הלימודים חוזרים, החגים מגיעים, וההופעות והמסיבות נמשכות – האם ההתפשטות תואץ? מומחי הבריאות מעודדים אמנם מהאטה מסוימת בהתפשטות התחלואה, אך זו עדיין נותרה גבוהה מאוד, ואותם מומחים מזהירים כי האירועים הצפויים לאורך חודש ספטמבר עלולים להביא לעלייה מחודשת במקדם ההדבקה. מנגד, המומחים מביעים גם תקווה שמבצע חיסוני הבוסטר ימשיך למתן את העלייה בחולים הקשים – ושגם הגבלות התו הירוק שכעת הורחבו יסייעו. אלו הסיבות לחשש – וגם לאופטימיות.

צפיפות בכיתות: 2.4 מיליון תלמידים חזרו ללמוד

2,458,000 תלמידים, מגני הילדים ועד כיתות י"ב, פתחו אתמול (יום ד') את שנת הלימודים. בני פחות מ-12 עדיין לא רשאים להתחסן, וגם רבים מבני הכיתות הגבוהות יותר טרם התחסנו למרות מאמצי השכנוע של הממשלה, וכעת גובר החשש שבכיתות הצפופות יוכל וריאנט הדלתא המידבק יותר של הנגיף להתפשט בקלות רבה יותר בין הילדים – ומהם אל בני משפחותיהם וקרוביהם.
3 צפייה בגלריה
הופעות חיסונים לימודים תו ירוק
הופעות חיסונים לימודים תו ירוק
אירועי ספטמבר יביאו להאצה בהתפשטות הדלתא? הופעות, לימודים, חיסונים ותו ירוק
(צילום: נדב אבס, EPA, רויטרס, עומרי סילבר)
3 צפייה בגלריה
בית הספר היסודי ידלין בראשון לציון
בית הספר היסודי ידלין בראשון לציון
חזרו לכיתות, עם מסכות. בבית ספר בראשון לציון
(צילום: נדב אבס )
כחלק מהניסיון לבלום את ההתפשטות הצפויה בעקבות החזרה ללימודים, המתווה שאישר קבינט הקורונה – ברגע האחרון כמובן – מחייב את כלל עובדי מערכת ההוראה להתחסן או להציג בדיקת קורונה שלילית על מנת להיכנס למוסדות החינוך, ובערים אדומות כיתות בשכבות ח'-י"ב שבהן פחות מ-70% מהתלמידים מחוסנים – ילמדו מהבית או במרחבים פתוחים.
בניגוד להמלצת משרד הבריאות, לאורך החודש הקרוב יחושב נתון ההתחסנות בכיתות כבר מהמנה הראשונה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הודה בריאיון לאולפן ynet כי הדבר עלול לאפשר הדבקות נוספות, כיוון שרק אחרי שבועיים מהמנה הראשונה מתפתחת יעילות משמעותית נגד הנגיף. הוא אמר כי "שיקולים אחרים, מעשיים" התקבלו על ידי השרים: אחד מהם, לדבריו, הוא הרצון לעודד את ההתחסנות בקרב התלמידים. עד כה, לפי נתוני משרד החינוך, חוסנו 53% מתלמידי ז'-ט', 81% מתלמידי י'-י"ב ו-86% מצוותי ההוראה.
כחלק מהניסיון לבלום את התחלואה במוסדות החינוך סופקו להורים בימים האחרונים כ-2 מיליון ערכות בדיקה מהירות, וכ-80% מהם אספו את הערכות מבתי הספר. אולם המהלך הזה אינו מחייב – גם תלמיד שלא עבר את הבדיקה המהירה הורשה להיכנס למוסד החינוכי – ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מחתה על מה שלדבריה הוא בזבוז כסף. בריאיון לאולפן ynet אמרה כי את "המיליונים" שהושקעו במהלך עדיף היה להשקיע בכיתות קטנות יותר. "שכבת ההגנה הכי טובה זה הכיתות הקטנות – ואת זה לא לקחו בחשבון", אמרה.

הדבקה מסביב לשולחן? חגי תשרי מעבר לפינה

הסגר בחגי תשרי אמנם כבר ירד מעל הפרק, אך המומחים מזהירים מהדבקות בארוחות המשפחתיות במהלך החגים. פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לממשלה בנוגע למגפה, הזהיר בדיון שלשום בקבינט הקורונה כי "פתיחת שנת הלימודים תעלה את מספר הנדבקים, ותביא לשולחן החג מספר שיא של חולים מידבקים אשר מסכנים את בני המשפחה המבוגרים – בפרט ה-25% אשר לא התחסנו במנה שלישית".

פרופ' בליצר, שמכהן גם כראש מכון המחקר של שירותי בריאות כללית, המליץ לפרסם המלצה רשמית – דבר שטרם נעשה – ולפיה מי שמקיים סעודת חג משפחתית עם בני משפחה מבוגרים בחלל סגור יבקש מאורחיו, אלו שלא מחוסנים בשלוש מנות, לבצע בדיקה מהירה ערב החג.

הסליחות בכותל והנסיעות לאומן

באותו דיון בקבינט הקורונה סוכם על מתווה הסליחות בכותל המערבי שעורר חשש בממשלה – והשרים החליטו להגביל את התפילות. המתווה קובע כי מספר המשתתפים בסליחות בכותל יוגבל ל-8,000. גם הקפסולות חוזרות, והכותל יחולק למתחמי תפילה. המתפללים יחויבו לעטות מסכות, והמתווה מבטיח אכיפה אקטיבית לשמירה על הסדר וההנחיות.
גם סוגיית הנסיעות של חסידי ברסלב לקברו באומן של מייסד החסידות בתקופת ראש השנה מעוררת חשש. כ-15 אלף כבר הגיעו לשם מחשש שהרשויות בארץ או באוקראינה יטילו הגבלות, והשר לביטחון פנים עמר בר לב אמר בדיון בקבינט שמדובר ב"פצצה מתקתקת". לדבריו, "100 אלף איש שעולים בצפיפות על מטוס, מתפזרים לבתים, אחר כך מתפזרים לבתי כנסת. יש כאן מגה אירוע".

ההופעות ההמוניות

לצד פתיחת שנת הלימודים, בימים האחרונים עלתה לכותרות גם שאלת המשך קיומם של האירועים ההמוניים – במיוחד אחרי הופעות הענק של עומר אדם ואדיר מילר – אירועים שלעתים לא כל המשתתפים בהם שומרים על החובה הקיימת לעטות מסכה בהתקהלויות במרחבים פתוחים עם יותר מ-100 איש. במשרד הבריאות מודאגים מאוד גם מפסטיבל הפאנג'ויה שיתקיים בסוף השבוע באילת, ושבו צפויים לחגוג אלפי סטודנטים. "אלפים נעים ממסיבה למסיבה, הסיכון להדבקה המונית גבוה", כתבה ד"ר שרון אלרעי-פרייס.

במשרד קוראים כבר זמן רב לצמצם את ההתקהלויות ההמוניות. באותו דיון בקבינט הקורונה הזהיר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי "דברים בחשיבות פחותה, כמו הופעות ענק, מאיימים על פתיחת שנת הלימודים". לדברי השר, הגבלה על התקהלויות המוניות נדרשת במיוחד "כשאנחנו לוקחים סיכון ופותחים את שנת הלימודים".
אולם הסוגיה לא מקודמת מטעמים שונים, כשלטענת הורוביץ הוא מתקשה לקדם את המהלך מול משרדים אחרים בממשלה. נדב איל, פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות", טען בריאיון לאולפן ynet כי הסיבה האמיתית היא כלכלית, ו"לחץ מסחרי של האמנים הרלוונטיים".

הזן הבא? הקלת הבידוד בחזרה מחו"ל

בצל הצלחתו המסתמנת של מבצע חיסוני הבוסטר, ביום ראשון הכריז משרד הבריאות על הרחבתו לכל הישראלים בני 12 ומעלה, ובמה שנראה כניסיון נוסף לעודד התחסנות הודיע כי מי שעבר שבוע מאז שקיבל את הזריקה השלישית לא יידרש להיכנס לבידוד מלא כשישוב ארצה ממדינות "כתומות" – סיווג שבו נכללות כיום רוב מדינות העולם (גם מי שטרם עברו שישה חודשים מאז המנה השנייה שלו יזכה לפטור מבידוד שכזה – אך כולם יידרשו בכל זאת לבידוד ראשוני של עד יום אחד, או עד קבלת התוצאה השלילית מהבדיקה שנערכת בנתב"ג).
3 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
נוסעים בנתב"ג. הזן הבא בדרך?
(צילום: יריב כץ)
שר הבריאות ואנשיו התעקשו שההקלות הללו נעשו מטעמים בריאותיים בלבד, לאור הנתונים המעידים על היעילות הגוברת שבוע לאחר קבלת מנת הדחף, אך היו כאלה שהביעו חשש ממה שכנראה יעודד המוני ישראלים לנפוש בחו"ל. השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה בדיון האחרון של קבינט הקורונה כי ההחלטה הזו "מסוכנת". לדבריה, "הגל הבא יגיע מנתב"ג, ואנחנו לא צריכים לעודד נסיעות שאינן חיוניות. תזכרו איך הזן הזה (דלתא) הגיע – גם הנגיף הבא, כמו קודמו, יגיע מנתב"ג".

השפעות הבוסטר

לצד הסיבות לחשש יש גם סיבות לאופטימיות. מבצע החיסונים בישראל מראה את אותותיו, ובימים האחרונים החל לרדת מקדם ההדבקה. נכון ל-21 באוגוסט מספר ה-R עמד על 1.07. פרופ' נחמן אש הדגיש כי לא מדובר בדעיכה, אלא בהתמתנות: לדבריו "המספרים עדיין גבוהים" – ביום שני הרי נשבר השיא היומי של נדבקים ביממה עם יותר מ-11 אלף נדבקים. גם העלייה במספר החולים שמצבם קשה החלה להתמתן, ובימים האחרונים הנתון הזה אף החל לרדת. לפי הנתונים האחרונים שפרסם אמש משרד הבריאות, לפי שעה מאושפזים 689 חולים במצב קשה.

התו הירוק מתרחב

בממשלה נמנעו מאז תחילתו של הגל הרביעי מהטלת הגבלות נוקשות, ומסתמכים במקום זאת על הגבלות רכות יותר כמו מתווה התו הירוק, המאפשר כניסה למקומות שעליהם הוא חל רק עבור בעלי תעודת מתחסן, תוצאה שלילית של בדיקת קורונה עדכנית (מהירה או PCR) או תעודת מחלים.
רגע לפני פתיחת הלימודים אישר כאמור קבינט הקורונה את החלת התו הירוק גם על עובדי ההוראה, ומנכ"ל משרד הבריאות יגאל סלוביק אמר אתמול כי אנשיו יידעו "לטפל" באירועים שבהם מורים יסרבו לא רק להתחסן אלא גם להיבדק.
הקבינט אישר גם את החלת התו הירוק על כל עובדי מערכת הבריאות ומוסדות הרווחה, ובנוסף על כל עובד במקומות שבהם לקוחות נדרשים כעת לעמוד גם הם בתנאי התו הירוק. צעד נוסף שעשוי לעודד התחסנות הוא ההחלטה של משרד הבריאות להחזיר את מועד התפוגה של התו הירוק, שהחל מ-1 באוקטובר יהיה תקף רק לחצי שנה ממועד קבלת המנה האחרונה.

אז תהיה בלימה או לא?

המומחים, בשורה התחתונה, לא בטוחים. גם ראש הממשלה נפתלי בנט אמר אתמול כי אי-הוודאות גדולה. בביקור שערך בבית הספר המאוחד בירוחם, יחד עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, הוא אמר כי "נעשה מאמצי-על כדי שכל תלמידי ישראל יוכלו ללמוד. אנחנו אף פעם לא יכולים להבטיח את התוצאה כי יש פה דברים שגדולים עלינו, אבל אנחנו יכולים להבטיח 100% מאמץ".
פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, כתב בציוץ בטוויטר כי "קשה להעריך" מה תהיה ההשפעה של החזרה ללימודים ושאר "אירועי ספטמבר". לדבריו, הוא וחוקרים אחרים בחנו בין היתר תרחיש שבו האירועים השונים בספטמבר יעלו את מקדם ההדבקה ב-0.2. בתרחיש כזה, הוא כתב, הבלימה תידחה לסוף החודש ומספר החולים הקשים בבתי החולים עלול להגיע ל-1,400-1,300".
פורסם לראשונה: 23:12, 01.09.21