לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר היום (חמישי) פעם נוספת בריאיון מקיף לעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי פסקת ההתגברות כבר לא תהיה חלק מהמהפכה המשפטית, אך הדגיש כי יקדם את התוכנית כולה, בכיר בקואליציה תקף את נתניהו: "זו אכזבה גדולה מאוד, אחרי שבעה חודשים נשארנו עם עילת סבירות מקוצצת. זו התקפלות וזה הפוך ממה שהובטח לבוחר".
פסקת ההתגברות אמנם לא תהיה כלולה בתוכנית, אבל באותו ריאיון נתניהו הבהיר כי יקדם את המהפכה המשפטית, גם בלי הסכמות. ל-ynet נודע כי לפי לוח הזמנים המתוכנן, החוק לצמצום עילת הסבירות יובא לקריאה ראשונה במליאה ב-10 ביולי.
במשך שבוע יתקיימו דיונים בוועדה עליו, ולפי התכנון החוק יועלה לאישור סופי במליאה בקריאה שנייה ושלישית ב-19 ביולי. במהלך הדיונים בנושא עלתה אפשרות שלוח הזמנים לא יאפשר הצבעה בתאריך הזה ולכן נערכים גם למצב של כינוס מליאה באופן חריג ב-23 ביולי, ביום ראשון, יום שבו בדרך כלל אין חקיקה במליאה.

הסיבה לבהילות היא שבקואליציה לא מעוניינים להגיע לרגע האחרון בכנס הקיץ, כשחוק הסבירות עדיין לא אושר. בעקבות לוח הזמנים המתוכנן הזה, כבר בתחילת השבוע התבקשו חברי הקואליציה שלא לטוס בין 10 ל-26 ביולי - ונדרשו גם לבטל טיסות מתוכננות.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את תוכנית נתניהו, כפי שהוצגה בריאיון: "כניעה לשורפי האיילון ולקוראים למרי אזרחי היא ניצחון לאלימות והפסד לישראל. נבחרנו כדי להביא משילות ושינוי, הרפורמה היא אבן יסוד בהבטחה הזו. שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, פסקת התגברות וצמצום סמכות היועמשים הכרחיים. כניעה תוביל לחיזוק שלטון היועמ"שים, שלא מאפשר לנבחרי הציבור לשלוט".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לוול סטריט ג'ורנל על המהפכה המשפטית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לוול סטריט ג'ורנל על המהפכה המשפטית
נתניהו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל". מנסה להרגיע את האמריקנים?
(צילום: וול סטריט ג'ורנל)
3 צפייה בגלריה
 הוועדה לביטחון לאומי
 הוועדה לביטחון לאומי
בן גביר: "כניעה לשורפי האיילון - הפסד לישראל"
(צילום: שלו שלום)
גם ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) הביע התנגדות ב-ynet radio לוויתור על פסקת ההתגברות, וציין כי הוא "לא אוהב את זה בלשון המעטה". עם זאת, הוא הבהיר "לא על זה לא נפרק את הממשלה". לדברי הח"כ, "בסוף חלק מלהיות בממשלה, זה שלא כל מה שאתה רוצה אתה מקבל. אני כן תומך בזה שאנחנו מתקדמים, למרות ההפגנות והכל, עם עילת הסבירות ובהמשך גם עם השינוי של הרכב הוועדה למינוי שופטים - ונראה איך אנחנו מתקדמים משם".
שר האנרגיה ישראל כץ (הליכוד) דווקא ניסה להסביר ב-ynet radio את ההיגיון מאחורי דברי נתניהו. "אני מניח שהדבר שהכי הטריד את האמריקנים היה נושא פסקת ההתגברות, שכביכול אפשר ברוב רגיל לבטל את החלטות בית המשפט", ציין כץ, אך הבהיר: "לליכוד יש מחויבות לשינויים במערכת המשפט, הוא לא יכול לוותר על הרפורמה".
בעוד כץ טען כי "ברור שישראל מנהלת את ענייניה הפנימיים", אך באותה נשימה ציין כי "ראש הממשלה התראיין באנגלית ואמר שפיסקת ההתגברות ירדה מתוך התוכנית, אני מניח שהוא מעריך שזה הדבר שהטריד הכי הרבה גורמים שונים בארה"ב". כשנשאל השר אם נתניהו מתראיין באנגלית כדי להרגיע את האמריקנים, השיב: "בהחלט, אין ספק שהוא מסבירן, והוא מסביר את העמדות".
בצל הריאיון של נתניהו והדברים של כץ, עומדת ההזמנה לבית הלבן, שלא מגיעה גם חצי אחרי שרה"מ נכנס מחדש לתפקידו. "כמובן שהיינו מעדיפים שהוא יוזמן לבית הלבן לפגישה עם הנשיא, אבל בגלל כל הרפורמה והוויכוח זה מתעכב", ציין בכיר הליכוד.
אולם, הוא הרגיע ואמר כי "שיתוף הפעולה הביטחוני, המודיעיני והאסטרטגי בין ארה"ב לישראל נמצא ברמה הגבוהה ביותר מצד כל הגורמים שאמונים על זה. עדיין יש גם חילוקי דעות ביחס לאיראן ודברים אחרים, ולכן בוודאי שעדיף שרה"מ יוזמן לפגישה עם נשיא ארה"ב, כך יוכל להציג את הדברים גם בצורה ישירה".
3 צפייה בגלריה
נתניהו ונשיא סין שי ב-2017. גורמי ביטחון הביעו חשש מביקור של רה"מ בסין
נתניהו ונשיא סין שי ב-2017. גורמי ביטחון הביעו חשש מביקור של רה"מ בסין
נתניהו ונשיא סין שי ב-2017. גורמי ביטחון הביעו חשש מביקור של רה"מ בסין
(צילום: gettyimages)
לבית הלבן כאמור נתניהו לא קיבל הזמנה, אך לסין דווקא כן. גורמי ביטחון הביעו חשש מהביקור הזה - אצל יריבתה הגדולה ביותר של ארה"ב. הדבר נראה בעייתי עוד יותר, דווקא בתקופה של משבר בין ירושלים לוושינגטון. כץ דווקא חושב אחרת בנושא, וטען באולפן ynet כי "אין לארה"ב אינטרס שישראל תסתכסך עם סין".
עם זאת, הוא הבהיר כי "אנחנו מעדיפים את ארה"ב, זו בת הברית הגדולה שלנו. ישראל לקחה על עצמה מגבלות בנושא הזה, גם בתחום של פרויקטים סיניים". לדברי כץ, "יחד עם זאת יש קשרים עם סין. מעולם סין לא תמכה בחרם על מדינת ישראל, לא חרם על ההתיישבות, לא על מוצרים".
אז אמנם כאמור נראה שלעת עתה פסקת ההתגברות ירדה מהפרק, צמצום עילת הסבירות דווקא מקודם בכל הכוח. ח"כ נעמה לזימי (העבודה), הסבירה היום ב-ynet radio מדוע היא חוששת מהעילה הזו: "ברגע שאתה נותן את הפרצה הזו, אז הדרג המקצועי יגלגל או יאולץ לגלגל הכול לדרג הפוליטי, שאי אפשר יותר לבקר אותו שיפוטית, וזה יהפוך להיות ביטול עילת הסבירות דה-פקטו".
פורסם לראשונה: 09:54, 29.06.23