השקט שאחרי הסערה, וקרב הגרסאות: נמשכים המאמצים להביא לרגיעה אחרי לילה דרמטי שכלל עימותים קשים בין כוחות הביטחון למתפרעים בהר הבית, מאות עצורים, ירי רקטות מרצועת עזה וגינויים מהעולם הערבי. אל מול התמונות שהציגו הפלסטינים, שבהן נראים שוטרים מכים את יושבי מסגד אל-אקצא, עצורים פצועים ועצורים שמוספרו על-ידי מדבקות שהדביקה המשטרה על החזה שלהם, בישראל מקפידים להסביר כי כניסתם למסגד הייתה בלתי נמנעת - לאור העובדה שמתפרעים התבצרו שם עם זיקוקים ואבנים. בינתיים, מאז הבוקר לא נרשמו עימותים חריגים בהר, והמבחן העיקרי צפוי בלילה.
במשטרה הבהירו מנגד כי הסיבה למספור העצורים היא הכמות הגדולה שלהם, והצורך לזהות אותם כדי שיהיה אפשר להחזיר להם את הפריטים שנלקחו מהם בזמן החיפוש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהתייחסו לעימותים: "ישראל פועלת לשמור על הסטטוס קוו ולהרגעת הרוחות בהר הבית. מתפללים מוסלמים במסגד אל אקצא מעידים שהקיצונים המוסלמים שהתבצרו במסגד כלאו אותם במקום ומנעו ממוסלמים נוספים להגיע למסגד כדי להתפלל. הם התבצרו במסגד עם אמצעי לחימה, אבנים וזיקוקים.
"לאחר שניסיונות ההידברות של הרשויות נכשלו והקיצונים סירבו לאפשר כניסת מתפללים מוסלמים למסגד, ואף איימו על קיום תפילות הצהריים היום, כוחות הביטחון נאלצו לפעול כדי להשיב את הסדר על כנו. ישראל מחויבת לשמירה על חופש הפולחן, הגישה החופשית לכל הדתות והסטטוס קוו בהר הבית, ולא תאפשר לקיצונים אלימים לשנות זאת".

מהמשטרה נמסר בנוגע למספור העצורים: "משטרת ישראל עצרה והוציאה הלילה יותר מ-350 מתבצרים בהתבצרות אלימה בהר הבית, בהם רעולי פנים, מיידי אבנים וזיקוקים, ומשחיתי המסגד. לאחר ניסיונות רבים וממושכים להוציאם החוצה בהידברות ללא הועיל, נאלצו כוחות המשטרה להיכנס למתחם על מנת להוציאם החוצה, בכדי לאפשר את תפילת הפג'אר כסדרה ולמנוע הפרת סדר אלימה בשעות הבוקר. במהלך כניסת הכוחות יודו לעברם אבנים ונורו זיקוקים רבים בתוך המסגד על ידי עשרות רבות פורעי חוק, ומפרי סדר. המשטרה עצרה מאות חשודים שהתבצרו, בהם כאלו שהתפרעו, ידו אבנים, ירו זיקוקים וחיללו את המסגד. שוטר אחד נפצע ברגלו כתוצאה מאבנים ושוטר נוסף נפצע ברגלו מזיקוק שנורה לעברו בכינון ישיר. המתפרעים גרמו נזק במעשיהם למסגד ותכולתו וחיללו אותו. מטבע הדברים, במעצר של חשודים רבים במקביל, נדרשים אמצעי זיהוי בסיסיים לצורך מעקב, שיוך ממצאים וראיות לחשוד כולל כבודתו של אותו חשוד שמסומנת אף היא. בשעות אלו החשודים נחקרים במשטרה ואנו נמשיך לפעול בנחישות נגד כל מי שינצל מקומות קדושים לפעילות אלימה, התפרעות והפרת הסדר".

10 צפייה בגלריה
העצורים מהעימותים במסגד אל-אקצא
העצורים מהעימותים במסגד אל-אקצא
העצורים מהעימותים במסגד אל-אקצא
המהומות שהיו בלילה האחרון, נסביר, היו ידועות מראש: כמדי שנה, ברשתות הפלסטיניות התפרסמו קריאות הסתה שנועדו למנוע את עליית היהודים להר בערב חג הפסח, תוך העצמה של הקמפיין הזניח והתמוה של הקרבת הקורבן בהר. ארגוני הטרור מנצלים את מנהג אעתכּאף הנפוץ כתירוץ לכך: כחלק מהמנהג, מוסלמים שוהים במסגד במשך כמה ימים כדי להתמקד בעבודות האל ולהתרחק מענייני העולם. כששוטרים פורצים לתוך המסגד - הם עלולים להיתפס בעולם המוסלמי כמי שמפריעים למתפללים. מנגד, כוחות הביטחון ידעו מבעוד מועד על מתפרעים שמתכוונים לנצל זאת, ולהיערך בתוך המסגד להגעת היהודים עם אבנים וזיקוקים.
גורם ביטחוני טען כי המתפרעים "לקחו בשבי" את המתפללים השלווים, וטען כי מערכת הביטחון "יודעת היטב להפריד בין השניים ולאפשר תנאים בטוחים להגיע, להתפלל ולקיים את מנהגי החג". בזמן שמאות מהעצורים כבר שוחררו, אמר הגורם כי "מערכת הביטחון נחושה למצות את הדין עם הפורעים, בכלל הכלים - על הזיקוקים, ההתפרעויות האלימות וההסתה".
הבוקר, כדי להוריד את רף המתיחות, פרסם משרד החוץ הישראלי סרטונים שמראים כי חרף המהומות בלילה, בשעות הבוקר היה שקט בהר הבית. מנגד, הפלסטינים הפיצו סרטון שבו נראים שוטרים דוחקים בכוח מתפללים ברחבה מחוץ למסגד.
במשטרה טוענים שמדובר במתפללים שקראו קריאות הסתה בתחילת ביקורי היהודים בהר, ובפועל לא מדובר בתפילה אלא בפרובוקציה על מסלול העלייה של היהודים בהר. הפלסטינים מצידם פרסמו תיעודים רבים של מעצרים בתחומי הר הבית, ושל עצורים מובלים כשהם אזוקים.
10 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
10 צפייה בגלריה
התנגשויות בהר הבית
התנגשויות בהר הבית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: רויטרס)
במערך ההסברה הלאומי הבהירו כי "הזיקוקים, האבנים והמקלות שהכינו המתבצרים האלימים במסגד הלילה - היו אמורים להיות מופנים כלפי מבקרים יהודים בבוקר. את זה המשטרה לא אפשרה והם הופנו לבסוף כלפי השוטרים, שנאלצו להוציאם ולעצור אותם ובכך למנוע אלימות והפרות סדר אלימות הבוקר".
"האופן שבו התנהגו אותם עשרות מפרי סדר רעולי פנים בתוך המסגד - לא מכבד בלשון המעטה מקום קדוש, ובפועל הם גרמו נזקים במקום וחיללו אותו", אומרים עוד במערך ההסברה. "נשאלת השאלה מדוע ערב חג הפסח בוחרים אותם מופרעים לנהוג באלימות ולנסות לפגוע בשוטרים או באזרחים. האם מישהו מהצד השני פגע להם בחודש הרמדאן עד כה? מאות אלפים שהגיעו עד כה להר הבית, סוחרים רבים בעיר העתיקה ובשער שכם, ואווירת החג המיוחדת המורגשת בירושלים - מעידים על כך שלא".
במערך ההסברה הלאומי ציינו עוד כי "הפורעים סיכנו את קיום התפילות בהר. נמשיך ונפעל להבטחת חופש הפולחן ולהרחקת הגורמים המסכנים אותו. רק משכשלו פניות רבות לפינוי שקט ולא אלים של הפורעים מהמסגד, ולאור הסיכון שנשקף להמשך סדר התפילה בהר ולציבור הבא בשעריו, נאלצה המשטרה להפעיל פינוי בכוח על מנת להשיב את הסדר".
בישראל טוענים כי למרות שהמשטרה לא מאפשרת לאף אחד הכנסת גדיים להר הבית, ואף עצרה הבוקר חשודים, "הנרטיב השקרי והמסית בעיקר מצד ארגוני הטרור שולט בקרב אותם צעירים מוסתים, וגובר על האמת והעובדות ביחס למציאות בשטח".
לפי מערך ההסברה, "יודגש כי כל מי שינסה להכניס פריט אסור לשטח הר הבית יטופל במלוא החומרה. אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית מזה שנים רבות. המשטרה וכוחות הביטחון ימשיכו לשמור על מנהגי התפילה המוסלמית בהר כסדרם".

10 צפייה בגלריה
ניקיונות במסגד אל אקצא
ניקיונות במסגד אל אקצא
מנקים את המסגד אחרי ההתפרעויות
(צילום: AFP)
מנגד, הליגה הערבית גינתה את ישראל, וטענה כי מדובר ב"פריצה" של כוחות הביטחון הישראליים למסגד. הליגה הערבית תקיים "כינוס חירום" שאותו ביקשו לקיים ירדן, מצרים והפלסטינים. מזכ"ל הליגה, אחמד אבו אל רייט, הזכיר את המספר הגבוה של עצורים ומעוכבים - כ-350 - וטען: "ההתנהלות הבלתי אחראית הזו פוגעת ברגשות הדתיים של מיליוני מוסלמים ברחבי העולם, על אחת כמה וכמה כשזה קורה ברמדאן".
"אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית, בדגש על המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, לפעול באופן מהיר כדי לגרום לישראל לעצור את ההסלמה המסוכנת הזו שעשויה להדליק את כל האזור", נמסר עוד מהליגה הערבית. אבו אל רייט אף טען כי "הקיצוניים השולטים בממשלת ישראל עושים הכול כדי להוביל לעימות רחב עם הפלסטינים, אם לא יהיה מי שיעצור בעדם. אני קורא לממשלה לכבד את קדושת חודש הרמדאן ולעצור את המהלכים שמטרתם לפגוע ברגשות ולהעלות את רף הכעס. אל תעבירו את המשבר הפנימי בישראל לעם הפלסטיני".
גם קטאר, מצרים, ירדן וסעודיה פרסמו גינויים חריפים שמאשימים את ישראל במהומות, וטוענים ל"פריצה" לא מוצדקת של כוחות הביטחון למסגד. הפלסטינים, מצידם, ייחסו את ירי הרקטות מרצועת עזה לתיעוד שבו נראים שוטרים מכים באלות וברובים אנשים בתוך המסגד. במשטרה הציגו מנגד סרטונים שמראים ירי של זיקוקים נגד השוטרים.
חרף המהומות בהר הבית, מטחי הטרור הלילה והבוקר מרצועת עזה לשטח ישראל ורצף הפיגועים - הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס כבר חודשיים, ופיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט רק "הוקפאו" ולא בוטלו סופית. מדובר במצב חסר תקדים, שבו שר הביטחון לא יודע למעשה מה יעלה בגורלו.
אחרי פיגוע הדקירה אתמול סמוך למחנה צריפין שבו נפצעו שני חיילים באורח בינוני וקל, נפתחה הבוקר אש לעבר עמדה צבאית במעבר 300 באזור ג'נין. אין נפגעים מהירי, אולם זוהו פגיעות בעמדה. כוח צה"ל הגיב בירי ופתח בסריקות אחר המבצעים.