3 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לאסון הר מירון
ועדת החקירה לאסון הר מירון
עו"ד קליין מעל דוכן העדים בדיוני הוועדה, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
שר הפנים הכתיב את ההחלטות המקצועיות במשרד לשרותי דת, המנכ"ל הפיץ דיס-אינפורמציה במטרה להטעות את היועצת המשפטית - וח"כים מש"ס השתתפו יחד עם נשותיהם בהילולת הקורונה, מעבר למכסת הקהל שאושרה. יום הדיונים ה-20 בוועדת החקירה הממלכתית לעניין אסון מירון סיפק הצצה נדירה מבפנים להתערבות הדרג הפוליטי, ונראה כי לא יהיה מנוס מזימון הפוליטיקאים עצמם למסור גם הם את גרסתם לוועדה.
עדויות קודמות בוועדת החקירה לאסון במירון:
הטענות לשיקולים זרים ששיחקו תפקיד מכריע בהחלטה שלא להגביל את גודל הקהל בהילולת הענק הן לא דבר חדש, אבל כעת הן נשמעות לראשונה מפי גורם מקצועי בכיר מהמעגל המרכזי של קבלת ההחלטות. עו"ד גליה קליין, היועצת המשפטית של המשרד לשרותי דת, שהייתה העדה המרכזית בדיונים שהתחדשו אתמול (שלישי), תיארה את חגיגות ל"ג בעומר במירון כ"אירוע שהילה פוליטית אופפת אותו", עד כדי התערבות בוטה בעבודתה, באופן שלא איפשר לה למלא את תפקידה.
3 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לאסון הר מירון
ועדת החקירה לאסון הר מירון
חברי ועדת החקירה: שלמה ינאי, מרים נאור ומרדכי קרליץ
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שלט בפועל במשרד הדתות. אריה דרעי
(צילום: עמית שאבי)
"לא הייתה אפשרות לקבל החלטות עצמאיות", אמרה קליין על ניסיונותיה לנסח תקנות לקיום הילולה מוגבלת יחד עם עמיתיה ממשרדי הממשלה הרלוונטיים. "אנחנו, המשפטנים, ניסינו לתכלל, אבל לא היה שיתוף פעולה. לא הייתה לנו רוח גבית. הבנו שאנחנו באירוע גדול ולא יכולים לקדם את התקנות, כי יש לכך התנגדות פוליטית. זה לא משהו שהיינו יכולים למנוע". היא סיכמה את החוויה כולה כ"אירוע מתסכל שהסתיים במפח נפש".
עו"ד קליין הצביעה בעדותה על יו"ר ש"ס אריה דרעי, אז שר הפנים, כמי ששלט במשרד לשרותי דת מעל ראשו של השר המכהן יעקב אביטן, והוביל בעצמו את כל המהלכים הפוליטיים בדרך לאישור ההילולה. לדבריה, אף שנאסר על שר להתערב בענייני משרדו של שר אחר, כלל לא היה ניסיון להסתיר את העובדה שההנחיות לה ולגורמי מקצוע אחרים במשרדה מונחתות עליהם מלשכת שר הפנים. היא הוסיפה כי ההפרה הייתה כל כך בוטה, עד שמנכ"ל המשרד לשרותי דת, עודד פלוס, אף הזכיר את שמו של דרעי בהקשר זה בהזדמנות שונות, בעל פה ובכתב, כולל בדיונים ובמסמכים רשמיים, כל זאת בשעה שהשר אביטן לא מורגש ו"לא מפעיל שיקול דעת עצמאי".
את הסימנים הראשונים להשפעת הפוליטיקאים ולהתערבותם בנושא ההילולה במירון זיהתה היועמ"שית כבר בל"ג בעומר תש"פ, 2020, שהתקיימה במתכונת מצומצמת בגלל התפרצות הקורונה. עו"ד קליין, שהייתה אז חדשה יחסית בתפקיד, נדהמה לגלות כי אף שתקנות משרד הבריאות באותה שעה התירו השתתפות של 250 איש בלבד בכל הדלקה, הצליח שר הפנים בדרכים שונות לאשר את כניסתם של חוגגים נוספים מעבר למכסה, בהם הזמר עומר אדם ומקורבים לדרעי, תוך שהוא עוקף את השר אביטן. "גם ח"כים מש"ס ונשותיהם הגיעו לאירוע", אמרה קליין. "לא אהבנו את זה אבל לא היה לנו מה לעשות, כי יש להם חסינות".

ובחזרה ל-2021: בדיונים הפנימיים והבין-משרדיים שקדמו להילולה שהסתיימה באסון, לקראת החלטה באשר לתקנות שיאפשרו את קיומה, היה אמור להיות ליועצים המשפטיים תפקיד מרכזי. למרות זאת הרגישה קליין כי היא "מודרת בחלק מהדברים", וכי מהלכים משמעותיים נעשים מאחורי גבה.
בין היתר האשימה את המנכ"ל פלוס בהפצת דיס-אינפורמציה ובהטעיה מכוונת שלה ושל עמיתיה. כך, למשל, כשדחפה לניסוח תקנות להגבלת מספר המשתתפים באירוע, נאמר לה שמשטרת ישראל התחייבה לווסת בעצמה את הקהל. כאשר עדכנה בכך את פורום המשפטנים הרחב, פורסמה מיד הכחשה בעניין מצד המשטרה, שהבהירה כי לא היה כל סיכום בעניין.
במקרה אחר התבקשה קליין על ידי פלוס ימים אחדים לפני ההילולה לגבש תקנות, לאחר שברגע האחרון חלחלה אצלו ההבנה כי בלעדיהן האירוע כולו יהיה לא חוקי. היועמ"שית החלה מיד להתניע את ההליך יחד עם עמיתיה ממשרדי הממשלה האחרים, אך דקות ספורות לאחר מכן קיבלה הנחיה בהולה מהמנכ"ל "תעצרו הכל, אל תתקדמו, השרים כבר מדברים ביניהם". גם במקרה זה התברר לה שלא היה ולא נברא. כשהתבקשה להסביר את ההתנהלות, אמרה: "אני חוששת שזה נועד למסמס את העניין ולמשוך זמן".