בית המשפט הצבאי בעופר גזר הבוקר (רביעי) שני מאסרי עולם על המחבל מונתסר שלבי שרצח במאי האחרון את תלמיד הישיבה יהודה גואטה ז"ל, בן 19 במותו, בפיגוע ירי בצומת תפוח.
מאסר עולם אחד נגזר על הרצח של תלמיד הישיבה, והשני על ניסיון רצח של חבריו שהיו עמו בתחנת האוטובוס שלעברה פתח המחבל באש. בית המשפט גזר על המחבל גם תשלום קנס כספי - פיצויים - בהיקף של 1.5 מיליון שקלים.
בקיץ האחרון הורשע שלבי על פי הודאתו בגרימת מוות בכוונה - עבירה המקבילה לרצח - ובניסיון לגרימת מוות בכוונה. בנוסף, הורשע גם בנשיאת, החזקת, וייצור נשק ושיבוש הליכי משפט. המחבל הודה בסעיפי האישום.
4 צפייה בגלריה
יהודדה גואטה
יהודדה גואטה
יהודה גואטה ז"ל
(באדיבות המשפחה )
הרכב השופטים, בראשות סגן אלוף מירב הרשקוביץ-יצחקי, הגדיר את פעולות המחבל כ"אכזריות וקרות רוח מתוך שנאה יוקדת ורצון לרצוח יהודים", כלשונם. "הנאשם בחר, בדרך אכזרית ומחושבת, לקטול חיים של נער צעיר בשל אידאולוגיה המקדשת שנאה ופגיעה באזרחים חפים מכל פשע - בשל היותם יהודים".
השופטים ציינו כי כתב האישום שבו הודה המחבל מלמד כי הוא החליט לבצע פיגוע כחודש לפני שעשה כן. "במשך תקופה הוא תכנן את הפיגוע, הצטייד באקדח ובכדורים, התאמן בירי והכין צוואה", כתבו.
יש לציין כי העונש - שעומד כאמור על שני מאסרי עולם - הוא משמעותי מאוד, שכן קרו מקרים בעבר שבהם נגזר עונש מופחת עבור אותו סעיף אישום. כך למשל, ב-2016 נגזרו 30 שנות מאסר על מחבל שהורשע בניסיון רצח, לאחר שהכה יהודי בגרזן בקניון מעלה אדומים.
4 צפייה בגלריה
גזר דין למונתסר שלבי שרצח את יהודה גואטה ז"ל בפיגוע בצומת תפול
גזר דין למונתסר שלבי שרצח את יהודה גואטה ז"ל בפיגוע בצומת תפול
"בחר בדרך אכזרית". שלבי
אלישע גואטה, אביו של יהודה ז"ל, הגיב לגזר הדין ואמר כי "לכאורה מדובר בהצלחה של הפרקליטות - אבל אני דרשתי גזר דין מוות. לחלאות האלה מגיע גזר דין מוות. התורה שלנו מדברת על החיים כערך עליון, ומי שפוגע בזה - מגיע לו מוות".
"יש לנו פה מלחמת דת", הוסיף גואטה, "הורגים אותנו כי אנחנו יהודים, והם צריכים להבין שבלי ענישה אמיתית לא נמנע את הטרור הבא. זו מלחמת דת". הפיצויים, הבהיר, כלל לא מעניין אותו. "קשה לראות את המחבל בעיניים. הוא פרא אדם. בשבילו, הוא הולך לקייטנה בכלא".
גם עורך דינם של בני המשפחה, עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, התייחס לפסיקה ואמר: "אנו מקווים שהמחבל הארור יסיים את חייו בין כותלי הכלא כפי שמורה גזר הדין. ואולם, כאן לא תם הסיפור. המלחמה בטרור לא יכולה להסתיים בענישה פלילית בלבד".
"במלחמה", הוסיף, "צריך להכות את האויב בכל הזירות האפשריות. מדינת ישראל חייבת לנקוט בצעדים מחמירים כנגד סביבת הטרור הכוללת ענישה מחמירה נגד הסייענים, הגליית חמולת המחבל מהארץ ומלחמה וענישה נגד כל גילוי הסתה או תמיכה בטרור".
נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, המייצגת את המשפחה בתביעה אזרחית לעיקול השטח שעליו נבנה ביתו של המחבל, מסרה: "בית המשפט הצבאי נתן החלטה אמיצה וחסרת תקדים. המאבק המשפטי למען הצדק ההיסטורי יימשך בבתי המשפט בישראל ובארה"ב, על מנת לעקל את שטח האדמה עליו נבנה בית המחבל. מאחר ששלבי בעל אזרחות אמריקנית, נרדוף את נכסיו גם בבתי המשפט בארה"ב".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: נדב גולדשטיין, TPS)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: נדב גולדשטיין, TPS)
הפיגוע אירע ב-2 מאי 2021, אז הגיע שלבי עם רכבו לצומת בשומרון, ירה כעשרה כדורים לעבר טרמפיאדה, פצע שלושה תלמידי ישיבה באורח אנוש, קשה וקל - ונמלט. גואטה, שנפצע אנושות, הובהל לבית החולים בילינסון שבפתח תקווה וכעבור ימים בודדים מת מפצעיו.
ביום פטירתו של גואטה נלכד המחבל במחנה שבו הסתתר בכפר סילוואד. זהותו של שלבי, איש עסקים בן 44 ואב לשבעה מהכפר תורמוס עיא, הייתה ידועה למערכת הביטחון. הוא לא היה משויך לארגון טרור אך הזדהה עם חמאס וקרא לחדש את הפיגועים ביהודה ושומרון.
בהמשך חקירת הפיגוע נעצר גם בן דודו של המחבל - לאפי שלבי - בחשד כי סייע לו להסתתר לאחר שנמלט מהזירה. זמן קצר לאחר מכן הוא הורשע, ולפני כחודשיים בית המשפט הצבאי יהודה קיבל את הסדר הטיעון המקל בעניינו וגזר עליו עשרה חודשי מאסר בלבד ותשלום פיצויים לנפגעים.