2 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
איימן עודה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, כתב הבוקר (יום שבת) בפייסבוק אחרי תפיסת ארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מהכלא כי "אם שישה אסירים הצליחו לפרוץ את הכלא הצר והצפוף, אז מיליונים מהעם הפלסטיני יכולים לעצור את הכיבוש - כך שהאנשים ישוחררו והאסירים ישוחררו".
עודה הוסיף כי "אם בעבר סוגיית האסירים ירדה ועלתה בסדר העדיפויות, היום היא נוכחת בעוצמה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר עופר כסיף
ד"ר עופר כסיף
ח"כ כסיף
(צילום: אלכס קולומויסקי)

חבר הכנסת ממפלגתו של עודה, עופר כסיף, כתב הלילה בטוויטר אחרי תפיסת שני המחבלים הראשונים: "הלילה יעונו קשות שני הנמלטים שנתפסו, רק כדי לנקום את הצלחתם להערים על 'האדונים'. כך תמיד פעל הקולוניאליזם. כפי שכתב פרנץ פאנון - בעוד שאלימות הכובשים מוצגת תמיד כצודקת, דמוקרטית והכרחית, זו של הנכבשים לעולם תוצג כנפשעת, ברברית וחסרת תוחלת. הסוף לאלימות בחיסול הכיבוש! לטובת כולנו!".
לפני כמה ימים כתבה חברה אחרת ברשימה המשותפת, עאידה תומא סלימאן, פוסט בפייסבוק שבו אמרה כי "המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) מזהירות מפני ההסלמה בדיכוי ובהתנכלות לאסירים הפוליטיים הפלסטינים בבתי הכלא של הכיבוש הישראלי, ומפני המבצעים הראוותניים ביישובים ערבים בעמק יזרעאל וואדי עארה".
"המתקפות האכזריות באות כנקמה למכה שספגה היהירות של הכיבוש - של שב"ס, שב"כ ומערכת הביטחון, לאחר ששישה אסירים הצליחו לברוח מכלא שטה (גלבוע)", הוסיפה. "צו השעה הוא הפסקת המתקפות לאלתר, ולשחרר את האסירים שנכלאו בגין התנגדות לכיבוש. הערובה היחידה לביטחון וליציבות היא סיום הכיבוש והכרה בזכויות העם הפלסטיני".
בצל דבריהם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, ארבעת המחבלים נתפסו בין היתר בעקבות דיווחים של אזרחים ערבים שזיהו אותם. כמו כן, לפי תשישותם של המחבלים והעובדה שלא שהו במקום מסתור מסודר, בכוחות הביטחון מאמינים שהם לא קיבלו סיוע. השר לביטחון הפנים עמר בר לב כתב על כך בטוויטר כי "לצד המחמאות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון על הביצוע המוצלח עד כה, ומבלי להתעלם מהעובדה שהמשימה עדיין לא תמה, ברצוני להודות לאזרחי ישראל הערבים שסייעו בתפיסות המחבלים. במשך ארבעה ימים הסתובבו הנמלטים, מאמינים שימצאו מחסה ועזרה בקרב ערביי ישראל - אך טעות הייתה בידם. בכל מקום אליו פנו וזוהו, השיבו האזרחים הערביים את פניהם ריקם וחייגו 100. יישר כוח לכל האזרחים האחראיים".
זכריא זביידי ומוחמד קאסם עארדה נתפסו בחניון משאיות באום אל-גאנם, כשעארדה ישן בעגלת משאית וזביידי מתהלך בסמוך לו. השניים נתפסו אחרי מעקב מוצלח של יחידת הגששים מרעול, שאף איתרה פחית שתייה וחפיסת סיגריות בנקודה שבה עצרו השניים לנוח - ובהמשך התחקתה אחרי עקבותיהם. כמו כן, נהג טרקטור מקומי שהבחין בשניים דיווח על כך למשטרה. לפי הערכה, השניים היו ללא תוכנית בריחה מסודרת, שכן הם חזרו ביומיים האחרונים על אותן נקודות מסתור ולא היה ברשותם מזון רב.
מלבד זביידי ועארדה, אמש בשעות הערב המאוחרות נעצרו גם יעקוב מחמוד קאדרי (49), שמרצה מאסר עולם מאז 2003, ומחמוד עבדאללה עארדה (46), שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996 ונחשב למי שהוביל את מבצע הבריחה מהכלא. השניים נלכדו באזור הר הקפיצה בנצרת, אחרי שלפי המשטרה פנו לאזרחים באזור וביקשו מהם מזון ועזרה. בני המשפחה שנטען שדיווחו למשטרה על השניים קיבלו איומיים על חייהם.
המצוד אחר איהם נאיף כמאמג'י (35) ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) עדיין מתנהל, כשההנחה היא שאחד מהם הצליח לחצות לשטחי יהודה ושומרון.