2 צפייה בגלריה
החוברת המקוונת של מכבי שירותי בריאות לעידוד מראה עובדות החברה
החוברת המקוונת של מכבי שירותי בריאות לעידוד מראה עובדות החברה
ה"טיפים" שהפיצה מכבי
(מתוך חוברת מקוונת לעובדים ולעובדות מכבי שירותי בריאות )
הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת תכנס בשבוע הבא דיון מיוחד על הפרסום ב-ynet אודות החוברת שהופצה לעובדות מכבי שירותי בריאות, שהכילה עצות לשיפור המראה החיצוני כמו "לבישת שמלה שמחמיאה לקימורי הגוף". הדיון, שיתקיים ביום שלישי, יתמקד בחוברת שהופצה ובמסרים הסקסיסטיים שלה. "העלון שהוציאה קופת חולים מכבי לא יכול לעבור בשקט", אמרה חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי.
2 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה בנושא הפסקת היריון
עאידה תומא סלימאן בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה בנושא הפסקת היריון
"להוציא מהלקסיקון יחס מבזה לנשים". תומא סלימאן
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
לדברי תומא-סלימאן, "מדובר בפרסום שמבזה נשים, ובייחוד את עובדות קופת החולים. בדיון ביום שלישי נבקש הבהרות מקופת החולים וניתן מקום לנציגי העובדים לדבר על התרבות שאפשרה פרסום כזה. מנהלים של ארגונים גדולים בימים אלה צריכים להבין שתפקידם האקטיבי הוא להוציא יחס מבזה לנשים מהלקסיקון, ולא לקדם אותו". יש לציין כי בעקבות פניית ynet התוכן הוסר.
בין העצות שניתנו לעובדות תחת הכותרת "טיפים להופעה מושלמת", נכללה בין היתר העצה ללבוש שמלה שחורה והדוקה "שמדגישה ומחמיאה לקימורי הגוף קלאסית ואלגנטית", המלצה ללבוש בגדים שאורך השרוול הוא עד המרפק כדי "לטשטש זרועות", לבחור בג'קט סגור במותן כדי לצמצם את אזור החזה, ולהשתמש בחגורה שתדגיש את מבנה הגוף ותעניק "צללית שעון חול".

יסמין סביצסקי, אחראית מחוז מרכז בארגון העובדים שמאוגד בהסתדרות הלאומית, אמרה בזעם לאחר פרסום החוברת כי המייל שנשלח "נראה כאילו שנכתב בשנת 1922". בשיחה עם ynet אמרה סביצסקי כי מדובר ב"מייל מחפיץ שגורם לעובדות מכבי להרגיש שאנחנו לא אדם, אלא כלי. לא סביר שבעידן הזה ארגון יפרסם כאלו הנחיות שמטרתן ברורה. זה משפיל וזה מביך. ארגון עובדות ועובדי מכבי בהסתדרות הלאומית שם לו למטרה לשנות את השפה הארגונית עמה אנחנו מתמודדים ביומיום".
יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, וחברת מפלגתה גבי לסקי, אמרו כי "החוברת המבזה, המשפילה והסקסיסטית שנשלחה לעובדות ועובדי מכבי, בה ניתנים "טיפים להופעה מושלמת", מחפיצה נשים, ומנכיחה שיח שלשמחתנו חלף מהעולם. קופת חולים כמו מכבי, המעניקה שירותי בריאות לכלל האוכלוסייה בישראל צריכה לגלות רגישות יתר בכל נושא דימוי הגוף וההשלכות ההרסניות שהשיח המחפיץ הזה עלול לייצר. אף אישה לא צריכה להרגיש שבמקום העבודה שלה בוחנים את "המותן הדקה" שלה, או מצפים ממנה ללבוש "שמלה שחורה והדוקה שמחמיאה לקימורי הגוף". אנחנו נפעל להעלות את הנושא בוועדה לקידום מעמד האישה על מנת להזכיר שאין מקום לתופעות הללו ב-2022".
ממכבי נמסר בתגובה: "מדובר בתוכן לא ראוי שפורסם ללא ידיעת ההנהלה והוסר מיד ואנו מצרים על כך. אין מקום לשיח כזה לא במכבי ולא בשום מקום אחר ובוצעו שיחות הבהרה כדי שאירוע מסוג זה לא יישנה. מדובר בעובדות ביחידה בארגון שפרסמו את הדברים בתום לב וללא כוונה להעביר מסרים לא ראויים. מכבי שירותי בריאות דוגלת בשיח שוויוני ומכבד וללא כל הבדל מגדרי".