פיקוד העורף פרסם הערב (רביעי) הנחיות מעודכנות בעקבות ההסלמה, והאריך את ההגבלות על היישובים במרחק של עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה עד יום שישי בשעה 14:00. במקביל, הממשלה עורכת משאל טלפוני דחוף הארכת תוקפו של המצב המיוחד בעורף בטווח של 80-0 ק"מ מגבול רצועת - כולל גוש דן - לבקשת שר הביטחון יואב גלנט. אישור הממשלה לא יטיל הגבלות על גוש דן, אך יאפשר לפיקוד העורף להחליט על הגבלות בהתאם להערכת מצב.
לפי הנחיות פיקוד העורף המיוחדות, ביישובים שבמרחק של עד 40 ק"מ מגבול הרצועה לא יתקיימו לימודים, מלבד החינוך המיוחד - במוסדות שבהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני. בנוסף להגבלות על הלימודים, בעוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב מוגבלות התקהלויות לעד עשרה אנשים בשטח פתוח ועד 100 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור. במקומות עבודה ניתן לקיים פעילות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט
"הארכת מצב החירום תאפשר לצה"ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות". גלנט
אתמול בלילה הודיע גלנט על מצב מיוחד בעורף בטווח של 80-0 ק"מ מגבול הרצועה למשך 48 שעות. הממשלה התכנסה למשאל טלפוני לאחר שאחר הצהריים פנה גלנט למזכיר הממשלה בבקשה להביא להחלטת ממשלה את בקשתו להאריך את תוקף ההכרזה על המצב המיוחד בעורף, כחלק מהערכות מערכת הביטחון ללחימה ממושכת ובהתאם להערכת מצב עדכנית. אחרי אישור הממשלה תעבור ההחלטה לאישור ועדת חוץ וביטחון.
מלשכתו של גלנט נמסר כי "הארכת מצב החירום תאפשר לצה"ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות, להגביל התקהלויות ולסגור אתרים במקומות הרלוונטיים".

הג'יהאד האיסלאמי נמנע מלירות לעבר העוטף במשך שעות ארוכות, חרף חיסול שלושת בכיריו בפתח מבצע "מגן וחץ", אך בשעה 13:26 נשמעה התרעת צבע אדום ראשונה בשדרות ובשער הנגב - ומאז התרחב הטווח ליתר עוטף עזה, אשקלון ומשם גם לשפלה וגוש דן.
כתוצאה מהמטח ספג בית בשדרות פגיעה ישירה, אך חרף הנזק הרב לא היו נפגעים - שכן המשפחה כולה הייתה בממ"ד. במקומות נוספים נרשמו נפילות בשטחים פתוחים, וכמה אנשים נפצעו בדרך למרחב המוגן או פונו לבית החולים כשהם מוגדרים נפגעי חרדה. בגוש דן, הורים נקראו לאסוף את ילדיהם מבתי הספר והגנים, אחרי שהאזעקות הראשונות נשמעו בזמן הלימודים.
4 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
אנשים רצים לתפוס מחסה בזמן אזעקות בשדרות
(צילום: שאול גולן)
במערכת הביטחון סימנו אחר הצהריים את מטח הפתיחה של הג'יהאד האיסלאמי כמטח חלש באיכותו. בצה"ל ציינו שכ-30% מהרקטות ששיגר הג'יהאד עד כה נפלו בתוך הרצועה או בים, וטענו כי לפי שעה חמאס אינו שותף לירי, למרות הודעתו על "תגובה מאוחדת" של הפלגים הפלסטיניים. בצבא נערכים לגלי תקיפה נוספים, שבהם יופצצו עשרות מטרות.
צה"ל עדכן כי עד השעה 16:00 נורו מרצועת עזה 270 רקטות, אולם רק 205 מהן חצו לשטח ישראל ו-65 היו שיגורים כושלים. כיפת ברזל יירטה 62 רקטות, ועד כה נרשמו רק שלוש נפילות מאומתות - אחת מהן בבית בשדרות. עוד עדכן צה"ל כי מתחילת המבצע הוא תקף 53 מטרות ברצועה.