3 צפייה בגלריה
הסירה את המסכה. החובה תשוב בקרוב?
הסירה את המסכה. החובה תשוב בקרוב?
הסירה את המסכה. החובה תשוב בקרוב?
(צילום: shutterstock)
החמץ חוזר אחרי שמונה ימים, ואת המסכות ניתן להסיר אחרי כמעט שנה: מהשעה 20:00 הערב (שבת), דקות ספורות אחרי צאת השבת ופתיחת חגיגות המימונה, חובת עטיית המסכות בחללים סגורים בוטלה. בפעם הקודמת זה קרה ביוני אשתקד, אז הממשלה הקודמת בשלהי כהונתה החליטה על הסרת כלל המגבלות. אבל פחות משבועיים לאחר מכן הממשלה החדשה הודיעה על חזרת המסכות, עקב העלייה במספר המאומתים בתחילת הגל הרביעי.
במשרד הבריאות הדגישו כי עדיין יש לעטות מסכות במקומות בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה - בתי חולים, מרפאות וקופות חולים, ארגונים המעניקים שירותי רפואת חירום, מוסדות "מגן אבות ואימהות" כבתי אבות ומוסדות גריאטריים וטיסות בינלאומיות. בנוסף, גם אדם הנמצא בדרכו למקום הבידוד נדרש עדיין לעטות מסכה. ‏במשרד הבריאות המליצו לאוכלוסיות בסיכון להמשיך ולעטות מסכה בחללים סגורים, גם אם מ-20:00 זו כבר לא תהיה חובה.

שתי ההגבלות האחרונות שנותרו הן חובת הבדיקות בנחיתה ארצה בנתב"ג ובמעברי הגבול, וחובת הבידוד לכלל המאומתים שנדבקו ובהם גם מחוסנים. באשר למגבלה הראשונה, כפי שפורסם השבוע ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", גוברים הקולות במערכת הבריאות שקוראים למשרד הבריאות לבטל את החובה, שכן ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שכל מי שנכנס בשעריה מחויב בבדיקה. שיעור המאומתים שנמצאים חיוביים עומד על כאחוז בלבד, והעלות יכולה להגיע למאות שקלים למשפחה.
במשרד הבריאות מכירים את הקולות הללו וצפויים לקיים דיונים בנושא. כמו בעניין המסכות, הלחץ הציבורי והעובדה כי מיום ליום הבדיקות הללו הופכות לפחות ופחות נחוצות – כל אלו עשויים להאיץ את תהליך הפירוק של מתחם הבדיקות בנתב"ג.
באשר לביטול חובת הבידוד, זו למעשה צפויה להיות ההחלטה הדרמטית והמשמעותית ביותר במעבר ל"שפעתיזציה" של נגיף הקורונה: במילים אחרות - היעדר אבחנה בין הקורונה למחלות זיהומיות אחרות בכל הנוגע לבידוד, יהווה את החותמת הרשמית לכך שהאירוע, כפי שאנו מכירים אותו, משתנה באופן משמעותי. משרד הבריאות עוד לא שם, אבל גם במקרה הזה לחץ ציבורי והיעדר לגיטימציה לאותה אבחנה – יאיצו את התהליכים הללו.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
בנט והורוביץ, עם מסכות במהלך מסיבת עיתונאים בדצמבר אשתקד. "חיים לצד המגפה"
(צילום: מוטי מילרוד)
"עברנו עוד גל קורונה", אמר בנט לאחר ההחלטה השבוע על הסרת המסכות. "הפעם הקורונה הגיעה גם אליי, כמו לרבים. אבל גם הפעם: לא סגרנו את המדינה, לא עצרנו את החיים, לא היו פיטורים המוניים. חיים לצד המגפה. עברנו את פרעה, וגם את האומיקרון והשנה - מימונה בלי מסכות".
שר הבריאות ניצן הורוביץ מסר אחר הצהריים, זמן קצר לפני כניסת ההקלה לתוקף: "הערב מבוטלת חובת המסכות במקומות סגורים. החלטנו על כך בשיקול דעת לנוכח הירידה בכל מדדי הקורונה. בבתי חולים ובתי אבות המסיכות יישארו. זה המשך המדיניות שלנו, שהוכיחה את עצמה, של חיים בצד הקורונה: מעניקים את כל האמצעים לשמירה על הבריאות, ולא מוותרים על שיגרת החיים החופשית".
3 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות
ועדת הבריאות
ד"ר אלרעי פרייס. גם היא תמכה בהסרת המסכות
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גם גורמי מקצוע שבעבר נחשבו "שמרנים" ותמכו, בין היתר, בעיכוב בדחיית ביטול הבידודים במערכת החינוך כמו ראש שירותי בריאות הציבור הד"ר שרון אלרעי-פרייס ופרויקטור הקורונה הפרופ' סלמאן זרקא - לא התנגדו הפעם להסרת המסכות. מנגד, גורמים נוספים כינו את ההחלטה "פוליטית" והדגישו את השאיפה של בנט והורוביץ להביא לציבור מעין "הטבה", וזאת על רקע הדעיכה בנתוני התחלואה.
פורסם לראשונה: 17:11, 23.04.22