3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בג'נין וטול כרם
פעילות כוחות הביטחון בג'נין וטול כרם
ההתעצמות התרחשה באמצעות הברחות נשק. לוחמי צה"ל בפעילות מעצרים במחנה הפליטים ג'נין, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
מחנות הפליטים בגדה המערבית היו מאז ומתמיד מעוזי טרור, ומחנה הפליטים ג'נין שעמד תמיד בראשם, הפך עבור הפלסטינים לסמל ההתנגדות במהלך מבצע חומת מגן, לפני 20 שנה בדיוק. במהלך שני העשורים שחלפו מאז, ירד מחנה הפליטים ג'נין מגדולתו. אחרי שהסתיימה האינתיפאדה השנייה, החמושים של גדודי חללי אל-אקצה חשו שנדחקו לאחור וצברו תחושות תסכול ומרמור כשראו איך פעילים בכירים בזרוע הצבאית של פתח השתלבו במנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

גל טרור - כתבות נוספות

מחנה הפליטים ג'נין הפך למעשה לאקס-טריטוריה עבור הרשות הפלסטינית, שמיעטה לאכוף בו את משילותה. הוואקום השלטוני, העוני והאבטלה הובילו צעירים פלסטינים רבים להתחבר עם החמושים, שבעשור האחרון ניצלו את כוחם בעיקר במישור הפלילי: הברחות נשק, גניבות וסחר בסמים.
ההתעצמות הגדולה של החמושים במחנה הפליטים התרחשה באמצעות הברחות מוגברות בשנים האחרונות של נשק מישראל לגדה המערבית, באמצעות הפרצות הרבות בגדר באזור זה של קו התפר. נשק זה הוזרם בעיקר לג'נין שקרובה פיזית לאום אל-פחם.

הקורונה עזרה להתעצמות

במקביל החלו חמאס והג'יהאד האיסלאמי להשיג אחיזה במחנה, וביססו את פעילות הזרועות הצבאיות שלהן שם כמעט באין מפריע, במיוחד כשמשבר הקורונה בשנת 2020 גרם בתחילה לצה"ל לצמצם את פעילות המעצרים שלו, אלא אם מדובר בפצצות מתקתקות.
היעדר המשילות סייע לקבוצות החמושות במחנה הפליטים לשפר את היכולות הצבאיות שלהן. באופן חריג וייחודי, בתוך מחנה הפליטים ג'נין מבצעות הזרועות הצבאיות דרך קבע אימונים לפעילים במתווים שונים. כוחות צה"ל שנכנסים למחנה נתקלים בירי שמבוצע תוך כדי הסתערות – מציאות שלא מתקיימת באף אחד ממחנות הפליטים האחרים בגדה, גם כשיש בהם חילופי אש.
3 צפייה בגלריה
ירי לעבר כוחות הביטחון בעת פעילות בג'נין
ירי לעבר כוחות הביטחון בעת פעילות בג'נין
נלחמים כתף אל כתף. חמושים יורים לעבר כוחות הביטחון הפועלים במחנה הפליטים ג'נין, שלשום
(צילום: EPA)
תופעה ייחודית ונדירה נוספת היא שותפות הגורל בין הפלגים השונים. בניגוד ליריבות בחוץ בין פתח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, בתוך מחנה הפליטים נלחמים החמושים כתף אל כתף נגד כוחות צה"ל. מבחינתם, מחנה הפליטים ג'נין שהוא סמל לגאווה עבורם, קודם לשיוכם הארגוני ולהשקפתם הפוליטית. דבר נוסף שמאחד את כולם הוא שנאה יוקדת לרשות הפלסטינית, למוסדותיה ולמה שהיא מייצגת לצד הרצון העז להילחם בישראל בכל דרך, ורצוי באמצעות נשק חם.
פעמים רבות ישראל פועלת במחנה הפליטים ג'נין באמצעות יחידות מסתערבים בשל המורכבות של כניסה רועשת אליו. חמושי המחנה הפנימו זאת והחלו ליישם שיטות שהועתקו מרצועת עזה. דוגמה לכך היא הקמתו של חמ"ל משותף לכל הזרועות הצבאיות במחנה.
החמ"ל המשותף נכנס לפעולה ברגע שיש כניסה של כוח צה"ל למחנה או לאחד הכפרים הסמוכים לו, ומוציא את החמושים לשטח באמצעות מסרונים בווטסאפ או בטלגרם. בנוסף מחזיק החמ"ל במערך של תצפיתנים שתפקידם לצלם, לעקוב ולזהות כל תנועה חשודה באזור – בין אם מדובר בתנועה גלויה של כוחות צה"ל שנכנסים לאזור, או של רכב פלסטיני לא מוכר שמיד נחשד כרכב של מסתערבים. כל תנועה כזאת מדווחת בקבוצות הווטסאפ ובמקרה כזה נשלחים אנשים לעצור את הרכב ולברר את סיבת כניסתו למחנה.

החמושים במחנה הצפוף פועלים בצורה של יחידות קטנות, שכל אחת מהן מורכבת מ-25-20 איש. כל יחידה אחראית על שטח מסוים ופועלת בו ולעיתים מתגברת באמצעות אנשיה אזורים אחרים שבהם יש עימותים מול כוחות הביטחון.
חרף ריבוי הארגונים, ניתן לסמן כמה דמויות מרכזיות שמנהלות את המתרחש במחנה. בראש ארגון הג'יהאד האיסלאמי במחנה הפליטים ג'נין עומד בסאם א-סעדי, שנחשב כיום לאחד מראשי הג'יהאד האיסלאמי בגדה. את גדודי חללי אל-אקצה של פתח מוביל ג'יהאד אבו אל-כאמל ומי שמארגן את פעילות חמאס במחנה (שנחשב שם לארגון פחות דומיננטי) הוא ג'מאל אבו אל-היג'א שכלוא בישראל אך גם מאחורי הסורגים מעורב בנעשה במחנה.

300 דולר לפיגוע

"חמאס הוריד את הראש שלו בג'נין אחרי המלחמה בעזה (מבצע שומר החומות – א"ל) ואנחנו תפסנו את ההובלה", סיפר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" ח', פעיל ג'יהאד איסלאמי שישב שנים ארוכות בכלא בישראל. ח' הסביר כי בשנה האחרונה חמאס מסייע לממן את הפעילות הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שמשתמש במימון הזה כדי לקנות אמצעי לחימה ולהוציא לפועל פיגועים.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בפעילות בג'נין
כוחות צה"ל בפעילות בג'נין
כוחות צה"ל בפעילות בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
לג'יהאד האיסלאמי יש מספיק ממון כדי לייצר מחירון פיגועים שמופץ לצעירי המחנה, גם אם הם אינם מזוהים עם הארגון. "נותנים להם הצעה שקשה להם לעמוד בפניה: 'קח נשק וצא לירות בכוח של הצבא הישראלי. אם תצליח לפגוע בו – תקבל 300 דולר. יצאת, ירית ולא פגעת – קבל פרס ניחומים של 100 דולר'".
מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ניסו בחודשים האחרונים להשליט סדר במחנה הפליטים ולנקות אותו במבצע גדול שתוכנן חודשים ארוכים. מהר מאוד הבינו ברשות הפלסטינית שמחנה הפליטים הזה גדול על היכולות שלהם והמבצע הסתיים בהצלחה חלקית מאוד, יש שיגידו בכישלון מהדהד. נראה שהדרך היחידה להשיב את השקט במחנה לכמה שנים קדימה היא מבצע צבאי אגרסיבי ישראלי, אלא שמבצע כזה, אם ייצא אל הפועל, יגרור לבטח גם את רצועת עזה לתוך המערכה.