצרו מצג ולפיו הכנסת סירבה לאפשר לזלנסקי לנאום בפני הח"כים. לדבריהם, בכמה שיחות טלפון שנערכו איתו לאחר מכן השגריר הביע מורת רוח מכך שלא מארגנים מושב מיוחד של הכנסת, אך בהמשך התנצל בפניהם על יחסו.
מי שלא אהבו הזמנתו של נשיא אוקראינה לנאום בכנסת הם הרוסים. שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב נועד עם יו"ר הכנסת לוי. הפגישה נערכה בלשכת יו"ר הכנסת בירושלים לבקשתו של השגריר הרוסי. השגריר הרוסי לא ביקש לבטל את נאומו של זלנסקי, אולי כי ידע מראש שהסיכוי שהנאום יבוטל הוא אפסי, אך הביע את מורת רוחו מההזמנה. שגריר רוסיה הציע בפגישתו עם לוי שחברי פרלמנט רוסים יעבירו תדרוך לחברי כנסת ישראלים, "כדי להסביר את ההשקפה של רוסיה והתייחסותה לאירועים הנוכחיים".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר הכנסת מיקי לוי. שגריר רוסיה ביקש לארגן פגישה עם הח"כים
(צילום: יואב דודקביץ')
גורמים שמעורים בפרטי השיחה אמרו שהיא לא הייתה מתוחה וגם לא קשה. משגרירות רוסיה בישראל נמסר כי בפגישה השניים החליפו דעות על המצב הנוכחי באוקראינה וסביבתה. השגריר הרוסי עדכן את מיקי לוי לגבי הסיבות המרכזיות ליציאה ל"מבצע הצבאי" ומטרותיו וחזר על עיקרי התעמולה הרוסית: דה-נאציפיקציה ופירוז של אוקראינה, הגנת על תושבי דונאבס והפדרציה הרוסית מאיומים צבאיים.
השגריר הרוסי הדגיש את החשיבות של המשך התיאום בין רוסיה לישראל כדי להיאבק בניסיונות לשכתב את ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה, האדרת נאציזם והכחשת שואה. כמו כן דנו על שיתופי פעולה בין-פרלמנטרים. על פי הודעת שגרירות רוסיה, לוי והשגריר סיכמו לשמור על קשר שוטף.