נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש (יום שני) בהצהרה משותפת עם מלך ירדן כי הוא מקדם הפסקת אש בלחימה ברצועת עזה למשך שישה שבועות בתמורה לשחרור חטופים, כאבן דרך להפסקת אש ארוכה יותר בין ישראל לחמאס. במקביל, ביידן הביע ביקורת נוקבת על ישראל, כשהצהיר כי "יותר מדי פלסטינים מקרב ה-27 אלף שנהרגו ברצועה הם אזרחים חפים מפשע, בהם אלפי ילדים. למאות אלפים נוספים אין גישה למזון, מים ושירותים בסיסיים. אובדן חיים של כל עזתי חף מפשע הוא טרגדיה".
2 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
מביע ביקורת נוקבת על ישראל, ברקע הבחירות הקרובות בארה"ב. ביידן
(צילום: AP)
מדובר בהתבטאות חריפה במיוחד נגד ישראל מצדו של ביידן, שהסתמך בדבריו על מספר ההרוגים שפרסם משרד הבריאות בעזה - הנשלט על ידי חמאס. דבריו מגיעים ברקע ביקורת מקרב מצביעי וחברי המפלגה הדמוקרטית שמתנגדים לתמיכתו הגורפת של ביידן בישראל מאז פרוץ המלחמה. בשבוע שעבר ביידן אמר כי התגובה הישראלית בעזה "נעשית מוגזמת", ומזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר בביקורו בישראל כי "הדה-הומניזציה שעברו ישראלים ב-7 באוקטובר אינה רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים".
בנוסף, בסוף השבוע האחרון, ג'ונתן פיינר, שנחשב לאחד מבכירי עוזריו של ביידן בכל הנוגע למדיניות חוץ, הביע חרטה בפגישה עם מנהיגים פוליטיים מוסלמים אמריקנים על "צעדים שגויים" שעשה הממשל במלחמה. הפגישה נערכה בעיר דירבורן שבמישיגן - שכונתה "בירת הג'יהאד של אמריקה" עקב התמיכה הגורפת של תושביה בחמאס ובאיראן - ובה אמר פיינר בין היתר כי "מאז 7 באוקטובר השארנו רושם מזיק מאוד לגבי כמה הנשיא, הממשל והמדינה מעריכים את חייהם של הפלסטינים". החרטה הגדולה ביותר של פיינר, לדבריו, הייתה ההצהרה שפרסם ביידן לציון 100 ימים למלחמה, שהתמקדה בחטופים ולא כללה התייחסות לפלסטינים שנהרגו.
2 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
"הפסקת אש עכשיו". המלך עבדאללה לצד ביידן
(צילום: AP)
כאמור, מלך ירדן עבדאללה השני נפגש עם ביידן בבית הלבן, והשניים דנו במלחמה ברצועה ובמשבר ההומניטרי בקרב תושביה. ביידן, שלאחרונה מביע ביקורת הולכת וגוברת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי ארה"ב עובדת עם בעלות בריתה באזור על עסקה שתביא להפסקה זמנית של הלחימה, לצד שחרור חטופים והגברת הזרמת הסיוע ההומניטרי לעזה. "העסקה תתחיל עם עצירה של הלחימה למשך שישה שבועות לפחות, ובזמן הזה נוכל לבנות משהו עמיד יותר", אמר.
ביידן ציין כי שוחח עם המלך עבדאללה על הצורך ב"רפורמה דחופה" ברשות הפלסטינית, כדי שתהיה מוכנה להחליף את המוסדות האזרחיים ברצועה אם ימוטט שלטון חמאס. "עליהם להיות מוכנים לבנות מדינה שמקבלת שלום, ולא מכילה ארגוני טרור כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי", אמר ביידן. בנוגע לעסקת הפסקת האש, ביידן ציין כי למרות ש"עדיין יש פערים", ארה"ב עושה "כל שביכולתה" כדי לגרום לעסקה להתממש. גורם בכיר בממשלו של ביידן אמר שלשום כי הושגה מסגרת עבור עסקה, וציין כי הלחץ הצבאי שמפעיל צה"ל על חמאס בחאן יונס בשבועות האחרונים הגביר את הנכונות בארגון הטרור להסכים לעסקה.
המלך עבדאללה, שדיבר אחרי ביידן, אמר כי מנהיגותו "נחוצה לפתרון המשבר הזה", וקרא פעם נוספת להפסקת אש רחבה. "אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד ולתת לזה להמשיך, אנו צריכים הפסקת אש עכשיו. המלחמה הזו חייבת להסתיים". פגישתם של שני המנהיגים התרחשה ברקע קריאותיו של ביידן נגד מבצע קרקעי של צה"ל ברפיח ללא תוכנית, במטרה למנוע פגיעה בתושבים הפלסטינים הרבים בעיר.