הידרדרות נוספת ביחסים בתוך הממשלה: בקואליציה מתכוונים להמשיך ולקדם את "חוק הרבנים", למרות הווטו שיש לחבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ והתנגדות השר גדעון סער למהלך.
2 צפייה בגלריה
החוק יקודם למרות התנגדות סער וגנץ
החוק יקודם למרות התנגדות סער וגנץ
החוק יקודם למרות התנגדות סער וגנץ
(צילום: יאיר שגיא, יואב דודקביץ')
מוקדם יותר נודע כי נקבע דיון למחר בוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) בעניין הצעת החוק, שלוקחת את הכוח מידיהן של הרשויות המקומיות ומעבירה אותו למועצת הרבנות הראשית ולשר לשירותי דת. לפי הצעת החוק, השר, כיום מיכאל מלכיאלי מש"ס, יקבע את הצורך במינוי רבני שכונות - מה שעלול להוביל למינויי מקורבים ותוספת תקנים בניתוק מצורכי הקהילה המקומית.
הצעת החוק נידונה בוועדה בכנס הקיץ הקודם וירדה מסדר היום בחודש יולי, יחד עם יתר החוקים של המהפכה המשפטית. כעת, שמונה חודשים אחרי, הצעת החוק שבה לשולחן הוועדה ומעוררת סערה, נוכח החלטת הקואליציה לקדמה. בהודעה על הדיון צוין כי ייתכנו הצבעות לאישור הנוסח המעודכן בקריאה ראשונה.
סיעות המחנה הממלכתי (של בני גנץ) והימין הממלכתי (של גדעון סער) הודיעו כי יתנגדו להמשך קידום הצעת החוק לקריאה ראשונה, זאת בהתאם להסכם הכניסה לממשלה ולפיו סיעת המחנה הממלכתי, שהתפצלה מאז, יכולה להטיל וטו באשר לקידום חקיקה שלא בהסכמה מלאה ושאינה קשורה למלחמה. מנגד, בליכוד אומרים שהמחנה הממלכתי הם אלו שהפרו את ההסכם עוד קודם לכן, כשהצביעו נגד התקציב; כשגנץ טס לארה"ב ללא אישור וללא תיאום מראש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו; ובהצבעות נוספות שבהן לא שיתפו פעולה עם הקואליציה. לטענת גורמים בליכוד, "הסכם לא יכול להיות חד-צדדי".
יו"ר סיעת הימין הממלכתי, ח"כ זאב אלקין, הסביר את התנגדות הסיעה: "החוק שרוטמן רצה לקדם היה מעביר את המנגנון למינוי רבנים מהציבור עצמו בערים, אזורים, יישובים ושכונות, הממנה רבנים בהתאם לאופי הקהילות, לשליטתם של מנגנונים חיצוניים הנשלטים על ידי גופים בעלים אינטרסים ועסקנים. אנו נתנגד לקידום זה". מנגד, בציונות הדתית טוענים שאין שום בעיה לקיים דיון בהצעת החוק, וכי אם ירצו, בקואליציה יוכלו "לעצור את זה" בשלב הבאת החוק למליאת הכנסת.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
שובה של המהפכה המשפטית. רוטמן ושר המשפטים לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (בחירות רבני ערים, רבנים אזוריים, רבני יישובים ורבני שכונות), שיזמו ח"כ ארז מלול מש"ס וח"כ רוטמן, קובעת לראשונה הסדר מקיף וכולל הנוגע לרבני ערים, רבני יישובים, רבנים אזוריים ורבני שכונות. ההצעה כוללת הסדרים הנוגעים לאופן בחירתו של הרב, תנאי הכשירות הנדרשים, משך הכהונה, גיל הפרישה, היקף המשרה ועוד.
לפי ההצעה, הסמכות שהייתה קודם לכן של הרשויות המקומיות, תעבור למשרד לשירותי דת וכך יבוצעו מינויים בהתאם לשיקולים של המשרד והשר העומד בראשו. בנוסף, הצעת החוק תייצר מאות משרות רבנים חדשות, מאחר שלפיה על כל 50 אלף תושבים יהיה אפשר למנות רב שכונה אחד או יותר. הצעת החוק צפויה להגדיל מכמאה רבני שכונות שיש היום לקרוב לאלף רבנים, על פי ההערכות, וזאת בעיקר על חשבון כספי הרשות המקומית. סעיף נוסף בהצעת החוק קובע לראשונה שכל רבני השכונות ורבני הערים, כפופים לרבנות הראשית וזה אומר שייקבעו הכללים שלהם בלבד.