פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אמר הבוקר (יום ה') כי ניתן לזהות דעיכה מסוימת בנתוני התחלואה בקורונה: "כשמסתכלים על המספרים רואים שיש יציבות או עלייה יותר מדודה. יש בזה אופטימיות מסוימת אבל צריך לראות את התמונה השלמה. יש לפנינו חודש מאוד מאתגר, גם בפתיחת שנת הלימודים, גם בחגים הבאים עלינו לטובה וכל התקהלות יש בה פוטנציאל לעלייה בתחלואה כך שאופטימיות זהירה זו הגדרה יותר מתאימה", אמר פרופ' זרקא בריאיון לאולפן ynet.

הגל הרביעי - דיווחים נוספים

בהתייחסו לנתונים הגבוהים בשיעור החיוביים, שנובעים בעיקר מהבדיקות הביתיות שנעשו לילדי גנים ותלמידי בתי ספר לפני פתיחת שנת הלימודים, אמר פרופ' זרקא: "מצב שיעור החיוביים נמצא עדיין במגמת עלייה, אם כי בשלושה-ארבעה הימים האחרונים יש איזושהי יציבות מסוימת.
3 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה. "אנחנו צפויים לראות עלייה בחיוביים"
(צילום: דנה קופל)
"אנחנו צפויים ביומיים הקרובים לראות קפיצה בחיוביים. מי שיצא חיובי יצטרך לעשות PCR, זה יקפיץ לנו את כמות החיוביים, אבל זה לא אומר שהמגפה נמצאת כאן. אנחנו עוקבים במה שיקרה בעוד 14-10 ימים סביב פתיחת שנת הלימודים ושם הנתונים של החיוביים כנראה ישקפו את העלייה בתחלואה כחלק מפתיחת שנת הלימודים זה סיכון ברור, סיכון שנלקח. משרד החינוך עשה בהקשר הזה עבודה גדולה ומגיע שאפו גדול להורים על שיתוף הפעולה".
- האם אתה חושש שתהיה התפרצות נוספת אחרי ששחררתם את כל המדינה לחגים להתקהלויות? "אנחנו כן מודאגים, לא בכדי התחלנו באיזושהי אופטימיות ולצידה אמרתי שספטמבר מאוד מאתגר אותנו. דיברנו על בתי הספר שלצערנו הם יביאו תחלואה, ראינו את זה גם בחברה החרדית, ובתקופת החגים יש לא מעט פוטנציאל לתחלואה נוספת. ככל שאנחנו מתכנסים בבתי הספר, במשפחות, בהתקהלויות, בבתי הכנסת, יש סיכון גבוה להדבקה ותחלואה".
- נאבקתם כל כך קשה להוריד את התחלואה ולא דיברנו אפילו על הופעות של 10 אלף איש. "האג'נדה שלדעתי מאוד נכונה מתוך הבנה שהווירוס כאן ויישאר כאן היא שאנחנו לא נסתגר בבתים שלנו ונחכה לימים טובים יותר. אנחנו רוצים לחיות, רוצים לבוא לבית הספר, רוצים לחגוג ורוצים לנהל אורח חיים מותאם לימי הקורונה. יש כאן ניהול סיכונים, זה שיש תחלואה ואנחנו רואים אותה זו עובדה מוגמרת. אבל מול זה באה החלטת ממשלה ואנחנו הגורמים המקצועיים תומכים.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: AP)
"אנחנו לא רוצים סגר, הסגר לא יפתור לנו את הבעיות. אנחנו רוצים למצוא את האיזון בין כל הדברים ולכן כל הפעולות שנעשות גם לפתיחת שנת הלימודים וגם מבצע החיסונים הגדול הוא חלק מהפתרון. בנוגע לנסיעות ונחיתות בנתב"ג, זו החלטה מקצועית. אחרי שאנשים קיבלו מנה שלישית ורמת הנוגדנים עלתה והגנו על עצמם, זה לגמרי לגיטימי שאם הם חוזרים ממדינות כתומות לא נסגור אותם שלא לצורך. אנחנו מקבלים החלטות שמבוססות על סוגיות מקצועיות".
- אתה היית רוצה שיהיו הרבה יותר הגבלות וזה לא קורה בסוף. "הדברים הם לא שחור-לבן כמו שמוצגים. ראיתי משחק כדורגל עם מספרים גדולים וחוסר הקפדה על הכללים ודי מהר משרד הספורט, המשרד לביטחון הפנים ומנהלת הליגה הבינו שהדבר הזה לא יכול להמשיך. עשינו דיון חירום וכבר ראינו בשבת האחרונה מגרשי כדורגל עם פחות סיכון. הייתי רוצה עוד יותר פחות סיכון, אבל הדברים בכל זאת גם נעשים וגם מתבצעים".
- מה היית רוצה בנקודת הזמן הנוכחית? "אני הייתי רוצה לצמצם את האירועים, בטח את האירועים הגדולים. אני חושב שפתיחת שנת הלימודים והחגים הולכים לייצר לנו עלייה בתחלואה ואל מול זה צריך לצמצם אירועים שבסדר העדיפות אולי פחות חשובים. כולנו מבינים את חשיבות פתיחת שנת הלימודים. הנתונים שאני מקבל מהמשרד לביטחון הפנים זה שיש בהחלט אכיפה, תמיד אפשר להוסיף עוד אכיפה".
- אתה מרגיש השפעה בתפקיד? כי לפי מה שאתה אומר לו הדברים היו תלויים בך - הכול היה נראה אחרת לגבי ההגבלות. "אני עובד עם קבוצה מצוינת בתוך משרד הבריאות, אני רואה את ההשפעה שלנו גם מול מערכת החינוך. אני רואה את המדיניות המותאמת של משרד הבריאות, אני רואה את מדינות העולם שמתדפקות ללמוד ממה שאנחנו עושים ואיך אנחנו מתמודדים עם המגפה. אני רואה את הנתונים שהולכים ומשתטחים וכולי תקווה שיירדו אחרי החגים".
3 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
פרופ' זרקא
(צילום: שמוליק דודפור)
לקראת הארוחות המשפחתיות בחגי תשרי, אמר פרופ' זרקא: "אנחנו ממליצים על כולם להתחסן, בטח אלה שנמצאים בקבוצות הסיכון ובגילים מתקדמים. כרגע החיסון זמין לכולם, נמצא במלאי, אין שום מגבלה על זה. בתוך הקבוצה המשפחתית שרוצה לחגוג בראש השנה ובחגים בכלל, אני מאוד ממליץ לעשות בדיקות אנטיגן לילדים ובטח ללא מחוסנים לפני שכולנו נתכנס לערב חג לארוחה. לבדיקת אנטיגן לילדים יש הרבה פוטנציאל להגן על מבוגרים, במיוחד על אלה שלא יכולים להתחסן".
- בשבוע שעבר אמרת שהמצב בבתי החולים הוא הקשה ביותר מתחילת ההתפרצות. מה המצב כרגע? "בתי החולים עובדה שנה וחצי בלחץ גדול יחד עם שאר השותפים שלנו בקופות החולים. כרגע חדרי המיון מלאים, המחלקות הפנימיות מלאות, הטיפול המוגבר והנמרץ מלא. אנחנו רואים קצת ירידה בחולים הקשים, אבל בתי החולים עדיין מאוד לחוצים".