1 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
ארכיון
(צילום: EPA)
משרד הבריאות הודיע בצהריים שהחל מהיום (ג') יוכלו בני 30 ומעלה לקבל את החיסון השלישי נגד קורונה. זאת, לאחר שהמנכ"ל פרופ' נחמן אש חתם על צו המאפשר זאת. בהודעת המשרד צוין כי "החיסון במנה שלישית לבני 30 ומעלה אושר בעקבות המלצת הצוות המייעץ לחיסוני קורונה, הצוות לטיפול במגפות, וכן המלצת חברים בוועדת המעקב למועילות ולבטיחות החיסון".
בימים האחרונים מסתמנת ירידה במספר החולים הקשים המחוסנים בקרב בני 60 ומעלה, לעומת עלייה במספר החולים הקשים שאינם מחוסנים. מהנתונים עולה כי הבוקר מאושפזים 275 חולים קשים בני 60 ומעלה שהתחסנו, לעומת 296 ביום ראשון. כמו כן מאושפזים 195 חולים קשים שאינם מחוסנים בגילים אלה, לעומת 179 ביום ראשון. יש להדגיש כי בקרב בני 60 ומעלה עומד שיעור המחוסנים על יותר מ-90%. המשמעות: שיעור החולים הקשים שאינם מחוסנים גבוה בכמעט פי 12 מאלו של המחוסנים באוכלוסייה.
אתמול קיבלו כ-92 אלף ישראלים את מנת החיסון השלישית ועוד כ-10,000 את המנה הראשונה – 7,900 מהם תלמידים. שיעור ההתחסנות במנת הבוסטר בקרב בני 40 עד 49 הוא 14.6%, אצל בני 50 עד 59 השיעור הגיע ל-39%. בנוסף, 60.9% מבני 60 עד 69 התחסנו במנה השלישית, וכך גם 76.6% מבני 70 עד 79. בסך הכול קיבלו 1,575,898 את מנת החיסון השלישית.

משירותי בריאות כללית נמסר לאחר הודעת משרד הבריאות: "ניתן לזמן תור החל מהשעה 17:00 באתר ובאפליקציה ל-200 מתחמי חיסון הפרוסים ברחבי הארץ".
ממאוחדת נמסר: "נתחיל לחסן באופן מיידי את בני ה-30 פלוס. ברגעים אלה מבוצעות כל ההתאמות הנדרשות במערכות הקופה ותוך כשעה ניתן יהיה לקבוע תור באתר או באפליקציה. נאפשר למי שמעוניין בכך להגיע כבר עכשיו ללא תור". מקופת חולים לאומית נמסר כי "מעתה ניתן להזמין תור לחיסון לגילאי 30 ומעלה באתר באפליקציה ובמוקד הטלפוני *507"..
ממכבי נמסר כי "החל מרגע זה מוזמנים בני ה- 30 ומעלה לקבוע תור לחיסון. חברי מכבי בגילאי 30 פלוס, מוזמנים לקבוע תור באפליקציה, באתר ובמוקד הטלפוני. ניתן להתחסן כבר היום בתיאום תור מראש".
בראיון באולפן ynet התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, לסוגיית החיסונים: "צריך לתת להם זמן. אנחנו מחסנים ולוקח זמן עד שהגוף מגיב כמו שאנחנו רוצים ויש הגנה מלאה". עם זאת, היא ציינה כי "אין לנו מספר קסם שאומר שבכמות מסוימת נוגדנים אתה מוגן".
לדבריה, "אנחנו כן יודעים שיש ירידה ברמת הנוגדנים עם הזמן. אבל זה עדיין לא ברור אם מישהו שעשה בדיקת נוגדנים ויש לו רמה שנחשבת גבוהה באמת מוגן, כי אנחנו רואים באופן רוחבי שאנשים שיש להם רמה גבוהה של נוגדנים עדיין יכולים כרגע לחלות אם הם לא מקבלים את הבוסטר; ולכן אני ממליצה לכל האנשים שנפתחה להם ההתוויה להתחסן לעשות זאת. אנחנו רואים מתוך כלל האנשים שנמצאים בבתי החולים שהחולים הקשים והקריטיים הם הלא-מחוסנים באחוזים יותר גבוהים. זה פשוט להגן על החיים שלכם".


יותר ממיליון בני אדם אובחנו בישראל מאז פברואר 2020 כחיוביים לקורונה – 9,831 מהם אתמול (יום שני), שיא מאומתים בגל הרביעי שמתקרב גם לשיא כל הזמנים. אתמול בוצעו כ-156 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים, ללא בדיקות החלמה, עמד על 6.63% - הנתון הגבוה ביותר בגל הנוכחי.
שיא המאומתים היומי בישראל נרשם ב-18 בינואר, אז אובחנו 10,118 חיוביים לקורונה. בעקבות הנתון החדש, ישראל חצתה את רף מיליון המאומתים לקורונה מפרוץ המגפה. בתקופה זו של 556 ימים 10.6% מהישראלים אובחנו כחיוביים. למעשה, ממוצע הנדבקים היומי מאותו יום ב-17 בפברואר 2020 הוא 1,804
פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא הקורונה, אמר מוקדם יותר לאולפן ynet: "אני מאוד אופטימי בקשר לחיסון השלישי. יש כבר סימנים חיוביים ראשונים של ירידה בקצב התפשטות המגפה. זמן ההכפלה של המאומתים עלה מעשרה ימים לכ-15, וזה במידה רבה בזכות שינוי ההתנהגות של הציבור כתוצאה מהתו הירוק והתו הסגול. אנחנו גם רואים ירידה משמעותית במספר המאומתים שמגיעים למצב קשה, וזה בעיקר בזכות החיסון השלישי שמתברר כמאוד יעיל: הוא מקטין את סיכוי ההדבקה פי שמונה בערך, ובצורה דומה כנראה גם את הסיכוי להגיע למצב קשה".
שר הבריאות ניצן הורוביץ ביקר בבית החולים זיו בצפת ואמר: "אנחנו במאמץ לחזק את מערכת הבריאות בתקני קבע, לא זמניים, כדי שהיא תתוחזק לטווח ארוך ולא רק לתקופת הקורונה. מדובר ברופאים, אחים ואחיות וגם אנשי פרא-רפואי, כלומר בכל שדרת כח האדם. אנחנו בפערים מול האוצר מבחינת מימוש וסגירת העניין, אבל העסק יקרה".