לפני יותר משלושה חודשים הקים ראש הממשלה נפתלי בנט ועדת שרים מיוחדת לענייני החברה הערבית, שבה חברים 15 שרים, אולם מאז ישיבת הוועדה הראשונה בתחילת אוקטובר - הוועדה לא התכנסה אפילו פעם אחת.
סמכויות הוועדה, כפי שהוגדרו בהחלטת הממשלה, הן טיפול בענייניהם של אזרחי ישראל מקרב החברה הערבית, לרבות בתחומי התעסוקה, רווחה, חינוך, בריאות ופיתוח כלכלי. "בין היתר הוועדה תפעל כדי לקדם צעדים לצמצום הפשיעה במגזר, והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים תרכז את עבודת ועדת השרים ותעקוב אחר החלטותיה", הוגדר אז.


3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בביקור בנקודת התצפית על רהט
נפתלי בנט  בביקור בנקודת התצפית על רהט
בנט ובר לב בביקור בנקודת התצפית על רהט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בתגובה לאי-כינוסה של הוועדה נמסר ממזכירות הממשלה: "מאז הקמת הממשלה הוגדר הטיפול בחברה הערבית כיעד לאומי, בדגש על היבטי הפשיעה והאלימות הגואה במגזר. במסגרת זו, צוות השרים למאבק בפשיעה בראשות ראש הממשלה כונס שלוש פעמים, וצוות המשימה הרחב לחברה הערבית בראשות מזכיר הממשלה כונס פעמיים. ראש הממשלה אף סייר בשטח מספר פעמים, לרבות היום, בביקורו בדרום הארץ. ועדת השרים צפויה להתכנס בקרוב".
ואכן אתמול, כשהוא מלווה בשרים גדעון סער, איילת שקד, מאיר כהן ועמר בר-לב, בסגן השר יואב סגלוביץ', במפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ובצמרת המשטרה - הגיע בנט לסיור בדרום הארץ, כחלק מהמאבק בפשיעה ובאלימות הערבית באזור. בנט נפגש עם ראשי הרשויות המקומיות בדרום, ועלה לתצפת על היישוב הבדואי רהט.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
נפתלי בנט, בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
בנט בפתח ישיבתה הראשונה והיחידה של ועדת השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אחרי שנים ארוכות של הזנחה, בהן הפשיעה הגיעה לממדים בלתי נסבלים, קיבלנו החלטה - אנחנו עוברים מהגנה להתקפה", הבהיר בנט בסיור. "במשך שנים ארוכות הנושא לא טופל, וקיבלנו פה מיליציות שפועלות כמו במערב פרוע. את זה אנחנו מפסיקים".
החלטתו של בנט לעלות ולהשקיף על רהט עוררה אתמול ביקורת רבה. "יחס הממשלה לערבים נחשף בביקור רה"מ בנט ושריו בנגב", אמר ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת, סגן יו"ר הכנסת. "הם תצפתו על רהט והערבים מרחוק. בנט דיבר על 'הפשיעה הערבית'. אי-כינוס הוועדה הוא תוצאה טבעית של היחס הפטרוני והמתנכר של ממשלת השינוי לרעה".
3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי ואיימן עודה
אחמד טיבי ואיימן עודה
"ממשלת השינוי לרעה". טיבי ועודה
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, אמר: "שבועיים אחרי שהנחיתו מסוקים בנגב, בנט מכריז על מעבר למתקפה מנקודת תצפית על רהט. כמו האמירה של נתניהו ש'כוחותנו הורסים בתים בקלנסווה', בנט מתייחס אל הערבים בנגב כמו במלחמה במדינת אויב, לא כמו ממשלה מול אזרחים במדינה".
חברת סיעתו, ח"כ עאידה תומא סלימאן, צייצה בטוויטר: "זה לא המערב הפרוע, ואתה לא קאובוי. רק חסר שיסתער על העיר רכוב על סוס אחרי הצהרה כזו. זה היחס של ממשלת בנט-עבאס לאזרחים הערבים הבדואים בנגב".
בתוך כך מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תיקון הצעת חוק העונשין של ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה). לפי התיקון, למעט מקרים מיוחדים, יוטל עונש מינימום של רבע מהעונש המרבי למי שהורשע בעבירות של החזקה נשיאה וסחר בנשק. ההצעה אושרה פה אחד ברוב של 4 ח"כים, ללא מתנגדים, כאשר מרבית המליאה נותרה ריקה.
שר המשפטים גדעון סער התייחס לאישור החוק: "זוהי התחייבות נוספת של תקווה חדשה שאנחנו מקיימים. הדרך להתמודד עם מכת המדינה של הנשק הבלתי חוקי עוברת בענישה קשה ומרתיעה. אנו נחושים להחזיר את המשילות לכל רחבי הארץ".
עמיחי אתאלי השתתף בהכנת הכתבה