ראש הממשלה יאיר לפיד ערך הבוקר (שלישי) הערכת מצב בעקבות מעצרו של באסם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי בגדה שנעצר במהלך הלילה ובעקבות כך הוחלט על העלאת כוננות בדרום שכוללת גם סגירת הרכבת וחסימת כבישים. מלשכתו של לפיד ציינו כי בהערכת המצב השתתפו רה"מ החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, היועץ לביטחון לאומי איל חולתא, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש שב"כ רונן בר, המזכיר הצבאי אבי גיל, מזכיר הממשלה שלום שלמה וגורמי מקצוע נוספים.


בניגוד להיערכות אחרי חיסולו של בהאא אבו אל-עטא - שהוביל למבצע "חגורה שחורה" - ההגבלות על התושבים בעוטף מצומצמות יותר כיוון שגם ההערכות לגבי הנקמה שהג'יהאד מתכנן הן על מתווה מצומצם יותר. עם זאת, סוללות כיפת ברזל בדרום נמצאות בדריכות גבוהה. אחרי שבחודשים האחרונים סימנו בצה"ל את חמאס בתור חוליה של יציבות ברצועת עזה, בשל ההקלות ואישורי העבודה לאלפי תושבים, גם היום מקווים במערכת הביטחון שארגון הטרור ששולט ברצועה יצליח לשמור על השקט. אך בעבר היו לא מעט אירועים שבהם הג'יהאד היה זה שהוביל את ההסלמות והיוזמות לפעולות טרור.
א-סעדי (61) נמנה עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי הבכירה - ונחשב לסמכות העליונה של התנועה בגדה. לאחרונה הוא פעל ביתר שאת לשיקום פעילות הג'יהאד ועמד מאחורי בניין כוח צבאי משמעותי של הארגון בשומרון בכלל ובג'נין בפרט - שממנה יצאו רבים מהמחבלים שביצעו פיגועים בתחומי ישראל בשנה האחרונה. נוכחותו של א-סעדי אף היוותה גורם משמעותי להקצנת פעילי הארגון בשטח. לפי שב"כ, הוא "התנהל כמבוקש במשך תקופה", וחתנו בן ה-37 אשרף ג'דע שנעצר יחד עימו שימש כסייענו הקרוב. השניים הועברו לחקירת שב"כ.


מעצרו הלילי, שבוצע על-ידי מסתערבי משמר הגבול באיו"ש ולוחמי סיירת נח"ל, לווה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
א-סעדי התנגד למעצר, ונפצע באורח קל מנשיכת כלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות, חמוש פלסטיני אחד - דראר אל-כפרייני שהוכרז כי היה לוחם בשירות הג'יהאד האיסלאמי - נהרג בחילופי האש.
3 צפייה בגלריה
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות הכבישים בשער הנגב בעקבות פעילויות טרור המזוהות עם ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי
חסימות כבישים בשער הנגב
(צילום: רועי עידן)
3 צפייה בגלריה
חסימת כביש 232 בשער הנגב
חסימת כביש 232 בשער הנגב
חסימת כביש 232 בשער הנגב
(צילום: רועי עידן)
3 צפייה בגלריה
תגבור חיילים בישובים עוטף עזה
תגבור חיילים בישובים עוטף עזה
תגבור חיילים ביישובים עוטף עזה
(צילום: בראל אפרים)
נמסר כי שניהם חשודים בפעילות טרור, וכי הם נעצרו בהכוונה של שב"כ. עוד לפני ההודעה על סגירת הכבישים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי איימה בעקבות המעצרים של פעיליה לנקום בישראל. "אנו מודיעים על כוננות והעלאת המוכנות בקרב לוחמינו והיחידות הלוחמות בתגובה לתוקפנות נגד המפקד הבכיר, השייח בסאם א-סעדי ומשפחתו, לפני זמן קצר בג'נין", מסרו בארגון הטרור. "מזהירים את ישראל מפגיעה בחייו של א-סעדי, ומוכנים להגיב על התוקפנות בכוח אם לא תיפסק".
קצין בכיר בצבא ציין הבוקר כי ההחלטה על סגירת הכבישים התקבלה בעקבות הערכת מצב לילית שהתקיימה בצמרת צה"ל. "בצבא המשיכו בלחץ כבד על הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון", אמר הקצי, ובצה"ל הדגישו כי מלבד א-סעדי, 50 פעילי טרור נעצרו ביממה האחרונה באוגדת איו"ש. "צעדי המניעה מול הרצועה נועדו לא לאפשר לג'יהאד האיסלאמי לדרדר את עזה לתגובה ולהסלמה".
אייל חג'בי, קצין הביטחון של המועצה האזורית שער הנגב, סיפר לאולפן ynet על הדריכות בעוטף עזה. "דריכות שיא, בוקר מתוח, אנחנו מקבלים טלפונים החל משעה 04:30 בבוקר על מנת להתחיל להתארגן בהתאם על בידוד המרחב כתוצאה ממה שקרה בג'נין", אמר חג'בי. "נערכנו, הודענו ליישובים, אבל עובדים כרגיל בתוך היישובים עם החינוך הבלתי פורמלי, עם הילדים, עם הגנים. אנחנו מבצעים את ההנחיות של גורמי הצבא".