הרץ האולימפי היילה גבריסלאסי, מכוכבי הספורט הגדולים בתולדות אתיופיה והאתלטיקה העולמית, הצהיר כי הוא מוכן לנסוע לחזית המלחמה של צבא אתיופיה נגד המורדים מתיגראי ובעלי בריתם. כך מדווחת רשת BBC הבריטית. הודעתו של גבריסלאסי באה יום אחרי שראש ממשלת אתיופיה, חתן פרס נובל לשלום אביי אחמד, הודיע כי הוא עצמו ייסע לחזית כדי לנהל משם את המלחמה נגד המורדים, משום שזו "שעת ההקרבה העצמית".
11 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה תיגראי היילה גבריסלאסי ו ראש הממשלה אביי אחמד
אתיופיה מלחמה תיגראי היילה גבריסלאסי ו ראש הממשלה אביי אחמד
כוכב האתלטיקה גבריסלאסי וראש הממשלה אביי. בדרך לחזית
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
אתיופיה תומכים ב ראש הממשלה אביי אחמד מלחמה נגד מורדים תיגראי
אתיופיה תומכים ב ראש הממשלה אביי אחמד מלחמה נגד מורדים תיגראי
אתיופים מפגינים תמיכה בראש הממשלה נגד המורדים מתיגראי
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
אתיופיה רץ אתיופי פייסה לילסה הודיע ש מצטרף ל מלחמה נגד המורדים ב תיגראי פה בתמונה מ לונדון ב 2017
אתיופיה רץ אתיופי פייסה לילסה הודיע ש מצטרף ל מלחמה נגד המורדים ב תיגראי פה בתמונה מ לונדון ב 2017
הרץ האתיופי פייסה לילסה וסימן המחאה שלו נגד הממשלה הקודמת, במהלך מרוץ בלונדון ב-2017
(צילום: shutterstock)
ב-BBC הבריטי מציינים כי גבריסלאסי בן ה-48, שהיה אלוף אולימפי פעמיים ברציפות ואלוף העולם ארבע פעמים ברציפות, וגם קבע 27 שיאי עולם בריצות ארוכות, מצטרף לשורה של ספורטאים ואישים אתיופים ידועים שהודיעו כי הם מוכנים להצטרף למלחמה – הגם שלא ברור לחלוטין באיזו דרך. קדם לו בין השאר פייסה לילסה, רץ למרחקים ארוכים שהתפרסם באולימפיאדת ריו ב-2016 כשהצליב את ידיו מעל ראשו לאות מחאה נגד יחסה של ממשלת אתיופיה לבני הארומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר במדינה.
באתיופיה, נזכיר, פרצה בנובמבר אשתקד מלחמה בין הצבא הפדרלי של אתיופיה והמיליציות המסייעות לו לבין ארגון המורדים "החזית העממית לשחרור תיגראי" (TPLF). היא החלה אחרי שהמורדים התיגרינים התנערו מסמכותה של הממשלה הפדרלית, מרדו בהחלטותיה והחליטו לקיים בחירות במחוז בניגוד להוראתה. התיגרינים, שהיו הכוח הדומיננטי בפוליטיקה האתיופית הארצית במשך עשרות שנים עד עלייתו לשלטון של ראש הממשלה אביי אחמד ב-2018, חשו מאז עלייתו כמי שנדחקו לשוליים ונושלו ממעמדם. הם האשימו אותו בחריגה מסמכויותיו, וטענו כי הוא גוזל סמכויות אוטונומיות הניתנות למדינות המחוז שמהן מורכבת אתיופיה.
11 צפייה בגלריה
פליטים ב מקלה בירת מחוז תיגראי ב אתיופיה
פליטים ב מקלה בירת מחוז תיגראי ב אתיופיה
פליטים במקלה, בירת מחוז תיגראי. דיווחים על רעב קשה
(צילום: AFP)
בתחילת המלחמה כבש צבא אתיופיה את עריה המרכזיות של תיגראי, בכלל זה את בירת המחוז מקלה, אבל במהלך הקיץ, בתפנית דרמטית, שבו המורדים וכבשו את העיר. משם המשיכו ופלשו למחוזות אפאר ואמהרה הסמוכים. כעת מתנהלת לחימה קשה באמהרה, והתיגרינים טוענים שהם כבשו שם את הערים קומבולצ'ה ודסי, השוכנות בסמוך לכביש המהיר והאסטרטגי A2. כביש זה מוביל אל הבירה אדיס אבבה, הנמצאת במרחק של כ-400 ק"מ.
לפי ההערכות, מאז תחילת המלחמה באתיופיה לפני כשנה נהרגו בה אלפי בני אדם, ויותר משני מיליון נעקרו מבתיהם. סכנת רעב נשקפת לכ-400 אלף בני אדם בחבל תיגראי שהגישה אליו חסומה כמעט לגמרי, ובשבועות האחרונים מגיעות משם עדויות שלפיהן תושבים נאלצים להתקיים מאכילת עלים. לפי האו"ם, שום שיירה הומניטרית לא הורשתה להיכנס לתיגראי מאז 18 באוקטובר, ודלק לא הוכנס לשם מאז אוגוסט.
11 צפייה בגלריה
אתיופיה חשד ל פשעי מלחמה ב תיגראי כפר דנגולט טמרת קידאנו
אתיופיה חשד ל פשעי מלחמה ב תיגראי כפר דנגולט טמרת קידאנו
פצוע מטבח שבוצע לכאורה נגד תיגרינים בכפר בתיגראי
(צילום: AFP)
מאזורי הקרבות בצפון אתיופיה מגיעים דיווחים על מעשי טבח ואונס המוניים. נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בשלט ונציבות זכויות האדם האתיופית פרסמו החודש דו"ח משותף, שלפיו כל הצדדים במלחמה באתיופיה ביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם, הפרות הכוללות הוצאה להורג ללא משפט, עינויים ואלימות מינית, בכלל זה מעשי אונס קבוצתיים נגד נשים וילדות, גברים וילדים. אמצעי התקשורת ברוב צפונה של אתיופיה משותקים כבר קרוב לשנה וגישת עיתונאים לשם מוגבלת מאוד, ולכן קשה מאוד לאמת או להפריך דיווחים המגיעים מהשטח.

ארה"ב בסנקציות ראשונות נגד חתן הנובל

שלשום הודיע ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד כי בכוונתו לנסוע לפקד על פעולות הצבא "מחזית המלחמה" החל מיום שלישי, כלומר אתמול. אמש נפוצו באתיופיה תמונות שלו במדי צבא, אך לא נמסר אם הוא כבר הגיע לחזית כפי שהבטיח. "זו שעה שבה יש להנהיג את המדינה תוך הקרבה עצמית", מסר אביי בן ה-45, חייל לשעבר בצבא, בהצהרתו שלשום. "בואו ניפגש בשדה הקרב". באותה הזדמנות טען גם כי המערב מנסה להכניע את אתיופיה וכי הקהילה הבינלאומית מתערבת באופן בלתי הולם בענייניה הפנימיים.
11 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
אביי אחמד. במערב מאשימים אותו בהסתה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
אביי מקבל את פרס נובל לשלום, רק לפני שנתיים. העולם נדהם
(צילום: AFP)
התנהלותו של אביי אחמד עוררה לאחרונה תדהמה מצד גורמים במערב, במיוחד משום שרק לפני שנתיים זכה בפרס נובל לשלום. אביי נחשב אז להבטחה גדולה במערב, והיו שכינו אותו "גורבצ'וב של אפריקה". בין השאר הוא חתם על הסכם שלום עם אריתריאה ששם קץ לאיבה של עשרות שנים, ופתח במבצע ליברליזציה של הכלכלה והחברה באתיופיה, שכלל גם שחרור המוני של אסירים פוליטיים. מאז פרוץ המלחמה בשנה שעברה מאשימים אותו גורמים במערב כי לא עשה די כדי לשים סוף לשפיכות הדמים, וכי בנאומיו הוא עצמו משמיע דברי הסתה חמורים.
בצל הדאגה מהפרת זכויות אדם באתיופיה הודיע החודש הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לקונגרס כי הוא מבטל את המעמד המיוחד שלו זכתה אתיופיה במסגרת הסדר משנת 2000 שקידם את התעשייה במדינות אפריקה שמדרום לסהרה. במסגרת ההסדר ההוא, AGOG שמו, בוטלו רוב המכסים האמריקניים על סחורות ממדינות באזור כל עוד הן מקיימות ממשל ראוי. מאז שנת 2000 גדל הייצוא האתיופי לארה"ב מ-28 מיליון דולר בשנה לכמעט 300 מיליון דולר, וכמעט חצי מהייצוא הזה היה כפוף להסדר AGOG שכעת אתיופיה מסולקת ממנו. השליח האמריקני המיוחד לקרן אפריקה ג'פרי פלטמן הסביר אז כי אי אפשר להמשיך להתנהל מול ממשלת אתיופיה במתכונת של "עסקים כרגיל".
11 צפייה בגלריה
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחמי צבא אתיופיה באזור תיגראי בשנה שעברה. אלפי בני אדם כבר נהרגו
(צילום: AFP)
הרץ האולימפי גבריסלאסי מסר אתמול כאמור הצהרה נדירה בעניין המלחמה בתיגראי, בריאיון לסוכנות הידיעות הרשמית של שלטונות אתיופיה. בריאיון טען גבריסלאסי כי התערבות המערב במלחמה באתיופיה היא קריאת השכמה לכולם להילחם נגד הניאו-קולוניאליזם. הוא האשים את ארה"ב ובעלות בריתה בבחישה בענייניה הפנימיים של אתיופיה בכך שהן מגבירות את הלחץ עליה, ואמר כי מעשה זה צריך לעורר את השחורים באפריקה ובעולם כולו, משום שאתיופיה היא סמל למאבקם ההיסטורי.
"אני לא מבין מדוע המדינות הללו צריכות את ההתערבות הלא-הגיונית הזו", אמר לפי הסוכנות, והאשים את התקשורת המערבית בניהול מבצע שמטרתו לפגוע בשלמותה של אתיופיה. "הניסיון לערער את אתיופיה נתמך על-ידי התקשורת", אמר. "ראינו כיצד עיראק, סוריה, תימן ולוב נהרסו או התפרקו, אבל אתיופיה היא מדינה עם יותר מ-120 מיליון בני אדם, כך שכל ניסיון לערער את יציבותה עלול לחזור כמו בומרנג אל המדינות המתערבות ולפגוע בהן".
בשנים האחרונות, אחרי שפרש מריצה, הפך גבריסלאסי לאיש עסקים עשיר, והוא מחזיק בבעלותו רשת של מלונות, בתי קולנוע ובתי עסק נוספים.
11 צפייה בגלריה
אתיופיה חשד ל פשעי מלחמה ב תיגראי כפר דנגולט
אתיופיה חשד ל פשעי מלחמה ב תיגראי כפר דנגולט
בוכים על קורבנות טבח בכפר דנגולט שבתיגראי
(צילום: AFP)
אתמול, עם שובו לוושינגטון מביקור באתיופיה, שם נפגש בין השאר עם אביי, טען השליח האמריקני פלטמן כי יש התקדמות ראשונית כלשהי לקראת האפשרות שכל הצדדים המעורבים בלחימה יישבו לשולחן המשא ומתן בניסיון להגיע להפסקת אש. עם זאת, הוא נזהר מלהציג זאת כהתקדמות ממשית, והודה כי נראה שהן ראש הממשלה והן יריביו מה-TPLF מאמינים שהם נמצאים על סף ניצחון.
אמש הצטרפה גרמניה לצרפת ולארה"ב וקראה לאזרחיה לעזוב את אתיופיה מיד. האו"ם החליט להוציא מאתיופיה כמה מאות בני משפחה של אנשי הצוות שלו במדינה.