3 צפייה בגלריה
בסיס פרצ'ין
בסיס פרצ'ין
בסיס פרצ'ין
(צילום: Google Earth, GeoEye)
שלושה ימים אחרי חיסולו בטהרן של סגן מפקד יחידה 840, חיסול שיוחס לישראל, נהרג מהנדס איראני ב"תקרית" במרכז מחקר ביטחוני: לפי הודעה איראנית רשמית, שצוטטה בסוכנות הידיעות "פארס", המהנדס איחסאן גאד בייגי נהרג ועובד אחר נפצע, במרכז המחקר בבסיס הצבאי פרצ'ין, המקושר למשרד ההגנה האיראני. לפני דיווח זה כינו באיראן את המקרה אתמול (שלישי) בפרצ'ין "תקרית תעשייתית".
גורמי ביטחון במערב חושדים שבבסיס פרצ'ין ערכה איראן לפני יותר מעשור ניסויים הקשורים לתוכנית פיתוח הנשק הגרעיני שלה. איראן מנעה מפקחי סבא"א במשך שנים לבקר במתקן. ב-2014 דווח על פיצוץ ושריפה ליד הבסיס, השוכן כ-30 קילומטרים מטהרן, ואז דווח כי שני בני אדם נהרגו. על פי הדיווחים באותה העת, הפיצוץ אירע ביחידה לייצור חומרי נפץ שליד הבסיס.

3 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חודאי והרכב שבו חוסל
3 צפייה בגלריה
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
במערכת הביטחון זעמו על ההדלפה בניו יורק טיימס. הלווייתו של חודאי באיראן
(צילום: AFP)
אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" מפי גורם מודיעיני כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שחיסלה את חסן סיאד חודאי, בכיר משמרות המהפכה שנורה למוות בתחילת השבוע בטהרן. במערכת הביטחון בישראל קיבלו בהפתעה ובזעם את פרסום ההודאה הישראלית, וגורמי ביטחון אמרו ל-ynet כי ידרשו הבהרות מוושינגטון על "ההדלפה האמריקנית", לדבריהם, ש"מנקה" את ארצות הברית ממעורבות בפעולה.
לפי הדיווח, חיסולו של חודאי נועד להזהיר את איראן מפני המשך פעילות יחידה 840 של כוח קודס במשמרות המהפכה. היחידה אחראית לחטיפות אזרחים - ישראלים וזרים - ולהתנקשויות בהם ברחבי העולם. ב-ynet חשף השבוע פרשננו הביטחוני רון בן ישי את רשימת חלק מניסיונות ההתנקשות שבהם היה מעורב חודאי.
במערכת הביטחון קיבלו בהפתעה ובזעם את פרסום ההודאה הישראלית ב"ניו יורק טיימס". גורמי ביטחון אמרו הלילה ל-ynet כי ידרשו הבהרות מוושינגטון על "ההדלפה האמריקנית", לדבריהם, ש"מנקה" את ארה"ב ממעורבות בפעולה. בדיווח נכתב כי גורמים ישראלים אמרו שחודאי היה סגן מפקד יחידה 840 - והיה מעורב בתכנון פעולות נגד זרים וישראלים. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
התוכנית להתנקשות בחודאי החלה להירקם ככל הנראה ביולי אשתקד, אז איכר בשם מנסור רסולי נחטף על אדמת איראן. הסברה היא שמשמרות המהפכה גייסו את רסולי כמתנקש, וחוטפיו ביקשו לגלות מידע על מבנה הפיקוד של יחידה 840. הוא שוחרר לאחר חקירתו, והדבר פורסם בתחילת החודש. כמה ימים לאחר מכן, הטלוויזיה האיראנית פרסמה סרטון חדש של רסולי, בו הוא מכחיש את מעורבותו בפעילות משמרות המהפכה.