סגן היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ונתן פיינר, הביע חרטה בפגישה עם מנהיגים פוליטיים אמריקנים-מוסלמים על "צעדים שגויים" שעשה הממשל האמריקני במלחמה. כך דיווח הלילה הניו יורק טיימס, שציין כי הדברים נאמרו בהקלטה מהפגישה שהגיעה לידיו.
לפי הדיווח, במהלך הפגישה בדירבורן שבמישיגן פיינר - שנחשב לאחד מבכירי העוזרים של הנשיא ג'ו ביידן בכל הנוגע למדיניות חוץ - אמר כי אין לו "שום ביטחון" שממשלת ישראל מוכנה לנקוט "צעדים משמעותיים" לקראת מדינה פלסטינית. הוא הוסיף כי "אנחנו מודעים היטב לכך שעשינו כמה צעדים שגויים בתגובה למשבר הזה, מאז 7 באוקטובר. השארנו רושם מזיק מאוד לגבי כמה הנשיא, הממשל והמדינה מעריכים את חייהם של הפלסטינים. וזה התחיל, למען האמת, בשלב די מוקדם במלחמה".
3 צפייה בגלריה
ג'ונתן פיינר
ג'ונתן פיינר
"השארנו רושם מזיק לגבי כמה הנשיא, הממשל והמדינה מעריכים את חייהם של הפלסטינים". ג'ונתן פיינר
(צילום: Cameron Smith, The White House)
3 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן נואם בחדר הקבלה הדיפלומטי של הבית הלבן, יום שלישי, 8 בפברואר 2024, בוושינגטון.
הנשיא ג'ו ביידן נואם בחדר הקבלה הדיפלומטי של הבית הלבן, יום שלישי, 8 בפברואר 2024, בוושינגטון.
"נצטרך לעשות צעדים לא-פופולריים כלפי סעודיה". ביידן
(צילום AP/Evan Vucci)
בניו יורק טיימס ציינו כי הדברים נאמרו אחרי "חודשים של אזהרות ציבוריות ופרטיות" מצד ממשל ביידן לישראל, ודרישה לנקוט בגישה כירורגית יותר בתקיפות ברצועת עזה - שהביאו, לטענת משרד הבריאות של חמאס, למותם של כ-28 אלף פלסטינים עד כה. ביום חמישי ביידן עצמו אמר כי התגובה הישראלית נעשית מוגזמת. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר בביקור בישראל כי "הדה-הומניזציה שעברו ישראלים ב-7 באוקטובר אינה רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים".
בנובמבר 2024, נזכיר, יתקיימו בחירות לנשיאות ארצות הברית, שבהן צפויים להתמודד שוב הנשיא ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ. התמיכה האמריקנית הגורפת בישראל, שכוללת גם העברת חבילת סיוע משמעותית לצרכיה הביטחוניים, פוגעת פוליטית בביידן - וההקלטה של פיינר מספקת הצצה יוצאת דופן אל מאחורי הקלעים של ניסיונות הממשל למזער את הנזק. בדירבורן שבמישיגן יש אוכלוסייה ערבית-אמריקנית גדולה, וכך גם בפרברים אחרים של דטרויט. לפי הסקרים, התמיכה בביידן שם נשחקה, ובני בריתו הזהירו אותו מכך שהוא מסתכן בהפסד במדינה בבחירות הצפויות בנובמבר - אחרי שניצח בה ברוב דחוק בשנת 2020.
לאור זאת נסעו פיינר - ועוזרים בכירים נוספים של ביידן - למישיגן, ונפגשו שם עם המנהיגים הפוליטיים הערביים המקומיים. הפגישות הללו יתקיימו אחרי שראש העיר של דירבורן - עבדאללה חמוד - סירב להיפגש עם ג'ולי צ'אבז רודריגז, בכירה בקמפיין של ביידן, ודרש לדבר עם "קובעי מדיניות". בכירי הבית הלבן נפגשו גם עם רשידה טליב, חברת קונגרס פלסטינית-אמריקנית שמשמיעה כבר שנים ביקורת חריפה ותקיפה נגד ישראל והתמיכה האמריקנית בה.

3 צפייה בגלריה
דברי שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בבסיס חיל האוויר בתל נוף
דברי שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בבסיס חיל האוויר בתל נוף
"הצהרות מתועבות". גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במהלך הפגישות פיינר הסביר כיצד מנסה ממשל ביידן להביא להפסקת המלחמה בעזה, כולל המאמצים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה - שהם לדבריו "צעד קריטי" לקראת הקמת מדינה פלסטינית. לעשות זאת, הוסיף, דורש "קורבנות קשים" מבחינה פוליטית משתי המדינות, וגם מארצות הברית.
"נצטרך לעשות דברים למען סעודיה שיהיו מאוד לא-פופולריים במדינה הזו ובקונגרס שלנו", אמר. "האם ישראל תהיה מוכנה לעשות את הדבר הקשה שיידרש ממנה, שהוא צעדים משמעותיים עבור הפלסטינים בכל הנוגע לפתרון שתי המדינות? אני לא יודע אם התשובה לכך חיובית. אין לי אמון בממשלת ישראל הנוכחית הזו".
הוא הוסיף כי ממשל ביידן היה צריך לגנות "במהירות רבה יותר" בכירים ישראלים, שהשוו לדבריו את תושבי עזה לבעלי חיים. לדבריו, גורמים רשמיים לא עשו זאת כי הם ניסו לעבוד עם ממשלת ישראל. הוא הדגיש כי הצהרות אלה "מתועבות", אך בממשל האמריקני רצו "להתמקד בפתרון הבעיה ולא לעסוק ברטוריקה. הוא לא הבהיר לאילו גורמים ישראלים הוא מתכוון, אך בניו יורק טיימס ציינו שבראשית ימי המלחמה שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "אנחנו נלחמים בחיות אדם ופועלים בהתאם". בכירים אחרים בישראל, נזכיר, עוררו זעם בעולם בטענה שהרטוריקה שלהם כלפי עזה מהווה דה-הומניזציה של ממש.
החרטה הגדולה ביותר של פיינר, לדבריו, הייתה ההצהרה שפרסם ביידן ב-14 בינואר, לציון 100 ימים למלחמה ב-7 באוקטובר, שהתמקדה בחטופים ולא התייחסה לפלסטינים שנהרגו. "בהצהרה לא הייתה התייחסות כלשהי לאובדן חיי פלסטינים ב-100 הימים הראשונים של המלחמה", אמר. "אין לזה שום תירוץ. זה לא היה צריך לקרות. אני מאמין שזה לא יקרה שוב. אנחנו יודעים שנגרם נזק רב".
עם זאת, המנהיגים הפוליטיים במישיגן שנפגשו עם הבכירים בבית הלבן אמרו כי על אף שהפגישות היו "אינטנסיביות", הם מאוכזבים מכך שהמשלחת מוושינגטון לא התחייבה לשינוי כלשהו במדיניות. הם גם סירבו להגיד אם הם מייעצים לביידן לקרוא להפסקת אש, אך התחייבו להוציא מכתב שמבהיר את תמיכת הממשל בעבודת אונר"א, אחרי שקוצץ המימון עבורה בעקבות האשמות שכמה מעובדיה השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר.
כאמור, הדבר לא מספק את הנציגים הערבים-האמריקנים. "אנחנו מרגישים תחושה עמוקה של בגידה מצד הנשיא ביידן", אמר עבאס עלוויה, עוזר לשעבר בקונגרס שהשתתף בפגישה. "זה שערורייתי שלקח יותר מ-100 ימים עד שהממשל החל לדבר עם דירבורן, ושביידן לא הגיע לכאן בעצמו".
ביום שלישי האחרון קבוצה של מנהיגים ערבים-אמריקנים ומוסלמים במישיגן, בראשות אחות של טליב, הכריזה על קמפיין לשכנוע דמוקרטים להצביע "לא מחויב" בפריימריז הדמוקרטיים במדינה ב-27 בפברואר. לצעד כזה השפעה מעשית מועטה, אך הוא עלול להביך את הנשיא אם מספיק בוחרים יעשו כן. אוסאמה סיבלני, המוציא לאור של עיתון ערבי בדירבורן, אמר כי "אני מעורב בקהילה הזו כבר יותר מ-40 שנה. אני יכול להבטיח שאני לא יכול לשכנע את התושבים להצביע עבור ביידן גם אם אנשק את רגליהם. הם לא יעשו את זה".