2 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי
ולדימיר זלנסקי
זלנסקי ביקש לנאום בפני המליאה בזום, יו"ר הכנסת: "יהיה לנו הכבוד"
(צילום: AP)
יו"ר הכנסת מיקי לוי קיבל פנייה חריגה מנציגים אוקראינים שביקשו לארגן נאום של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בפני מליאת הכנסת בזום. בלשכה השיבו כי הדבר לא אפשרי טכני, מכיוון שהכנסת נמצאת בפגרה - והציעו שזלנסקי יקיים שיחת וידאו רשמית עם כמה חברי כנסת במקום.
השגריר האוקראיני הבהיר כי ישראל לא השיבה בשלילה לבקשה, וכעת הצדדים מנסים למצוא פתרון שיאפשר לזלנסקי לקיים את השיחה עם חברי הכנסת. מלבד הפגרה, נדגיש, המליאה נמצאת בשיפוצים - ולכן לא אפשרי לקיים בה את השיחה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הזמנו אותו לנאום מרחוק בשיחת וידאו רשמית, המליאה בשיפוצים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורם בכנסת אמר ל-ynet: "אנחנו בעד והשבנו בחיוב. הכנסת יוצאת היום לפגרה והמליאה בשיפוצים. בגלל שחששו שלא כל הח"כים יגיעו מעכשיו לעכשיו, כי יש להם תוכניות, הציעו לאוקראינים שזלנסקי ינאם בפני מספר חברי כנסת בזום. בכל מקרה הוא ביקש לנאום מרחוק". זלנסקי, נציין, כבר נאם בפני הפרלמנט הבריטי והפרלמנט האירופי.
יו"ר הכנסת לוי הבהיר: "יהיה לכנסת הכבוד לאפשר לנשיא זלנסקי לנאום בפני חבריה. היות והכנסת יוצאת מחר לפגרה ומליאת הכנסת מתוכננת לעבור שיפוץ מיד עם הכניסה לפגרה, הזמנו את הנשיא זלנסקי לנאום מרחוק בפני חברי הכנסת בשיחת וידאו רשמית". בסיום מכתבו של יו"ר הכנסת לשגריר השתתף בצער העם האוקראיני על האבדות בנפש, התפלל לסיום המלחמה והצהיר כי "ישראל תמשיך לסייע כדי להקל על סבלו של העם האוקראיני".

המעורבות הישראלית בסכסוך בין רוסיה לאוקראינה נמשכת כל הזמן – אתמול עדכן זלנסקי על שיחה רביעית במספר עם ראש הממשלה נפתלי בנט, והודה לו על מאמצי התיווך. "שוחחנו על הדרכים לסיים את המלחמה והאלימות", כתב זלנסקי.
המשא ומתן הישיר בין רוסיה לאוקראינה מתנהל בעיר גומל שבבלארוס, סמוך לגבול עם אוקראינה, ועוסקת במתווה שהציעו הרוסים. תפקידה של ישראל, בתיאום עם מנהיגי המערב ואוקראינה, היה להציג בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעימו נפגש בנט, רעיונות שעלו במערב ולשמוע את תגובותיו על מה שיכול לעבוד ומה שלא.
למעשה, מנהיגי המערב ביקשו מבנט לשמוע מפוטין איך הוא רואה את המצב, ומה יקרה אם לא יושגו הסכמות בתקופה הקרובה, קרי להבין את הפערים במו"מ ולשקף אותם למנהיגי המעצמות. ישראל לא הניחה הצעה משלה, והיא גם לא מתכוונת ללחוץ על זלנסקי אם לקבל את ההצעה של פוטין או לא. בירושלים החליטו שישראל "לא תהיה הצ'מברליין של 1938", אלא זרוע משלימה לשיחות שנערכות בבלארוס.