בישראל עדיין לא אישרו באופן רשמי שמרואן עיסא, מספר 3 בחמאס-עזה, חוסל במבצע התקיפות שהובילו צה"ל ושב"כ בתחילת השבוע שעבר במחנה נוסייראת שבמרכז הרצועה. אך בארה"ב אומרים הערב (שני) באופן ברור: "סגנו של מוחמד דף חוסל במבצע ישראלי". ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם שר הביטחון יואב גלנט רמזו לחיסולו, ומאז האינדיקציות לכך אפילו התגברו. אז מיהו אותו בכיר, ששימש סגנו של מוחמד דף?
מרואן עיסא בן ה-59 הוא סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, וממייסדי הארגון. הוא נודע כ"איש הצללים" ויד ימינו של מוחמד דף, והוא חבר בלשכה המדינית והצבאית של חמאס. הוא היה עצור במהלך האינתיפאדה הראשונה במשך חמש שנים בשל פעילותו בחמאס, שאליו הצטרף בגיל צעיר. גם הרשות הפלסטינית עצרה אותו, והוא שוחרר רק עם פרוץ האינתיפאדה השנייה. בישראל אמרו שכל עוד הוא חי, המלחמה הפסיכולוגית עם חמאס תמשיך להתקיים.
2 צפייה בגלריה
נוסייראת תקיפות צה"ל מלוות בניתוק חשמל ואינטרנט
נוסייראת תקיפות צה"ל מלוות בניתוק חשמל ואינטרנט
מוקד התקיפה במרכז הרצועה ומרואן עיסא

עיסא מילא תפקיד מרכזי בפיתוח מערכות צבאיות ב"גדודי אל-קסאם", הזרוע הצבאית של חמאס, והפך למבוקש בישראל. שמו נכלל בין המבוקשים ביותר בצמרת חמאס, והוא היה במוקד ניסיונות חיסול של ישראל ב-2006, במהלך ישיבה שניהל עם דף ומנהיגים נוספים, וב-2014 וב-2021, כשביתו הופצץ ואחיו נהרג. פניו לא היו ידועות לציבור לפני 2011, והוא צולם במהלך קבלת האסירים ששוחררו בעסקת שליט.
עיסא נודע כאחד ממנהיגי חמאס שידעו ותכננו את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. אם אכן חוסל, מדובר במכה קשה עבור חמאס. מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') תמיר הימן, אמר כי "אם אכן מרואן עיסא חוסל, הרי שמדובר בהישג משמעותי. מדובר באיש רב-פעלים שנשא בו-זמנית שלושה תפקידים. הוא היה 'שר הביטחון' של החמאס, כלומר חבר בממשלת חמאס; בנוסף היה 'סגן הרמטכ״ל', בכך שהיה סגן ראש הזרוע הצבאית".
הימן הוסיף: "ואולי הכי חשוב - הוא היה המוח האסטרטגי של חמאס. תחת הכותרת של תפקידו כ'ראש משרד העבודות', הוא נשא תפקיד מרכזי בתנועת חמאס - במובן הרחב יותר מההיבט הצבאי. מעבר לכך, הוא היה בן שיח קרוב של סינוואר. הוא היה המאזן שלו, והצליח במידה רבה לשלוט בתזזיתיות הנפשית של סינוואר. כחבר טוב מאוד של דף, הוא היה הגורם שמחבר בין סינוואר לבין דף. אז זה נכון, הציבור לא מכיר אותו, אבל לפעמים הגורם שמדביק את השלישייה חשוב כמעט כמו זה שמוביל אותה".



בשונה ממנהיגי חמאס רבים, עיסא נשאר ברצועה. בנו נהרג בדצמבר האחרון בתקיפה אווירית. בנו הבכור מת לפני כשנה בשל מחלה, ואביו לא הצליח אז להוציאו מרצועת עזה לקבלת טיפול.
בינואר האחרון נחשפו תמונות מבית הנופש המפואר של עיסא במחנה אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה. בתמונות נראים לוחמי צה"ל וטנקים בתוך האחוזה המפוארת, שכוללת מדשאת ענק מטופחת, בריכת שחייה וריהוט יוקרתי. "זו עדות נוספת לניתוק המוחלט בין הנהגת חמאס, לרבות ראשי הזרוע הצבאית, שחיה חיי מותרות, לבין פלח גדול מאוכלוסיית עזה שמתחנן לקבלת תרומות וסיוע בינלאומי. מנהיגי חמאס בגן עדן ותושבי עזה בגיהינום", אמר סא"ל אביחי אדרעי, דובר צה"ל בשפה הערבית.
ההפצצות שנועדו לחסל את מרואן עיסא, כוונו למתווה תת-קרקעי ברצועה - שבו לא היה ידוע שהוחזקו חטופים. התקיפות האוויריות אירעו בלילה שבין שבת לראשון, לפני 8 ימים, במבצע שאותו הובילו צה"ל ושב"כ במרכז הרצועה. לפי מודיעין, עיסא היה באזור שהותקף, אך לא הוכרז שנהרג - למעשה עד עכשיו. גורם המקורב לחמאס אמר ל-ynet: "אין שום התייחסות מצד הלשכה המדינית או הזרוע הצבאית של חמאס בעניין חיסולו. הם לא מכחישים ולא מאשרים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו כאמור רמז לחיסולו של עיסא. "אנחנו בדרך לניצחון המוחלט. בדרך לניצחון הזה חיסלנו כבר את מספר 4 בחמאס. 3, 2, ו-1 בדרך. כולם בני מוות, אנחנו נגיע לכולם", אמר נתניהו. בישראל אמרו כי מתחזק החשד שעיסא חוסל, אך עדיין שומרים על זהירות. גורמים בכירים בישראל התייחסו לקביעת היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, שהכריז על חיסולו ואמרו: "גם אנחנו חושבים שהוא חוסל בסבירות גבוהה מאוד. אבל עד שאין לנו מידע של 100% אנחנו לא רוצים להתייחס ומעדיפים להיות זהירים. זה בהחלט נראה טוב".
שר הביטחון יואב גלנט רמז גם הוא בשבוע שעבר לחיסול עיסא מאז פורסמו הידיעות סביב המבצע הלילי: "יש הצלחות, כולל ביממות האחרונות, ויהיו עוד הצלחות - הפעולה עקבית והולכת בכיוון המתאים", אמר גלנט בשיחה עם פורום מטכ"ל. לצד זאת, גלנט הדגיש: "אנחנו צריכים לקחת בחשבון שייתכן שיהיו לפנינו אתגרים נוספים - הראשון שבהם בצפון, על כל המשמעויות שלו".
פורסם לראשונה: 22:04, 11.03.24