המצב של צבא רוסיה הולך ומחמיר בחזית בצפון-מזרח אוקראינה. אתמול התברר כי אלפי חיילים רוסים נאלצו לסגת אחרי שכותרו בעיר אסטרטגית. עד כה, כל תמונות המגויסים האומללים מרוסיה, אלה שהובאו לצבא בכפייה, לא התבטאו בשינוי כלשהו בזירת הקרבות.
נאומו של הצאר בקרמלין, ולדימיר פוטין, היה אירוע יוצא דופן. הוא הכריז על סיפוח חלקים מאוקראינה לרוסיה, אך הרטוריקה שלו הייתה חשובה אפילו יותר מהצעד הזה. היא הייתה הכרזה על ג'יהאד, מסע צלב. שילוב נדיר ורדיואקטיבי של תיאוריות קונספירציה, רגשי נחיתות, תחושת עליונות, דמגוגיה של שמאל קיצוני עם מהויות השאובות מהימין הקיצוני האירופי והאמריקני או פונדמנטליזם מזרח תיכוני.
3 צפייה בגלריה
תומכי נשיא רוסיה פוטין חוגגים ב מוסקבה הכרזת סיפוח שטחים כבושים ב אוקראינה
תומכי נשיא רוסיה פוטין חוגגים ב מוסקבה הכרזת סיפוח שטחים כבושים ב אוקראינה
דמגוגיה של שמאל קיצוני עם מהויות השאובות מהימין הקיצוני. נאום פוטין במוסקבה
(צילום: AFP)
הרשו לי להדגים. "המערב נטש את הדת והוא מאמץ את כת השטן (שטניזם, נ"א)", אמר מנהיגה של רוסיה ומי שמחזיק בכפתור האדום השני בהרסנותו בעולם. "הם מטורפים. אני רוצה לדבר לכל האזרחים הרוסים - האם אנחנו רוצים להחליף את אמא ואבא ב'הורה 1 והורה 2 ...'? הם המציאו מגדרים וטוענים שאפשר לבצע מעבר ביניהם. אתם רוצים את זה לילדינו?"
מי זה המערב, שאל פוטין, "הם ביצעו קולוניזציה, החלו את סחר העבדים הבינלאומי, ביצעו רצח עם בילידים האמריקנים, בזזו את אפריקה ואסיה, כפו על סין לרכוש אופיום באמצעות מלחמה". הוא אמר לאומה ש"הם לא רוצים שנהיה חופשיים. הם רוצים שהרוסים יהיו המון של עבדים חסרי נשמה". הוא הדגיש ששבירת ההגמוניה המערבית היא "בלתי נמנעת" והדגיש זאת.
זה לא היה נאום ניאו-סובייטי. זה אפילו לא היה נאום פונדמנטליסטי בסגנון בן לאדן. הו לא. מנהיגה של רוסיה נאם אתמול בסגנון שמזכיר באורח אמיתי את המשטרים המדכאים של שנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת. דבריו לא היו רק לגיטימציה למלחמה סופית, אולטימטיבית, או אפילו לשימוש בנשק גרעיני. זה היה הרבה יותר מזה. "אין דרך חזרה", אמר פוטין לקראת סוף דבריו.
באמת אין, לכאורה. רטורית, הוא החליט להצדיק מלחמת עולם. זה היה נואש, פצוע ומסוכן. אגב מסוכן, אמש אמר מנהיגה האכזרי של צ'צ'ניה, הבובה של פוטין, רמזן קדירוב, כי לדעתו על הרוסים לעשות שימוש בנשק גרעיני עם ראשי נפץ קטנים יחסית.
3 צפייה בגלריה
פצצת מימן, שהציגה רוסיה
פצצת מימן, שהציגה רוסיה
ראש קרב גרעיני של רוסיה. כל שימוש בנשק גרעיני יהיה רגע מכריע בהיסטוריה
(צילום: shuttertsock)
זו שאלה גדולה שמרחפת באוויר בסתיו הזה, לאור התבוסה המתרחבת של הצבא הרוסי. מומחים לפוטין ורוסיה המייעצים לממשל האמריקני כבר הודיעו שלהערכתם הקרמלין מסוגל בהחלט להורות על שימוש בנשק גרעיני קטן יחסית - טקטי, כפי שהוא מכונה. מיותר לציין שכל שימוש בנשק גרעיני יהיה רגע מכריע בהיסטוריה, שבירת תקדים מסוכנת, ויוביל להסלמה ניכרת - ולמעורבות גוברת של המערב.
אנחנו ברגע מסוכן למדי, אבל בניתוח קר של המציאות יש זוויות אופטימיות. הראשונה שבהן היא שפוטין לא הצליח להקים ברית בת עוצמה שתגבה את רעיונותיו האפלים. אין מדינות ציר. סין, לפחות עד כה, לא מוכנה לשחק במשחק הזה. הניתוח של פוטין שההגמוניה האמריקנית נחלשת הוא מדויק - אך העולם הרב-קוטבי לא מעוניין להקריב למענו דבר, וזה קשור גם לניחוח הכישלון שמדיפים הרוסים. פוטין נמצא כרגע בפינה, ולכן הוא מסוכן מתמיד.