מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, אמר הערב (שבת) כי בריחתם של ששת המחבלים מכלא גלבוע הייתה מתוכננת עד הפרט האחרון - אך המשטרה דאגה לשבש את התוכנית מרגע שיצאו מהפיר, ובזכות כך הצליחו כוחות הביטחון להגיע אליהם.
"אני חייב לציין שהייתה פה התארגנות לפרטי פרטים, מדויקת. משהו שלקח הרבה הרבה זמן, לא מיום קודם", אמר לביא. "הכוחות הגיעו בדיליי מטורף, והצלחנו לייצר תמונת מצב טובה ולשבש להם את התוכניות. הובלנו אותם למקומות שאנחנו בחרנו עבורם. צריך לזכור שמדובר באסירים ביטחוניים עם ניסיון משמעותי שיודעים להפיק לקחים ממעצרים קודמים, והם עשו הכל כדי להקשות עלינו, כולל להביא אותנו למקומות אחרים, פיצול של החוליה ושימוש באמצעים שונים. ככל שיש להם ניסיון הם עושים טעויות, ולטעויות האלה חיכינו. לא פספסנו את ההזדמנות והתנפלנו עליהם".
6 צפייה בגלריה
זכריא זביידי לאחר תפיסתו
זכריא זביידי לאחר תפיסתו
(צילום: AP,AFP, דוברות המשטרה)
"שיהיה ברור, המשימה לא הסתיימה", אמר לביא. "אנחנו במאמץ מוגבר כדי לאתר את שני האסירים שנמלטו ולהחזיר אותם לתא המעצר. אני רוצה לומר תודה ולהביע הערכה לשירות בתי הסוהר, לשירות הביטחון הכללי, לצבא הגנה לישראל ולמשטרת ישראל. בסופו של דבר, לוח התוצאות הוא חשוב אבל במקרה שלנו חשובה גם הדרך. מרגע האירוע היה פה שיתוף פעולה בין-ארגוני, דרך של אחריות משותפת שהמשטרה הובילה. מה שאפיין את שיתוף הפעולה זאת הנחישות של כלל הארגונים. אם יש משהו שנדרש לאחר אירוע משברי זאת אופטימיות, והייתה פה אופטימיות לכולם. אנחנו במאמץ מוגבר לעצור את השניים הנוספים ולסגור פה את המעגל".
ראש הממשלה נפתלי בנט, שביקר במהלך הלילה בחפ"ק המשטרתי והשתתף בהערכת המצב לפני לכידתו של זכריא זביידי, בירך עם צאת השבת את כוחות הביטחון שתפסו את המחבלים הנמלטים. "יש לשמור על דריכות גבוהה ולהמשיך את שיתוף הפעולה עד להשלמת המבצע", אמר ראש הממשלה והוסיף: "הפעילות הייתה נחושה ועקבית, והמפתח להצלחה הוא שיתוף פעולה חלק ושקט בין כל העוסקים במלאכה".

המצוד אחר המחבלים שנותרו - כתבות נוספות

כמו כן, בנט הביע את הערכתו לאזרחים שדיווחו למשטרה על מיקומם של המחבלים וקרא לציבור להמשיך ולגלות ערנות ואחריות. המפכ"ל יעקב שבתאי, שהיה עם בנט בחפ"ק, אמר הבוקר כי "הודות לשיתוף פעולה בין כל ארגוני הביטחון, ולפריסה המאוד גדולה של כוחות המשטרה ומג"ב בשטח, הצלחנו לשים את היד על ארבעה מתוך שישה המחבלים - והמצוד נמשך. אני קורא לאזרחים, שהתנהגותם עד כה ראויה לשבח, להמשיך בשגרת יומם לצד ערנות גבוהה לכל דבר חשוד. אנו נגיב לכל קריאת 100 ולכל דיווח במהירות כדי לשים את היד על שני המחבלים שעדין נמצאים בבריחה".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב
ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב
ראש הממשלה בנט בהערכת מצב
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בביקור של הכוחות המשתתפים במאמץ לאיתור המחבלים
אביב כוכבי בביקור של הכוחות המשתתפים במאמץ לאיתור המחבלים
הרטמכ"ל כוכבי במפקדת מג"ב
(צילום: דובר צה"ל)
גם הרמטכ"ל אביב כוכבי שביקר בחפ"ק בירך על שיתוף הפעולה בין הגופים השונים: "שיתוף הפעולה בין ארגוני והמקצוענות הוא המפתח לאיתור המחבלים, כפי שהוכחתם בימים האחרונים. זה אירוע שיש לו השפעות אזוריות והקרנה בגזרות נוספות, ואנחנו נערכים לכלל התרחישים. אני מברך על התוצאות עד כה, ונמשיך במאמץ עד שכל מחבל שברח - ייתפס. אלפי לוחמים בשטח, במטה וביחידות המודיעין מנסים לפצח וללכוד המחבלים. אנחנו נעשה את כל הנדרש, בכל הכוח, באמצעות יכולות עומק, טכנולוגיה, מודיעין ואמצעים מיוחדים".
דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, הודיע כי מבחינת הארגון, ששת האסירים שנמלטו - שבכלל משויכים לארגוני טרור אחרים - ייכללו בעסקת השבויים הבאה עם ישראל. עם זאת, יצוין כי בהודעה שפרסם דובר הזרוע הצבאית לא נכלל שום איום על ישראל.

פריצת הדרך המשמעותית הגיעה אתמול בצהריים, בעקבות עדות של שוטר ממשטרת התנועה הארצית, שהבחין בשניים מהחשודים ליד השדות של מושב בלפוריה, ניהל אחריהם מרדף והזעיק את הכוחות. בסריקות הנרחבות באזור נתפסו תיקים שהיו עם השניים בכלא - ומתכולתם ניתן היה ללמוד על מסלול הבריחה. בתיקים נתפסו סיגריות, קוראן, בגדי החלפה וציוד שאסור בפרסום. ככל הנראה, אותם תיקים שייכים למחמוד עבדאללה עארדה ויעקוב מחמוד קאדרי, שנתפסו כמה שעות לאחר מכן בנצרת בעקבות דיווח של תושבים מקומיים.
רס"ן מ', קצין הגששים של חטיבת הבקעה והעמקים, הוסיף כי אנשיו פועלים בשטח כבר מיום שני לפנות בוקר, עם קבלת הדיווח על הבריחה מהכלא. "מיד אנחנו מופעלים בגזרה כדי לבדוק שהמחבלים האלה לא חוצים לכיוון ירדן, ולמחרת אנחנו מגיעים לשטח, מיד עולים על קצה חוט שמוביל את כל כוחות הביטחון לכיוון הכפרים בצפון ובסופו של דבר, המידע שהתקבל הביא ללכידתם של ארבעה מהמחבלים".
6 צפייה בגלריה
חיפושים בעמקים אחרי שני האסירים שברחו מכלא גלבוע
חיפושים בעמקים אחרי שני האסירים שברחו מכלא גלבוע
הגששים בחיפושים אחר המחבלים
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים
כוחות צה"ל מחפשים אחר המחבלים במהלך הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
מוקדם יותר הערב הוכרז בשב"ס מבצע כלל-ארצי לאיתור מנהרות בכלא, וכבר ממחר צוותים הנדסיים מיוחדים יסרקו את שלל בתי הסוהר בארץ. אמנם אין כרגע אינדיקציות ומידע מודיעיני על מנהרות, אבל בשב"ס הוחלט על מבצע זה כדי לשלול את קיומן של מנהרות כאלו. ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב שקיימה הנציבה קטי פרי עם הפיקוד הבכיר בשב"ס ועם נציגי כוחות הביטחון המקבילים.
הסריקות לאיתור מנהרות ייערכו בשיתוף פעולה עם צה"ל ועם מומחי בינוי והנדסה. בשב"ס אמרו כי בעקבות זאת הם נערכים למבצעים נוספים של העברת אסירים, "בהתאם לצרכים המבצעיים והערכות המצב הביטחוניות". ניוד אסירים קודם, בעקבות הבריחה מכלא גלבוע, הוביל למהומות בכלא. "זה הצעד האחראי לעשות", אמר גורם בשב"ס וציין כי "במקרים שימצאו ממצאים ככל הנראה יניידו את האסירים מהאגף".
הערב ב-20:30 יובאו הארבעה שנלכדו - ובהם גם זכריא זביידי - להארכת מעצר בבית משפט השלום בנצרת. במקביל, נמשך המצוד אחר השניים שנותרו - ובאזור בעמק יזרעאל רוכזו כוחות בשעות אחר הצהריים. החשודים, כך מעריכים במשטרה, נעו תחילה לכיוון כפר באזור הגלבוע בשל אורות צריח המסגד. השישה התפצלו לקבוצות ככל הנראה אחרי שהבינו שלנוע בשישייה יהיה בלתי-אפשרי.