העלייה בתחלואה נותנת אותותיה במחלקות הקורונה בבתי החולים, שמתחילות להתמלא אחרי שהתרוקנו בתום הגל השלישי. כעת, בעיצומו של הגל הרביעי, נדמה כי בעוד שהחולים התחלפו, חלק מהאתגרים נותרו דומים, ובהם הלחץ והעומס על הצוותים הרפואיים. שלושה רופאים משלושה בתי חולים מתארים ל-ynet את ההתמודדות הצוותים הרפואיים במחלקות, מספרים על מצבם של החולים הקשים ומסבירים כי התחסנות היא הדרך להקל עליהם, ולהציל חיים.
"נכון להיום יש לנו בוולפסון 57 חולי קורונה, וזה נחשב המון. התפוסה במחלקת הקורונה היא עד 36 חולים", אמר הערב (שבת) מנהל מערך החייאה בבית החולים, ד"ר זיו רוזמן. "בפועל, אנחנו מושכים את המספר ל-40 חולים, ואחרי 40 פותחים מחלקה שנייה. כך, יש מחלקה אחת מלאה עד אפס מקום עם ארבע מיטות מיוחדות של טיפול נמרץ שמלאות גם הן, ויש עוד מחלקה שמתחילה להתמלא".
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה במרכז הרפואי שיבא
(צילום: טל שחר )
לדבריו, בשבוע האחרון מרגישים בבית החולים את הלחץ גובר. "בגלים הקודמים היינו עושים מעין ביקור פיזי על כל המחלקות, בעיקר על החולים המונשמים ומאתרים את החולים שצריכים טיפול נמרץ והיינו צריכים לבחור ולברור במי לטפל", הוא מספר. "בררנו מבין החולים, ובחרנו את הצעירים ביותר ואלה שצריכים אותנו הכי הרבה. עכשיו, כשיש שתי מחלקות מלאות, נתבקשנו מההנהלה לעשות שוב בירור כזה - אבל הפעם כבר לא עושים את זה פיזית בגלל העומס, אלא בוחרים דרך המחשב לפי הנתונים שלהם מי צריך אותנו יותר. זה נורא".

המאבק בקורונה - כתבות נוספות

"מעציב לראות חולים שהגיעו אלינו ונמצאים במצב קשה כי לא התחסנו", הוא אומר. "יש הרבה צעירים כאלה, או מבוגרים ללא מחלות רקע. עצוב לראות את המשפחות שלהם מופתעות מהמצב שלהם. אפשר להגיד 'אמרתי לכם', אבל הם אנשים מסכנים ומשפחות מסכנות. כל הזמן אני שומע מהחולים ומבני משפחותיהם שהם מצטערים שלא התחסנו".
6 צפייה בגלריה
ד"ר זיו רוזמן
ד"ר זיו רוזמן
"כבר לא מבקרים פיזית, בוחרים את החולים שצריכים אותנו יותר דרך מחשב. זה נורא". ד"ר זיו רוזמן
ד"ר רוזמן לא העלה בדעתו שיצטרך לטפל בחולים בגל רביעי, אך כעת הוא נערך כבר לגלים הבאים. "לא הפנמנו. ברגע שהקורונה מרימה טיפה את הראש, צריך להיכנס לכוננות מלאה. חשבנו שלא יהיו עוד גלים, עד ששמעתי על ההתפרצות בבנימינה. אמרתי לאשתי שזהו, שתהיה התפרצות נוספת. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם נצטרך להתמודד עם עוד איזו עליית מדרגה בעומס. כבר היום בטיפול נמרץ אין מקום לעוד חולים. המצב נורא".

"לא עוזרים לנו במלחמה"

נתוני התחלואה מתבטאים גם בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, ומחלקות הקורונה במרכז הרפואי הולכות ומתמלאות. לדברי מנהל המחלקה הפנימית ומחלקת הקורונה, פרופ' צבי פרידלנדר, "בשבועות באחרונים יש 25-20 חולים במחלקה, ואנחנו לקראת פתיחת מחלקה שנייה ועוד מחלקה של טיפול נמרץ. החולים הקשים, שהם המרכיב המשמעותי, אלה חולים מחוסנים בני יותר מ-60 או חולים צעירים שלא התחסנו".
6 צפייה בגלריה
פרופסור צבי פרידלנדר
פרופסור צבי פרידלנדר
"המצב יחסית טוב בגלל החיסונים". פרופ' פרידלנדר
(צילום: דוברות הדסה)
"אלה שלא התחסנו כפו על כולנו את הגל הרביעי", קובע פרופ' פרידלנדר. "הכעס שלי הוא על אנשים שלא התחסנו לפני שהם חלו. הרי כל כמה ימים שומעים על אנשים שמתחרטים שהם לא התחסנו. הם אומרים לנו, לצוות, 'חבל שלא התחסנו, חששתי ופחדתי', או 'קרוב משפחה אמר לי לא להתחסן ונבהלתי מתופעות הלוואי'. אותם מיליון איש שיכולים להתחסן ולא עשו את זה - הכעס הוא עליהם".
עם זאת הוא טוען כי למרות העלייה בתחלואה, הגל הרביעי פחות קשה מקודמיו - אך המצב לא בהכרח יישאר יציב. "התחזיות לא טובות לגביי ההמשך, אבל אין ספק שהמצב כרגע יחסית טוב בגלל החיסונים. אבל אנחנו בשלבים של העלייה בחולים ומרגישים את הלחץ, את העייפות. הרופאים וכל הצוותים בתוך זה, אחרי שהייתה תקווה שהכל נגמר. זו עבודה קשה מסביב לשעון, עם מיעוט כוח אדם. חלק מהתקנים שהוסיפו לנו כבר הורידו. זה נותן תחושה שלא עוזרים לנו להילחם במלחמה שאנחנו נלחמים בה".
6 צפייה בגלריה
לימור גרוסמן תושבת חוסן
לימור גרוסמן תושבת חוסן
מתחסנים במתחם חיסונים של כללית בכרמיאל
(צילום: אסף מגל)
לדבריו, לא חלם שיגיע שוב למצב זה. "אחרי הגל השלישי הדעיכה הייתה מאוד מרשימה בגלל החיסון, וקיווינו שלא נגיע לגל רביעי", הוא אומר. "כולנו התבדינו וכולנו לא יודעים עכשיו אם יהיה גל חמישי ושישי. אם אותם מיליון מחוסנים פוטנציאליים יתחסנו, המצב לא יהיה יותר נורא. נשארה בכל זאת אופטימיות, כי המסירות והעבודה של הצוותים הרפואיים היא באמת מדהימה. אנחנו משתפרים ומטפלים יותר טוב, והחולים הקשים חולים פחות זמן. זה נותן איזושהי תקווה".

"כבר אין טעם לשאול 'למה לא התחסנת'"

גם בבית החולים בילינסון בפתח תקווה מתמודדים עם תחושות קשות בעקבות העלייה בתחלואה. ד"ר נעה אליקים, המשמשת כמנהלת של מחלקה פנימית ה' - קורונה, מספרת כי לא חשבה שתיאלץ להתמודד עם גל תחלואה חדש. "אבל הצוות כולו מגוייס ואנחנו מתמודדים", היא אומרת. "הצוות מסור, אבל שנה וחצי בתוך הטיפול במחלקה ויש מרכיב של שחיקה שחייב התייחסות. אלה אותם צוותים שמחזיקים את כל האירוע הזה כבר המון זמן, ולא רואים את הסוף. אנשים שעובדים במסירות מדהימה. אחיות ורופאות בהריון. מדוכאי חיסון. זה לא טריוויאלי".
6 צפייה בגלריה
ד"ר נעה אליקים
ד"ר נעה אליקים
"הלב כואב והראש מתקשה להבין". ד"ר אליקים
(צילום: אביגיל עוזי)
6 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים בראשון לציון
מתחם חיסונים בראשון לציון
מתחם חיסונים בראשון לציון
(צילום: נדב אבס)
לפיה מאושפזים כעת במחלקת הקורונה 27 חולים - כשליש מתוכם במצב קשה. בנוסף, כל החולים בטיפול נמרץ, פרט לאחד, אינם מחוסנים. "זה נתון שמדבר בעד עצמו", היא חורצת. "אין סיבה טובה לא להתחסן היום, אחרי שהבטיחות נלמדה בכל כך הרבה אנשים, מעל מיליארד בעולם כולו. החולים שאינם מחוסנים הם צעירים מאוד וחולים במחלה קשה ביותר. הלב כואב והראש מתקשה להבין".
למרות שהדבר מעורר רגשות אצל המטפלים, הם מנסים לשים את רגשותיהם בצד. "כשהאנשים מגיעים אלינו כבר אין טעם בשיחה של 'למה לא התחסנת'. כל מי שלא התחסן - אם היה רואה את הסבל שבמחלה, את הפחד של החולים שמדרדרים את כאב הלב של המשפחות של החולים וחוסר האונים - אני בטוחה שהיה רץ להתחסן. אני מאוד מקווה שלאור המצב והעלייה הקשה בתחלואה תהיה התעוררות של אנשים להתחסן".
ד"ר אליקים חושבת שהקורונה תישאר, ולא צפויה לעזוב בקרוב. "תמיד יהיה משחק בין המוטציות שיופיעו לבין חיסוניות האוכלוסייה", היא מעריכה. "ככל שחיסוניות האוכלוסייה תהיה גבוהה, המצב יהיה טוב יותר. נצטרך כל תקופה לקבל חיסון נוסף, עדיין לא ברור כל כמה זמן. יהיו שנים עם חיסוניות שתרד לצד מוטציות חדשות - ואז התחלואה תעלה, בדומה למחלות אחרות. לאט לאט נלמד איך הכי נכון לחיות לצד הקורונה. חשוב מאוד שנעמוד מול האתגרים האלה עם מערכת בריאות חזקה, וזה דורש השקעה תמידית בתקנים ובחוסן הנפשי של הצוותים".