באפריקה, בדרום אמריקה, באירופה, במזרח אסיה: קצין משמרות המהפכה שחוסל השבוע בטהרן, קולונל חסן סיאד חודאי, תכנן פעולות התנקשות נגד ישראלים ויהודים ברחבי העולם. הנה כמה מהפעולות שבהן היה מעורב בכיר יחידה 840, שבטהרן נערכה לו אתמול הלוויה המונית, בהשתתפות אלפי איראנים.

ינואר 2012

שלושה אזרחי אזרבייג'ן, שלפי הדיווחים היו בקשר עם המודיעין האיראני, היו אמורים לפגוע במטרות ישראליות יהודיות, ובראשן שגריר ישראל בבירה באקו באותה עת, מיכאל לוטם. אז נכתב כי לפי ההערכות, הם היו אמורים לקבל 150 אלף דולר תמורת משימת החיסול. בתקשורת המקומית נכתב אז כי העצורים תכננו גם לרצוח רב ומורה מבית הספר "אור אבנר" בבאקו, כנקמה על חיסול מדעני הגרעין האיראנים, כמה שנים לפני כן. אחד מהם קיבל מהמודיעין האיראני רובה צלפים, אקדחים ומטעני חבלה שיועדו לביצוע הפיגוע.

פברואר 2012

בניו דלהי נפצעה ברגלה אשתו של שליח משרד הביטחון בהודו, ממטען שהוצמד למכונית שבה נסעה. היא יצאה מבניין השגרירות עם הנהג שלה לאסוף את ילדיה מבית הספר, וזמן קצר לפני שהגיעה לבית הספר התרחש הפיצוץ. בדרך דומה חוסלו שניים ממדעני הגרעין באיראן - ובישראל האשימו את איראן בניסיון לנקום על אותם חיסולים.
6 צפייה בגלריה
המכונית מכונית שהתפוצצה היום ב ניו דלהי הודו מכונית השגרירות שגרירות פיצוץ טרור
המכונית מכונית שהתפוצצה היום ב ניו דלהי הודו מכונית השגרירות שגרירות פיצוץ טרור
זירת הפיגוע בניו דלהי, לפני עשור
(צילום: AFP )
באותו יום, 13 בפברואר 2012, נחשף מטען חבלה בסמוך לשגרירות ישראל בטביליסי, בירת גאורגיה. עובד גיאורגי של השגרירות נסע עם מכוניתו ברחובות הבירה כשהבחין בעצם זר שנגרר ממכוניתו על הכביש. כשיצא החוצה הבחין כי מטען שהוצמד למכוניתו נתלש מההתקן שעליו הודבק, ונגרר על הכביש מבלי שהתפוצץ.

אוקטובר 2021

לאחר שבתחילה דווח על ניסיון חיסול בקפריסין, שהיעד שלו היה המיליארדר טדי שגיא, בישראל הבהירו רשמית כי אין מדובר באירוע על רקע פלילי שכוון נגד שגיא - אלא בטרור איראני נגד אנשי עסקים המתגוררים באי.

שר הביטחון בני גנץ אמר אז כי "סוכלה פעולה תוקפנית של איראן נגד יעדים ישראליים בקפריסין. איראן ממשיכה להיות איום עולמי אזורי וגם אתגר למדינת ישראל ואנחנו נמשיך לפעול כדי להגן על אזרחינו וביטחון ישראל בכל מקום ומול כל איום". המחסל שנעצר היה אזרי בן 38, שנשא דרכון רוסי. במכוניתו השכורה נמצאו אקדח, קליעים ומשתיק קול.

נובמבר 2021

הפעילות חובקת העולם של חודאי מגיעה גם לאפריקה. לפי הדיווח אשתקד, האיראנים גייסו אנשים, אימנו אותם בלבנון, ושלחו אותם לבצע שורה של פיגועים נגד יעדים ישראלים בטנזניה, בגאנה ובסנגל. על פי הדיווח נעצרו לפחות חמישה פעילים שגויסו בידי כוח קודס במטרה לפגוע בתיירים ובאנשי עסקים ישראלים.

נובמבר 2021

בקולומביה דווח כי שני פעילי חיזבאללה עקבו אחרי אנשי עסקים ישראלים ואמריקנים בבירה בוגוטה, ואת אחד מהם – שלפי הדיווח היה איש ביון ישראלי לשעבר - חיזבאללה אף תכנן לחסל. לפי המידע שנמסר, חיסולו היה אמור להיות נקמה על ההתנקשות בחיי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, שחוסל במתקפה אווירית אמריקנית בבגדד, ב-3 בינואר 2020.
6 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני. איראן וחיזבאללה ניסו לנקום
(צילום: AP)


מאי 2022

באתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" נחשף כי מנסור רסולי, אזרח איראני, נעצר במבצע נועד של המוסד בתוך איראן והודה כי תכנן להתנקש בדיפלומט ישראלי באיסטנבול שבטורקיה, כמו גם בגנרל אמריקני ובעיתונאי צרפתי. גורמים בישראל אישרו לאחר מכן את אותו דיווח, וחשפו הקלטה של רסולי בה הודה שנשלח על ידי גורמים באיראן והביע צער על מעורבותו במזימה.
רסולי תואר בדיווחים כאיש כוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה של איראן, הכחיש את הטענות בסרטון שפורסם אף הוא באתר "איראן אינטרנשיונל", שם דווח כי ההכחשה נעשתה ככל הנראה באילוצו של המשטר האיראני. לסרטון צורף קטע מתוך חקירתו של רסולי, בו הוא נראה עם כיסוי עינויים ומספק את אותה הודאה בהקלטה שנחשפה לפני שבוע.
6 צפייה בגלריה
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייתו של חודאי, אתמול
(צילום: AFP)
הקצין חודאי בן ה-50, נזכיר, נורה לפי הדיווחים באיראן כשישב במכוניתו בסמטה ליד ביתו בשעות הצהריים של יום ראשון האחרון. בדיווחים נטען ששני החמושים שהיו רכובים על אופנוע ירו בו חמש פעמים לפני שנכנס לחניה בביתו במזרח טהרן. איש לא לקח אחריות על החיסול, וגם באיראן טרם הפנו אצבע ישירה לעבר ישראל, אולם משמרות המהפכה רמזו לכך כאשר הגדירו את החיסול כ"פעולת טרור" שהאחראים לה הם "גורמים שקשורים ליוהרה העולמית" – אחד המונחים שבהם משתמשת איראן לתיאור ארה"ב וישראל.
החיסול ביום ראשון הזכיר כמה וכמה חיסולים קודמים שבעבר איראן האשימה את ישראל באחריות להם: מאז 2010 חוסלו לפחות שישה מדענים ואנשי אקדמיה באיראן, וכמה מהם נורו למוות על ידי חמושים שרכבו על אופנוע. אותם חיסולים נועדו לפי ההערכות לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית: האחרון והדרמטי ביותר שבהם היה חיסולו בנובמבר 2020 של מי שנחשב לאבי תוכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, שלפי דיווחים חוסל באמצעות מכונת ירייה שהופעלה מרחוק.
אף שטרם נקבו בגורם הישיר שאחראי לחיסול, באיראן מבטיחים כמובן נקמה. שלשום כבר הבטיח הנשיא איברהים ראיסי שארצו תנקום באחראים למעשה, ואתמול סיפק הבטחה דומה מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, אם כי הוא רמז שהתגובה הזו עשויה להגיע שלא באופן מיידי. "התגובה של איראן לכל איום ופעולה תהיה חריפה", אמר סלאמי בשיחה עם כתבים במהלך ההלוויה. "אבל אנחנו נהיה אלו שנקבע איך ומתי – ובאילו נסיבות. אנחנו בהחלט ננקום באויבים שלנו", הוסיף.
דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה טען במקביל כי הסיוע האמריקני לישראל הופך אותה לנועזת יותר. לדבריו, ארה"ב מספקת לישראל תמיכה גלויה וחשאית – כזו ש"משחקת תפקיד משמעותי בחוצפה הגוברת של משטר הכיבוש".