צה"ל הודיע הבוקר (שלישי) כי עקב המעצר של ראש הג'יהאד האיסלאמי בגדה, בסאם א-סעדי, וחילופי האש שהובילו למותו של חמוש פלסטיני במחנה הפליטים ג'נין, הוחלט לסגור כבישים מרכזיים בדרום ולבטל את תנועת הרכבות באזור אשקלון מחשש לירי נ"ט מכיוון עזה.
6 צפייה בגלריה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
"צה"ל מפעיל לחץ כבד על הארגון". פעילי הג'יהאד האיסלאמי בעזה
(צילום: AFP)
בצה"ל הודיעו כי מלבד סגירת תחנת הרכבת בשדרות וביטול הקו בין אשקלון לנתיבות, כביש 4 ייסגר מצומת זיקים, וכביש 34 מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם. ברכבת ישראל ציינו כי הבוקר יופעל מערך הסעות בין התחנות הסגורות.
כביש 232, העובר לאורך יישובי העוטף, ייסגר מניר עם ועד כרם שלום, כולל דרכי הגישה החקלאיות. כמו כן גם אזורים חשופים מוכרים ייסגרו למבקרים: חוף זיקים, גבעת "קובי" (אנדרטת הארבעה) בשדרות, אנרדטת "חץ שחור", גבעת הפעמונים, גבעת נזמית וגבעת "הפרש הבודד". במועצות האזוריות החליטו לקיים את מסגרות החינוך הבוקר בקרבת מרחבים מוגנים - אך מדובר בהחלטה עצמאית שנלקחה כמקדם הגנה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרסום הפלסטיני ממעצר ראש הגי'האד האיסלאמי באסם א-סעדי בג'נין
תיעוד מהפרסום הפלסטיני ממעצר ראש הגי'האד האיסלאמי באסם א-סעדי בג'נין
א-סעדי נגרר על הרצפה במהלך המעצר
בעיריית אשקלון הבהירו כי אין הנחיות חירום מיוחדות, אך בהוראות ראש העיר כל עובדי הביטחון והחירום תוגברו, בםה גם השוטרים והפקחים העירוניים. "הכוחות יסיירו בעיקר בסביבת מוסדות חינוך בהן פועלות קייטנות הקיץ ובאזורים מרכזיים ברחבי העיר", נמסר. "אנו מבקשים מהתושבים לשמור על עירנות גבוהה ולדווח באופן מיידי למוקדי החירום על כל חשד או אירוע חריג".
קצין בכיר בצבא ציין הבוקר כי ההחלטה על סגירת הכבישים התקבלה בעקבות הערכת מצב לילית שהתקיימה בצמרת צה"ל. "בצבא המשיכו בלחץ כבד על הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון", אמר הקצי, ובצה"ל הדגישו כי מלבד א-סעדי, 50 פעילי טרור נעצרו ביממה האחרונה באוגדת איו"ש. "צעדי המניעה מול הרצועה נועדו לא לאפשר לג'יהאד האיסלאמי לדרדר את עזה לתגובה ולהסלמה".
6 צפייה בגלריה
חסימת כביש 232 בשער הנגב
חסימת כביש 232 בשער הנגב
החסימה בכביש 232, הבוקר
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי. לפי צה"ל, הוא התנגד למעצר
מעצרו של א-סעדי, שבוצע על-ידי מסתערבי משמר הגבול באיו"ש ולוחמי סיירת נח"ל, לוותה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
א-סעדי התנגד לפי צה"ל למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות, חמוש פלסטיני אחד - דראר אל-כפרייני שהוכרז כי היה לוחם בשירות הג'יהאד האיסלאמי - נהרג בחילופי האש. "עם כניסת הלוחמים לג'נין נפתחה אש חיה של מספר מחבלים לעבר הלוחמים שהגיבו בירי חי, זוהו מספר פגיעות במחבלים חמושים", נמסר בהודעה משותפת של דוברות המשטרה ודובר צה"ל. יחד עם א-סעדי נעצר גם חתנו אשרף ג'דע. נמסר כי שניהם חשודים בפעילות טרור, וכי הם נעצרו בהכוונה של שב"כ.
6 צפייה בגלריה
דראר אל-כפרייני
דראר אל-כפרייני
פעיל הג'יהאד שנהרג, דראר אל-כפרייני
עוד לפני ההודעה על סגירת הכבישים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי איימה בעקבות המעצרים של פעיליה לנקום בישראל. "אנו מודיעים על כוננות והעלאת המוכנות בקרב לוחמינו והיחידות הלוחמות בתגובה לתוקפנות נגד המפקד הבכיר, השייח בסאם א-סעדי ומשפחתו, לפני זמן קצר בג'נין", מסרו בארגון הטרור. "מזהירים את ישראל מפגיעה בחייו של א-סעדי, ומוכנים להגיב על התוקפנות בכוח אם לא תיפסק".
א-סעדי בן ה-61 נמנה עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי הבכירה - ונחשב לסמכות העליונה של התנועה ביהודה ושומרון. לאחרונה הוא פעל ביתר שאת לשיקום פעילות הג'יהאד ועמד מאחורי בניין כוח צבאי משמעותי של הארגון בשומרון בכלל ובג'נין בפרט - שממנה יצאו רבים מהמחבלים שביצעו פיגועים בתחומי ישראל בשנה האחרונה. נוכחותו של א-סעדי אף היוותה גורם משמעותי להקצנת פעילי הארגון בשטח. לפי שב"כ, הוא "התנהל כמבוקש במשך תקופה", וחתנו בן ה-37 שנעצר יחד עימו שימש כסייענו הקרוב. השניים הועברו לחקירת שב"כ.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה