שעות אחדות לאחר הפיגוע הקטלני שבו נרצחו חמישה בני אדם בבני ברק, פועלים פלסטינים תועדו הבוקר (רביעי) נכנסים לישראל באין מפריע וללא כל בידוק דרך פרצות בגדר באזור צפון השומרון.
הפרצה בתיעוד רחוקה כמה מאות מטרים ממעבר ריחן – לא רחוק מהכפר יעבד שממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע אמש בבני ברק. בתיעוד המצולם נראים מספר פועלים שעוברים את הפרצה ומגיעים לכביש, שבו המתינו להם מכוניות ומוניות שאספו אותם.

הפיגוע בבני ברק – כתבות נוספות

"למעשה בכל בוקר, מהשעות המוקדמות ועד השעה 07:00, עומדים פה עשרות רבות של טרנזיטים ומכוניות שמגיעות במטרה לאסוף את האנשים שחוצים את גדר ההפרדה באופן בלתי חוקי", אומר אלעזר רוט, תושב ההתנחלות הסמוכה טל מנשה. "הם מגיעים סמוך לציר. מה שאנחנו רואים זה פשוט חוסר משילות, ולמעשה הפקרות באופן יזום. זה לא שבמערכת הביטחון לא יודעים ולא רואים – פשוט החליטו להשאיר את זה ככה. זו התפוררות. אנחנו צריכים להתמודד עם התופעה הזו, ואי אפשר להשאיר אותה במצב כזה של הפקרות".
3 צפייה בגלריה
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
כלי רכב שאוסף מסתננים ליד מעבר ריחן
(צילום: אלישע בן קימון)
3 צפייה בגלריה
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
הסתננות בלתי חוקית של פועלים בציר הסמוך למעבר ריחן בצפון השומרון
"במערכת הביטחון יודעים – פשוט החליטו להשאיר את זה ככה"
(צילום: אלישע בן קימון)

ניסיונות לטפל בבעיה לא צלחו

במהלך התקופה האחרונה ניסה צה"ל להתמודד עם בעיית המסתננים והאיסוף שלהם מצירי התנועה, והניח תלוליות עפר ליד שולי הכביש. גם זה, מתברר, לא עוזר – משום שיש לא מעט מקומות מפגש לאורך הציר. "יש לחץ במעבר, ומי שעובר שם יסיים רק בסביבות 9-8 בבוקר, וזה כבר מאוחר. את העבודה מתחילים כבר בחמש ושש בבוקר. לכן הפועלים עוברים מהפרצות", מסביר לנו תושב אחד הכפרים הסמוכים שהגיע למקום כדי לאסוף פועלים פלסטיניים.
3 צפייה בגלריה
דיא חמארשה
דיא חמארשה
המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק וחוסל, דיא חמארשה
(צילום: דנה קופל)
המחבל שביצע אמש את פיגוע הירי הרצחני בבני ברק וחוסל הוא דיא חמארשה, בן 26, מהכפר יעבד באזור ג'נין. בשנת 2013 ריצה עונש מאסר של חצי שנה בגין השתייכות לארגון טרור וסחר באמצעי לחימה. חמארשה עבד בישראל ללא היתר כשוהה בלתי חוקי, והוא חצה ככל הנראה דרך אחת מאותן פרצות בגדר ההפרדה בצפון השומרון.
"ליבנו עם האנשים שמשלמים את המחיר בחייהם. אך זו בדיוק הנקודה – אנחנו צריכים לעמוד בהגדרות שלנו. אם יש לנו גדר ויש לנו מחסום, זו הדרך שבה צריך לטפל בדברים, ואי-אפשר להשאיר את זה ככה", ציין רוט.

כחלק מההערכות המצב בעקבות האירועים, הנחה הרמטכ"ל אביב כוכבי לתגבר את כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון בארבע גדודים, בעיקר להגנה על קו התפר וסגירה של גדר ההפרדה. כמו כן, דובר המשטרה אלי לוי אמר לאולפן ynet כי המשטרה פתחה במבצע ארצי לאיתור שב"חים ברחבי הארץ, והזהיר את הישראלים שמסיעים ומלינים אותם מהעמדה לדין.
ראש מועצת שומרון יוסי דגן נפגש עם סגן שר הביטחון אלון שוסטר סמוך לגדר ההפרדה, הראה לו את הפרצות בגדר והתריע מפני כניסת שב"חים ופגיעה בביטחון תושביו. "את הפיגוע הזה היה אפשר למנוע", אמר דגן. "במשך שנים ישראל הפקירה את גדר ההפרדה והתעלמה מכניסת שוהים בלתי חוקיים למדינה תחת תירוץ הומניטרי במקום לקיים כניסה מסודרת של פועלים על פי חוק. מדינת ישראל טומנת את ראשה בחול בפני סכנה ברורה וממשית".
השר יועז הנדל אמר היום כי "אני דורש לחדש את גדר ההפרדה. במציאות הנוכחית יש מעבר חופשי של פלסטינים לכל אורך הגדר בנקודות שמוכרות לכוחות הביטחון ולכל מי שגר בקרבה לגדר. זה מייצר פעילות פלילית ענפה שגורמת כבר שנים סבל לתושבי האזור ומאפשר למחבלים מעבר חופשי. זה לא פתרון מהיר אבל חייבים לקבל החלטה, ולהשקיע בזה הרבה כסף".