בהצהרה חריגה על המגעים שלפי ההערכות מתקיימים כעת באופן חשאי בין איראן לארה"ב בניסיון להגיע להבנות סביב הסכם הגרעין שקרס, המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית עלי חמינאי אמר בצהריים (יום א') כי הוא אינו מתנגד להסכם מול המערב וכי הוא אפשרי – אך הדגיש כי יש "לכבד" את התעשייה הגרעינית שפיתחה ארצו. "אין שום דבר בעייתי בהסכם, אבל אסור לגעת בתשתיות של תעשיית הגרעין שלנו", אמר לפי הדיווחים בתקשורת הממלכתית באיראן.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי. "הסכם חדש? זה אפשרי"
(צילום: AP)
טהרן טוענת שאת מתקני הגרעין שלה היא מפתחת רק לצרכים אזרחיים, וחמינאי חזר בדבריו על הטענה הזו – שאותה דוחים כמובן בישראל ובמערב: לדבריו ארצו לא מעוניינת בנשק גרעיני "מסיבות דתיות", ומדובר ב"שקר" שהמערב מפיץ לכאורה נגד טהרן. לצד זאת, ובמה שנשמע כמו איום של ממש, חמינאי הוסיף כי אם איראן כן הייתה מעוניינת להשיג נשק שכזה, "הם לא היו יכולים לעצור את זה".
חמינאי התייחס גם לשיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ואמר כי על הממשלה בטהרן להמשיך לעבוד יחד עם הסוכנות. בחודש שעבר, נזכיר, סגרה סבא"א את אחת משלוש החקירות הפתוחות שלה בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא מוכרזים באיראן – מהלך שעורר זעם בישראל, שהאשימה כי הסוכנות "נכנעה" בפני משטר האייתוללות. המהלך נתפס בירושלים כחלק מהצעדים המקדימים הקשורים אולי להסכם עתידי. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הצהיר בשבוע שעבר כי ישראל לא תהיה מחויבת להסכם שכזה – ושלח איום מרומז בדבר אפשרות של תקיפה באיראן.

לפי הדיווחים, המגעים המחודשים בין טהרן לוושינגטון בנוגע להסכם הגרעין נערכים, כמו בשנה שעברה, באופן לא-ישיר, הפעם בתיווכן של עומאן וקטאר. אשתקד הגיעו השיחות למבוי סתום בעקבות כמה דרישות שעליהן התעקשה איראן, אבל כעת מזהירים בכירים בישראל כי הסיכוי להגעה להסכם מחודש בין הצדדים הולך וגובר. לפי ההערכות בירושלים, המגעים בין ארה"ב לאיראן לא נוגעים רק לגרעין, אלא עוסקים גם בנושאים נוספים כגון חילופי אסירים וניסיון להגיע להבנות שקטות בתחומים שונים.
רק אמש נחשף כי ארה"ב הסכימה שעיראק תשלם לאיראן סכום עתק של 2.76 מיליארד דולר כדי לפרוע חוב שלה על גז וחשמל שקיבלה מטהרן – אף שהתשלום הזה מנוגד לסנקציות האמריקניות. גורם בכיר בבגדד אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי את האישור לעקוף את הסנקציות קיבל שר החוץ העיראקי פואד חוסיין ממזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, בשולי פסגה שנערכה בבירת סעודיה ריאד ביום חמישי האחרון.
שני הצדדים לא אישרו את הדיווחים על מגעים ביניהם, אבל הדיווחים הללו מגיעים בשעה שבה איראן ממשיכה לדהור לעבר יכולת לפתח נשק גרעיני. מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, נזכיר, איראן מעשירה עוד ועוד אורניום, וכמות האורניום המועשר ל-60% שנמצא בידיה מספיק כעת לשתי פצצות לפחות. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר ל-90%, אבל מומחים מסבירים כי המעבר מ-60% ל-90% הוא מהיר וכרוך בצעדים טכניים קלים.
2 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
אתר הגרעין החדש שאיראן חופרת במעמקי האדמה בנתנז. חסין מפני פצצות חודרות בונקרים?
(צילום: AP)
מומחים העריכו בשבועות האחרונים כי אם איראן תחליט "לפרוץ לפצצה", היא תוכל לייצר את החומר הגרעיני הדרוש לה בתוך 12 ימים בלבד. יחד עם זאת, יידרש לה זמן נוסף על מנת להשלים את הכנת הפצצה עצמה על כל מרכיביה ולפתח מערכת שיגור, כשפיתוח ראש קרב לטיל ידרוש לפי חלק מההערכות שנה או שנתיים. לצד זאת איראן ממשיכה לפתח מתקנים מבוצרים מפני מתקפות, ובחודש שעבר נחשף כי האתר התת-קרקעי שהיא בונה סמוך למתקן הקיים בנתנז נחפר לעומק של יותר מ-80 מטרים – באופן שלפי מומחים עשוי להפוך אותו לחסין בפני פצצות חודרות בונקרים.