שר הביטחון יואב גלנט קיים במהלך היממה האחרונה מספר הערכות מצב בעקבות האירועים הביטחוניים. כך נמסר הערב (שלישי) מלשכתו - מבלי לפרט על האירועים שפרטיהם אסורים בפרסום ונמצאים תחת איפול מוחלט.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאור הפיגועים בירושלים
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאור הפיגועים בירושלים
גלנט בהערכת מצב. ארכיון
(צילום: אריאל חרמוני)
בהערכות המצב השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ובכירים נוספים במערכת הביטחון. עוד נמסר כי "גורמי הביטחון השונים הציגו לשר גלנט ממצאים ראשוניים מחקירת האירועים. שר הביטחון הנחה להמשיך במאמצים להבטחת שגרת החיים של אזרחי ישראל".
הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי, אמר היום במליאת הכנסת ברקע ההתפתחויות הביטחוניות כי "צה"ל נמצא על פרשת דרכים, ואנחנו נמצאים היום באחת התקופות הביטחוניות החמורות ביותר בעיניי מאז מלחמת יום כיפור. לא כהפחדה, אלא כהבנה, והערכה של מציאות על סמך מודיעין ועל סמך קריאת המציאות, גם בזירה האיראנית, גם בפלסטינית, וגם בלבנון. בתקופה הזאת לא מומלץ לפגוע בצה"ל כצבא העם".

יממה חלפה מאז פיצוץ מטען החבלה אתמול בבוקר בצומת מגידו, וסימני השאלה עדיין רבים. במערכת הביטחון ההערכה המובילה היא שמקור הפיצוץ, שממנו נפצע שרף אלדין (21) מהכפר סאלם, הוא פיגוע על-רקע לאומני - אבל איפול מוחלט מוטל על הפרשה. הלילה לא השתתף שר הביטחון יואב גלנט בהצבעות על חוקי המהפכה המשפטית.
אתמול, במשך שעות ארוכות הכבישים באזור צומת מגידו היו חסומים לתנועה על-רקע סריקות מחשש להימצאות מטעני חבלה נוספים או נוכחות של מעורבים בהנחת חומר הנפץ בשולי כביש 65. לאלדין אין עבר פלילי, ולגורמי החקירה ובכללם שירות הביטחון הכללי לא ידוע על כוונה לפגוע בו - עובדות שמחזקות את החשד לפיגוע על רקע לאומני. הסימנים בזירה מעידים שאכן מדובר בפיגוע. בתום הסריקות באזור לא אותרו מטענים נוספים.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ
סמוך לזירת הפיצוץ בצומת מגידו
(צילום: שרון צור)
אם אכן יתברר שמדובר בפיגוע טרור, מדובר ברצף חריג ויוצא דופן בשנים האחרונות של שימוש במטעני חבלה על-ידי מחבלים. רק בשבוע שעבר, שעה קלה אחרי הפיגוע ברחוב דיזנגוף, התלקח מטען חבלה באוטובוס בביתר עילית. ככל הנראה היה ניסיון לפוצץ את המטען מרחוק אחרי שהמחבל ירד מהאוטובוס, אבל עקב תקלה הוא לא התפוצץ. המחבל נעצר יממה לאחר מכן.
בבוקר שלפני הפיגוע בדיזנגוף וניסיון הפיגוע בביתר עילית חיסלו לוחמי יחידת המסתערבים במג"ב איו"ש שלושה מחבלים בכפר ג'בע שליד ג'נין, ובתיעוד שפורסם נשמע פיצוץ מטען שהמחבלים נשאו איתם - במהלך נטרולו. השלושה ירו לעבר הכוחות מרכב עם לוחית רישוי ישראלית בכפר ג'בע, מעבר לקו הירוק ולא הרחק מזירת הפיצוץ במגידו.
לפני חמישה חודשים נרצחו בירושלים אריה שצ'ופק (16) וטדסה טשומה (50), ממטען שהניח תושב מזרח ירושלים המזדהה עם דאעש. הוא הניח שלושה מטענים ותכנן כי יתפוצצו יחד באותה שעה באמצעות מערכת שאותה הפעיל דרך הסלולרי, אך לבסוף הם הופעלו בהפרש של כחצי שעה. המטען השלישי והגדול ביותר לא התפוצץ בשל תקלה. כשבוע לאחר מכן, נעצר המחבל אסלאם פרוח.
במערכת הביטחון הזכירו לאחרונה כי ארגוני הטרור עוקבים מקרוב ולא מצטערים על המתיחות הפנימית הניכרת. בנאומיו האחרונים איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על ישראל, ואמר לפני שבוע כי מה שקורה הוא "תחילת הסוף שלה". שבועיים לפני כן הוא טען כי "ישראל חוששת ממלחמת אזרחים, יש לראשונה התארגנויות של הגירה".


3 צפייה בגלריה
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל , אסלאם פרוח
המחבל אסלאם פרוח וזירת פיגוע המטען בירושלים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
לדבריו, "יש משוואת הרתעה אמיתית בלבנון, אחרת המצב הזה לא היה אפשרי. בגלל המשוואה הזו הצד הישראלי לא מעז לפעול נגד החיילים הלבנונים ולא מפנה נשק אליהם, כי הוא יודע טוב מאוד שאנשי חיזבאללה עומדים מאחוריהם בכוננות מלאה ועוקבים אחרי כל צעד שלהם".
בנתיבי ההברחות מלבנון אותרו בתקופה האחרונה ניסיונות העברה משמעותיים מאוד של אמצעי לחימה וסמים, וניסיונות ההברחה מלבנון אינם חדשים. בסוף השבוע מצאה קבוצת רוכבי טרקטורוני שטח סליק בהרים סמוך לדלתון שבגליל העליון. אתמול הגיעו חבלני המשטרה למקום ואיתרו משגרי רקטות ומוקשים נגד אדם.
בתחילה העריכו החבלנים כי פריטי האמל"ח הם משנות התשעים, אבל גורמים במחוז הצפוני עדכנו כי אמצעי הלחימה הוסלקו באזור ככל הנראה כבר בשנות החמישים ואולי קודם לכן, ערב הקמת המדינה. הם מוכרים כאמצעי לחימה ששימשו את הלבנונים. חבלני המשטרה פוצצו אותם אתמול בפיצוץ מבוקר.
ד"ר ניסן שריפי, תושב צפת ומומחה לתולדות צפת, אמר כי "מאז ומתמיד היה פיקוד צפון מטרה לטרוריסטים מלבנון. הרקטות - מסוג קטיושות S130 - נותרו בשטח, מכוונות לכיוון פיקוד צפון. גם המוקשים היו מוכנים לפעולה, כאילו עמד הזמן מלכת".