סקרים חדשים שפורסמו בימים האחרונים בטורקיה מלמדים כי הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן נמצא בפיגור של יותר מ-10% אחרי מועמד האופוזיציה במרוץ לנשיאות כמאל קיליצ'דראולו, כשנותרו עוד חודשיים בדיוק עד להליכה לקלפיות. מערכת הבחירות, שתתקיים בצל אסון רעידת האדמה שבו נהרגו יותר מ-46 אלף טורקים, נחשבת לאחת החשובות בהיסטוריה המודרנית של טורקיה, ולאתגר הפוליטי הגדול ביותר שאיתו התמודד ארדואן מאז עלייתו לשלטון ב-2003.
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא ארדואן. כזו סכנה למשטרו עוד לא הייתה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה ב טורקיה כמאל קיליצ'דראולו
מנהיג האופוזיציה ב טורקיה כמאל קיליצ'דראולו
מועמד האופוזיציה קיליצ'דראולו. ברית של שש מפלגות
(צילום: AP )
ארבעה סקרים שפורסמו בשבוע האחרון מלמדים כולם כי קיליצ'דראולו, המועמד מטעם גוש מפלגות האופוזיציה "הברית הלאומית", צועד ביתרון דו-ספרתי. בסקר המחמיא ביותר, סקר של חברת Piar שפורסם בשבוע שעבר, הגיע היתרון הזה ל-14.2%, והיתרון הקטן ביותר שניתן לקיליצ'דראולו נמצא בסקר של מכון Alf – 10.2%. שני הסקרים הנותרים דיווחו על יתרון של 11.5% ו-13.6% לקיליצ'דראולו.
הסקרים מלמדים כי ארדואן נמצא בעמדת נחיתות גם במרוץ לפרלמנט, שבו צועד גוש מפלגות האופוזיציה, המורכב משש מפלגות, ביתרון של 6% לפחות על הגוש שלו. לפי הסקרים האחרונים זוכה "הברית הלאומית" לכ-44% ואילו הגוש המורכב מ"מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP) של ארדואן וממפלגת MHP הלאומנית זוכה בכ-38%. מפלגת ה-HDP הפרו-כורדית מקבלת כ-11% מהקולות.
הבחירות הקרובות נחשבו אתגר גדול לארדואן עוד לפני אסון רעידת האדמה בחודש שעבר, משום שהכלכלה הטורקית נמצאת בדעיכה כבר יותר מחמש שנים, והאינפלציה פגעה בכיסו של כל אזרח. אלא שאסון הרעש קומם על הנשיא גם רבים מהבוחרים במעוזי ה-AKP שלו, והעלה את השאלה אם אלה יפנו לו את גבם בקלפיות. אחרי האסון, נזכיר, האשימו טורקים רבים את ממשלת ארדואן כי במשך שנים העלימה עין מחריגות בנייה ואף קידמה הקמה מהירה ומרושלת של מבנים כדי לגרום לצמיחה, ובכך אפשרה לבתים לקרוס כמגדלי קלפים ברגע שהאדמה רעדה.
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באזור אסון רעידת האדמה בקרמאנמרש
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באזור אסון רעידת האדמה בקרמאנמרש
ארדואן מבקר באזור האסון בדרום טורקיה. 34.4% מאשימים את ממשלתו
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן איסטנבול ביקור פצועים רעידת אדמה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן איסטנבול ביקור פצועים רעידת אדמה
עם ילד פצוע בבית החולים אחרי רעידות האדמה. ארדואן כבר הוכיח את יכולתו בקמפיינים
(צילום: AFP PHOTO / "HANDOUT Turkish Presidential Press Office)
לפי שעה קשה לקבוע איזו השפעה תהיה לרעידות האדמה על הישגיו של ארדואן בקלפיות ואם הפיחות במעמדו נובע גם מהאסון. סקר שערך מכון "מטרופול" העלה כי רק כשליש מהטורקים מטילים על הממשלה אחריות בלעדית לטרגדיה (34.4%), ו-26.9% מהם מאשימים את הקבלנים שבנו את הבתים. 15.4% מאשימים את הרשויות המקומיות, ו-12.9% מאשימים את כל הגורמים כולם.

"גנדי של טורקיה" הכריז: "מפילים את כתר הרודן"

מרווה טהירולו, מנהלת תוכנית טורקיה במכון הפועל מוושינגטון למען הדמוקרטיה במזרח התיכון, אומרת כי "ברגע הספציפי הזה יש לנו סיבה להיות אופטימיים בנוגע לניצחון של האופוזיציה יותר מבכל שלב אחר ב-20 השנים האחרונות". לדבריה יתרונו של גוש "הברית הלאומית" טמון בעובדה שהוא מגוון ושכל דמות בכירה בו יכולה לפנות לפלח אחר של האוכלוסייה בטורקיה.
6 צפייה בגלריה
טורקיה בחירות רג'פ טאיפ ארדואן ניצח
טורקיה בחירות רג'פ טאיפ ארדואן ניצח
חוגגים את ניצחון ארדואן בבחירות של 2018. האופוזיציה טוענת: הוא הפך אותנו לדיקטטורה
(צילום: AP)
היועץ הפוליטי וולפנגו פיקולי, לעומת זאת, מדגיש שכדי לשמור על המומנטום עד ליום הבחירות ב-14 במאי תהיה "הברית הלאומית" חייבת להציג חזית אחידה ולשווק לבוחרים שלה תוכנית של ממש. "להאשים את ארדואן בכל מה שרע בטורקיה זה לא משהו שיעבוד", אמר. "מערכות בחירות קודמות הוכיחו שארדואן הוא קמפיינר פנומנלי".
מועמד האופוזיציה לנשיאות כמאל קיליצ'דראולו הוא כלכלן לשעבר בן 74 שמכהן כיו"ר מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), מפלגת מרכז-שמאל בעלת ערכים חילוניים. למועמד "הברית הלאומית" לנשיאות הוא נבחר אף כי יריביו טענו שחסרים לו הכישורים והכריזמה הנחוצים כדי לקרוא תיגר על ארדואן. לבסוף הוחלט לבחור בו מתוקף היותו מנהיג המפלגה הגדולה בגוש.
ב-15 השנים האחרונות קיליצ'דראולו עשה לעצמו שם כחושף שחיתויות שבהן מעורבים חברי מפלגת ה-AKP של ארדואן. הוא זכה לכינוי "גנדי של טורקיה", ובשנת 2017 הוביל צעדה באורך 450 קילומטרים במחאה על שחיקת הדמוקרטיה הטורקית. ביום ההכרזה עליו כמועמדה של ברית האופוזיציה לנשיאות הצהיר: "היום אנחנו קרובים מאוד להפיל את הכתר של הרודן. יחד נשים סוף לשיגעון הזה".
6 צפייה בגלריה
קלפי באנקרה טורקיה
קלפי באנקרה טורקיה
קיליצ'דראולו מצביע ב-2018. הפעם יש לו סיכוי של ממש
(צילום: רויטרס)
לקראת הבחירות הבטיחה האופוזיציה הטורקית לבטל מהלכים רבים שנקט שלטון ארדואן, בין השאר המעבר שהוא הוביל למשטר נשיאותי. מתנגדי המשטר הזה, שאושר ברוב דחוק במשאל עם ב-2017, טוענים כי הוא הפך את טורקיה לדיקטטורה. גוש האופוזיציה התחייב להשיב לטורקיה את הדמוקרטיה הפרלמנטרית ואת עצמאותו של הבנק המרכזי במדינה, שנכנע ללחץ של ארדואן להוריד את הריבית – מהלך שאמנם מגביר את הצמיחה אך במקביל גורם לאינפלציה ולירידה בערך הלירה הטורקית.
מפלגות האופוזיציה בטורקיה שיפרו את שיתוף הפעולה והתיאום ביניהן מאז 2019, כשמועמדי האופוזיציה הצליחו לנצח את מועמדי "הצדק והפיתוח" באיסטנבול, אנקרה וערים גדולות אחרות. הן מקוות שבמערכת הבחירות הנוכחית יוביל שיתוף הפעולה הזה להצלחה גם במישור הארצי.