מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סייר היום (חמישי) במועצה האזורית דרום השרון ובחן את הפרצות הקיימות בגדר ההפרדה. המבקר אמר כי מדובר ב"כשל חמור ומהותי. גדר ההפרדה לא רלוונטית", וציין כי בימים אלה הוא חוקר את הנושא. אתמול תועדו פועלים פלסטינים נכנסים לישראל ללא הפרעה דרך פרצה בגדר לא רחוק מהכפר יעבד שממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק.
3 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מסייר עם אושרת גני גונן ראש המועצה האזורית דרום השרון
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מסייר עם אושרת גני גונן ראש המועצה האזורית דרום השרון
"קורא לראש הממשלה ולשרים להתעשת". אנגלמן וגני גונן בסיור
(צילום: רענן בן צור)
אנגלמן סייר יחד עם אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, בגדר ההפרדה שבאזור הכפר הפלסטיני חבלה. "מדינת ישראל חווה גל טרור רצחני באזרחיה. ביקורת המדינה חוקרת בחודשים האחרונים את הסוגייה של גדר ההפרדה. מדובר בכשל משמעותי. מדובר בפרויקט שבו הושקעו יותר משמונה מיליארד שקל ועם זאת אנחנו רואים פה פרצות שדרכן עוברים אלפי פלסטינים, עם אישור וללא אישור, ללא כל בקרה. עם אפשרות של כניסה עם רכבים", אמר אנגלמן.
"אנחנו יכולים לראות איך מחבל מגיע מג'נין לבני ברק בתוך שעה בקלות רבה", הוסיף המבקר. "זהו כשל משמעותי ביותר. אני קורא לראש הממשלה ולשרים להתעשת. להבין שגדר ההפרדה, שהיא מענה משמעותי לביטחון אזרחי ישראל, היא פרוצה והיא לא רלוונטית".

ראש המועצה הציגה סקירה של המצב ואמרה כי "כשהגדר פרוצה היא קוראת לשב"חים, לגנבים וגם לפעילות פח"ע. בגדר ההפרדה יש עשרות פרצות. במהלך השנים התרענו בפני מערכת הביטחון ואמרנו שדמנו מופקר, שבקלות בלתי נסבלת ניתן לעבור את הגדר. תחושת הביטחון של התושבים מאוד נמוכה. פעילות פלילית של אלה שעוברים יכולה להפוך בקלות לפעילות פח"ע. חלק מהפיגועים קרו על ידי מחבלים שעברו בגדר".
הפרצות לאורך הגדר הן רבות ונמצאות בצמוד ליישובי המועצות האזוריות לב השרון, עמק חפר, מנשה וגלבוע. בעקבות הפיגוע בבני ברק, שבוצע על ידי פלסטיני שוהה בלתי חוקי שחצה את הגדר דרך פרצה, תושבים הגרים לאורך הגדר זועמים וטוענים כי מדובר ב"הפקרות" ובסיכון ביטחונם. אחד מאנשי הביטחון בדרום השרון שהשתתף בסיור אמר: "רואים את החיילים ליד הפרצה. עוד מעט הם לא יהיו פה".
3 צפייה בגלריה
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
"בקלות בלתי נסבלת ניתן לעבור את הגדר". כלי רכב שאוסף מסתננים ליד מעבר ריחן
(צילום: אלישע בן קימון)
3 צפייה בגלריה
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
(צילום: אלישע בן קימון)
גם ראשי הרשויות זועמים. ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, אמר כי "לאורך שנים - בכל ימי הכהונה של השלטון הקודם, התרענו על כך שההשקעה של המדינה במיליארדים בהקמת גדר הפרדה, אינה עומדת במבחן המציאות, וקיימות פרצות רבות בגדר אשר מאפשרות מעבר יום יומי ללא בקרה משטחי הרשות. אנחנו בעד כניסה לפלסטינים לשם עבודה בישראל, אך תוך בקרה ושליטה על כך שלא ייכנסו מפגעים דרך הפרצות. הממשלה חייבת כבר היום להכין ולתקצב תוכנית מהירה לסגירת הפרצות בגדר ההפרדה. אחרת הפיגוע הבא, לצערנו, נמצא כבר מעבר לפינה".
ראש המועצה האזורית עמק חפר, גלית שאול, פנתה אתמול לשר הביטחון בני גנץ בנושא. "גל הטרור הקשה שעובר עלינו בימים אלה מחייב את המדינה לסגור אחת ולתמיד את קו התפר הפרוץ", אמרה היום שאול. "אנחנו קוראים לכך במשך שנים, ועכשיו ברור מתמיד שהמצב הבלתי נסבל הזה לא יכול להימשך אפילו עוד רגע אחד. חייבים לתקן את הפרצות בגדר ולהציב בה כוחות צבאיים, על מנת לספק ביטחון ליישובי קו התפר וכך גם לכל יישובי וערי ישראל".